Intendent Karl-Magnus Törnros berättar här om sina tre personliga favoriter ur Kvalitetsauktionen den 23:e mars.
Nils Kreugers i stämningen neoimpressionistiska bild från Kalmarsund fångar det speciella ljuset som finns på platsen och visar konstnärens förmåga att förmedla dess känsla under sin senare verksamhetstid. Hans konstnärskap genomgick under åren stora förändringar och i denna bild tycker jag han till viss del återgår till det stämningsfulla måleri vilket han producerade i Paris omkring 1890, här utfört vid en av den svenska historiens viktigaste platser. Kritteckningar förbises ofta av den svenska konstmarknaden, det här verket är ett exempel på att det borde ändras.
Från att ha varit förebilden framför allt gällande allt svenskt mode inom konst och konsthantverk under 100 år blev oroligheterna i Frankrike startskottet för en mer engelskinfluerad svensk möbelkonst. Byråarna fanerades helt med mahogny och nya stolsmodeller inspirerade av engelska förlagor börjar dyka bland de svensktillverkade möblerna. Auktionens stolspar är av en mycket ovanlig typ och är till formen typiskt svenska förutom den elegant utförda ryggbrickan vilken istället för den vanliga balusterformen här framstår i form av ett grillageverk. Modellen är känd från den store Marshall Lagerquists verk ”Svenska stolar efter holländsk-engelska förebilder” där exemplar signerade av stockholmsmästaren Erik Holm finns avbildade.
Kat. nr 573 – Christian Benjamin Olsen
Det var knappast den här typen av konsthantverksföremål som Gregor Paulsson såg som idealet när han skrev ”Vackrare Vardagsvara” 1919. Christian Benjamin Olsen, marinmålare, har här valt bort duken mitt under brinnande världskrig till förmån för porslinet med ett i mina ögon väldigt dekorativt resultat. Som objekt får den ses som synnerligen borgerlig men om man slår sig fri från ängslighet är den väldigt dekorativ.
Frågor om auktionen? Tveka inte att kontakta Karl-Magnus Törnros via tornros@uppsalaauktion.se