Logga in

Knuts topp 3


Vår chefsintendent Knut Knutson berättar här om sina tre personliga favoriter ur Kvalitetsauktionen den 28:e januari.

1.

Kat. nr. 6 Bengt Lindström – Det kanske är många som undrar varför jag väljer ett verk av Bengt Lindström som en av mina tre favoriter ur auktionen. En stor anledning till detta är att vi erbjuder hela 27 stycken verk av konstnären från svenska privatsamlingar bland annat från Jerker Stavréns samling. En ytterligare anledning till mitt val är att jag själv uppmärksammade Bengt Lindströms konst under slutet av 80-talet. Den fascinationen jag då fick för konstnären har inte minskat under åren, snarare tvärtom. Vad som är unikt för Bengt Lindström som svensk konstnär är att endast 34 % av försäljningarna av konstnärens verk, på stora auktioner världen över de senaste 10 åren har skett på svensk mark. Resterande 66 % av verken är sålda på auktioner internationellt. Det är exceptionella siffror för en svensk konstnär. Vad beror det på? Jag tror att en stor del av den internationella spridningen av Bengt Lindströms verk beror på verkens internationellt tilltalande kraftfulla och expressiva ton som gränsar till COBRA-gruppens måleri. Den stora delen verk som säljs internationellt och som köps av internationella konsthandlare och gallerister, innebär att Lindströms verk utifrån en investeringssynpunkt har en fördel. Problematiken med förfalskade Bengt Lindström anser jag vara en aning överdriven, den kraftfullhet och expressiva anda som ett äkta verk av Bengt Lindström kommunicerar är inte lätt att kopiera. Jag lovar er en total färgexplosion av rang när ni besöker visningen på Nybrogatan 20 i Stockholm.

2.

Kat. nr. 1045 Bengt Edenfalk – Jag kommer ihåg när jag för första gången fick se en ”Thalatta” av Bengt Edenfalk, det var någon gång på 80-talet. Innan dess ansåg jag personligen att glasbruket Skruf i Småland inte tillfört den svenska glaskonsten något nämnvärt. Därför var upphetsningen stor när jag fick se en vas gjord i Skruf av en konstnär som hette Bengt Edenfalk, signerad med ordet ”Thalatta” det grekiska ordet för hav och samtidigt unik. Typiskt också vid den här tiden var att det var de utländska kunderna som såg till att prisnivån ganska snart blev förhållandevis hög, eftersom de inte själva hade någon relation till Skruf gällande kvalitet som exempelvis Orrefors. När ”Thalatta” låg som högst i pris 1999 såldes en jämförbar vas på auktion för ca 40.000. Under senare tid har man haft möjligheter att köpa ”Thalatta” av den här kvalitén betydligt billigare. Detta exemplar i klarglas daterad året 1960 har ett modest utrop på 8.000-10.000. Vilket gör det till ett ypperligt tillfälle för samlare av svenskt konstglas att skaffa sig ett toppobjekt från efterkrigstiden.

3.

Kat. nr. 1137 Nattlåda – Jag är på kundbesök, när jag kommer in i hallen, till vänster, står ett skrin, i ek som används som förvaring för vantar och mössor. Det jag först reagerar på är dess storlek, därefter lägger jag märke till utseendet och att skrinet sannolikt är tillverkat i Småland/Västergötland med karvsnittsdekor. När jag sedan konstaterade att lådan var daterad 1694 och med en datering som dessutom ser helt riktig ut, då gick alla cylindrarna igång på högvarv. Karvsnittsdekoren har sitt ursprung i passaren, vilket innebär att man ristar upp dekoren med en passare genom att flytta runt den för att sedan skära i de svängda linjerna för att skapa och strukturera upp de typiska dekorelementen. Denna nattlåda, i ek, det är det tidigaste daterade exemplaret av detta slag som jag har sett. Noterbart är även de svarvade fotavslutningarna som otroligt nog är i original. Den enkelt utformade nyckelskylten i form av ett hjärta är troligen den också original. Lådan är inte tillverkad för allmogen som en del kan anta, utan snarare till en ståndsperson. Den är ett utsökt exempel på ett kulturföremål från 1600-talets slut.


Frågor om auktionen? Tveka inte, kontakta oss på mail@uppsalaauktion.se


Kvalitetsauktion 28 januari 2020

Våra köpstarka kunder söker