Chefsintendent Knut Knutson berättar här om sina tre personliga favoriter ur Kvalitetsauktionen 23:e februari.
Kat. nr 123 – Spegel, sengustavianskt stockholmsarbete
På varje auktion dyker det upp speglar, stora som små, 1600-, 1700- och 1800 tal. Det som de har gemensamt trots olika storlek och ålder, är att de alla i princip är olika hårt renoverade. På auktionen nu finns en spegel (nr 123) som aldrig varit omförgylld, aldrig rörd trots en ålder på drygt 200 år. Jag har varit i antikbranschen i snart 40 år, och jag tror att antalet orörda speglar är under 5%, dvs under 5 på 100 stycken. Att få betrakta detta objekt på nära håll med de vackra krackeleringarna i guldet, de svärtade bladornamenten mot vit grundering och det polerade guldet kontrasterat mot det matterade är för mig magiskt. Det är kunskap som avgör vilken spegel man väljer för ofta är prisskillnaden obetydlig. För Er som inte vet är detta en ovanlig möjlighet att få spegla sig i ett toppobjekt.
Kat. nr 717 – Del av täcke, Skåne, tidigt 1700-tal
Det är 1970-tal. Jag är på auktion på en gård i Bjärred utanför Lund tillsammans med Antikrundans Jörgen Martinson och Antikrundans tyvärr bortgångne Jan-Arne Bäckman. Sydsveriges främste antikhandlare Curt Nilsson är på plats och köper, till vår stora förvåning, kuddar i olika storlekar och färger. Blyga vågar vi till slut fråga honom varför han köper dem. Han berättar då livfullt för oss om de fantastiska skånska allmogetextilierna. Intresset är väckt och efter det köper vi många ”kuddar” som efter vi varit och visat dem hos Märta Lindström, chef på textilavdelningen på Kulturen i Lund, konstaterat att det var hemslöjd (sent 1800-tal och senare) eller ”hemskslöjd” som vi kallade det för. Plötsligt en dag efter många ”kuddar” sa hon: Grattis! Detta är en agedyna från omkring år 1800, i röllakanteknik från Bara härad. Vi hade lärt oss se skillnaden. Vi lärde oss också alla de olika häradena, kunde snart datera dem och insåg att i de skånska allmogetextilierna fanns hela det skånska bondesamhället inbyggt. Ju finare tekniker desto rikare bönder.
Auktionens katalognummer 717 är ett fragment av ett täcke där två tredjedelar saknas med mönstret ”hjorten inramad i en oktogon” och som är typiskt för Oxie och Skytts härad men som också för tankarna till de persiska mattornas mönsterskatt. Nästan alla dessa mönster härstammar nämligen från Mellanöstern och sprids sedan under medeltiden och framåt till Europa och blir hos allmogen kvar i Skåne till långt in på 1800-talet.
Auktionens täckefragment är otroligt sällsynt och är det äldsta jag kommit i kontakt med under alla år och kanske den äldsta kända bevarade och daterade (KAS 1725) allmogetextil i privat ägo. Typiskt att Peter Willborg, ägt det, inte sålt det vidare. Han var den förste och ende som var intresserad av dessa textilier när jag kom till Stockholm i början på 1980-talet.
Kat. nr 423 – Johannes Collins skulptur ”Marie Claire Enfant”
Plötsligt dyker den upp hos oss, den lilla skulpturen ”Marie Claire Enfant” katalognummer 423 av Johannes Collin. En rar liten skulptur från 1910 som egentligen inte borde ha så stor betydelse för mig att jag plockar ut den som en av auktionens ”topp tre”.
Våren 1976 börjar jag som guide på ”Kulturen i Lund” och på sommaren blir jag erbjuden jobb att vakta de fasta utställningarna på 3:e våningen i Vita huset, museets huvudbyggnad. Utställningen var baserad på Lundakonstnärer och längt bort mot norr var det Johan Johansson som huserade, i mitten Gösta Adrian Nilsson (GAN) och i rummet mot söder Carl Fredrik Hill. Mellan GAN och Hill stod en monter med små skulpturer av just Johannes Collin. Jag minns särskilt den lilla flickan. Jag minns också många lundabor som ställde sig vid Collin-montern och man hörde dem prata om honom som en särling som ofta gick omkring på Lunds gator och trots att han gick bort så tidigt som 1951 var det många Lundabor som minns honom som en man som absolut inte ryggade tillbaka vad han tyckte om folk och fä i allmänhet och prins Eugen och Konstakademin i synnerhet. Han var ju en mycket begåvad konstnär och författare som gick sin egen väg och som folk såg lite över axeln på och när den lilla fina skulpturen nu dyker upp är det mycket lundanostalgi som kommer upp till ytan. Hoppas den får ett nytt bra hem!
På Waldemarsudde visades 1977 en samlingsutställning med verk av Johannes Collin.
Frågor om auktionen? Tveka inte att kontakta Knut Knutson via knutson@uppsalaauktion.se