Vår VD Magnus Bexhed berättar här om sina tre personliga favoriter ur Kvalitetsauktionen den 18:e augusti.
Kat. nr. 69 – Anders Österlin ”Komposition i grönt”
Jag tycker att det viktigt att konst påverkar betraktaren, det kan ske på många olika sätt. För mig skapar den aktuella målningen ett lugn och ger en önskan om att veta mer om konstnärens intention!
Anders Österlin var autodidakt som konstnär och kom ganska tidigt i nära kontakt med de något äldre konstnärerna C.O. Hultén och Max Walter Svanberg. Tillsammans bildade de år 1945 konstnärsgruppen ”Imaginisterna”, men Österlin tog aldrig steget fullt ut i det fantasifulla bildskapandet som snabbt växte fram inom gruppen. Österlin tillsammans med konstnärskollegorna Hultén och Svanberg anslöts sig också till den internationella konstnärsgruppen CoBrA.
Anders Österlin har under åren ställt ut på väletablerade gallerier i både Sverige och Frankrike samt därtill fått flera prestigefyllda utmärkelser. Min uppfattning är trots detta att Österlins konstverk idag betingar allt för lite på marknaden. Konstverken håller hög kvalitet och har ett stämningsfullt bildspråk som har all potential att i framtiden kosta betydlig mer. Den nu aktuella målningen kan jag absolut tänka mig att njuta av på väggen därhemma!
Kat. nr. 251 – Fat, tre stycken. Qianlong, Kina.
Jag förstår inte varför så många människor köper nytt masstillverkat porslin, som dessutom i många fall är väldigt dyrt. För mig finns det inget mer självklart val än att servera både vardagsmiddagar och festmåltider på så kallat kompaniporslin tillverkat i Kina under 1700-talets andra hälft för den Europeiska marknaden. Dessa vackra fat med dekor i underglasyrblått, vilket betyder att den målade dekoren ligger under den brända glasyren, är ett givet objekt att bjuda på. Man kan utan problem köra dem i diskmaskinen, vilket gör att en stressad småbarnsfamilj kan använda dem varje dag med glädje. Oavsett om du serverar en riktig god pasta eller helstekt rådjurssadel med brysselkål är detta ett självklart val!
Kat. nr. 237 – Skrivbord av okänd formgivare, Sverige 1930-tal.
Svensk design från 1900-tales första hälft sprids över världen! Möbler och konsthantverk hamnar i penthouses i New York, stora villor i Los Angeles och i grandiosa våningar i Paris. Svenska furumöbler från 1900-talets första hälft har blivit ett begrepp i auktionsvärlden och formgivaren framför alla är Axel Einar Hjorth.
Auktionens nätta skrivbord med träffsäkra proportioner men utan någon märkning gör att jag blir nyfiken! Vem är den för oss okända formgivaren bakom denna möbel. Det finns vissa likheter med möbler formgivna av Axel Einar Hjort för Nordiska Kompaniet. Fästena av bordets ben har tydlig fått inspiration från kinesiska möbler, och som helhet känns formgivningen ”tidlös” – men ändå 1930-tal! Jag älskar skicket med naturligt bruksslitage, bordet har verkligen varit älskat! Man kan bara fantisera om vad som skrivits vid detta bord, kanske både kärleksbrev, affärsavtal och testamenten. Nu när det skall flytta till ett nytt hem vill man att historien bara fortsätter men nya brev om lycka och kärlek.
Frågor om auktionen? Tveka inte att kontakta Magnus Bexhed via bexhed@uppsalaauktion.se