Logga in

Karl-Magnus topp 3


Intendent Karl-Magnus Törnros berättar här om sina tre personliga favoriter ur Kvalitetsauktionen 14 – 15 mars 2023.

1.

Kat. nr 722 – Byrå, Empire, Sverige.

Det är hög tid att vi åter tar björkmöbler från empiretid till våra hjärtan. Den här byrån är så vacker. Under 1980-talet var den flammiga björken särskilt populär och förtjänar i mina ögon en klart högre värdering av dagens auktionspublik.

Björken förekommer under Karl XIV Johans regeringstid där den som ett inhemskt träslag populariserades tillsammans med den vid tiden redan aktuella alroten. Två goda exempel på björkens höga anseende hos de kungliga är förstugan på Karl XIV Johans lustslott Rosendal på Djurgården. Denna är helt fanerad i flammig björk och fungerade som en försmak till slottet som av sin samtid hyllades för sin användning av ”Svenska materialer”.  Ett annat exempel på kunglig miljö i björk är Oscar I:s egenhändigt ritade ”Götiska Rummet” utfört av slottsnickare Johan Heinrich Dumrath år 1828 i prinsens våning på kungliga slottet. Här var väggarna boaserade helt i flammig björk med svärtade detaljer i en för tiden mycket modern gotisk stil.

Auktionens byrå är samtida med bägge dessa inredningar och ger en möjlighet att inreda med ett av de tidiga Bernadotternas favoritträslag.

2.

Kat. nr 31 – Gunnar Nylund, Vas, Rörstrand

Nylunds vas i chamotterat stengods är en sann designklassiker. Rörstrand lanserade modellen som i folkmun fick namnet ”Igelkottvasen” 1937 och den kom att produceras i stor upplaga i färgerna turkos, kobolt, vitt, gråbrunt.  Vasen är ett fint exempel på Swedish Modern och organisk modernism vilket passar utmärkt i ett modernt hem.

3.

Kat. nr 653 – Arvid Mauritz Lindström, Insjölandskap. 

År 1869 skrevs västmanlandsbördige Arvid Mauritz Lindström in vid konstakademin i Stockholm och blev årskamrat med bland andra Gustaf Cederström och Carl Larson. Den senare skulle förbli en hans närmaste vänner livet igenom. Utbildningen skedde i Ateljéhuset på Västra Trädgårdsgatan vid den plats som idag upptas av Sverigehuset i Kungsträdgården.

Efter avklarad utbildning och resa till München återförenades kamraterna Lindström och Larsson i Frankrike där de tillsammans med Hjalmar Sandberg begav sig till Barbizon för att de ”sökte komma till rätta med friluftsmåleriets metoder”. Lindström spenderade senare tid i London 1880-talet där han tillsammans med de andra londonsvenskarna etsaren Axel Herman Hägg och den unge Anders Zorn uttryckte sig positiva och anslöt sig till Opponenternas förslag till reformation av konstakademien i Stockholm.

Lindström återvände sedermera till Sverige och sitt Västmanland år 1889 där han tillsammans med Olof Arborelius blev en del av konstkolonin i det pittoreska Engelsberg vid sjön Åmänningens strand. Lindström lät där också uppföra allkonstverket villa Hvilan efter ritning av arkitekt Isac Gustaf Clason. Här levde han med sin Tyska hustru Helena von Götz och deras fester och bjudningar var vida kända.

Tillsammans med Arborelius avbildade Lindström bergslagslandskapet med sjöar, åar och den täta skogen. Maneret är tydligt Lindströms eget med den stil han utvecklade under sina studieresor på kontinenten. Auktions målning i höstskrud minner starkt om de landskap vilka utbreder sig i de nordvästmanländska skogarna kring platser som Engelsberg, Karbenning och Högfors.


Frågor om auktionen? Tveka inte att kontakta Karl-Magnus Törnros via tornros@uppsalaauktion.se


Kvalitetsauktion 14 – 15 mars 2023

Våra köpstarka kunder söker