Intendent Erik Ingare berättar här om sina tre personliga favoriter ur Kvalitetsauktionen den 20:e april
Kat. nr 677 – Hängskåp, Dalarna
Kurbitsmålade hörnhängskåp från Rättvik i Dalarna förekommer väldigt ofta på auktioner runt om i Sverige. De uppfattas ibland som lite mörka och dystra, och prismässigt så ligger de sällan på några högre nivåer. Snickarna och målarna i Rättvik tillverkade, målade och sålde tusentals av denna typ av hörnskåp från slutet av 1700-talet och vidare långt in på 1800-talet. Möbelmåleriet i Dalarna växte fram på 1770-talet med ett personligt och drivet naturalistiskt måleri. I takt med att tillverkningen och försäljningen av möblerna ökade, så stiliserades måleriet allt mer. Det som är unikt med auktionens skåp är således inte den stiliserade kurbitsdekoren utan naturligtvis storleken. Dessa skåp i miniatyrformat är extremt ovanliga, och det är väldigt sällan som de dyker upp på marknaden. Men varför gjorde man då dessa miniskåp? Jag har nog inget fullständigt svar på det tyvärr. Dalmålarna är ju kända för sina långa och många arbetsvandringar till kringliggande landskap, och kanske kunde man då använda dessa små skåp som varuprov när man tog upp beställningar inför kommande besök? Eller var det helt enkelt så att det var en liten flicka med initialerna KHD som mest av allt önskade sig ett eget litet skåp? Vi får kanske aldrig veta det, och vi får inte heller veta om den charmiga piprökande figuren som är målad på baksidan är ett självporträtt gjort av målaren själv.
Kat. nr 519 – Alvar Aalto, fåtölj
Likt stridsvagnens larvfötter reser sig armstöden på denna klassiska fåtölj av mästaren Alvar Aalto. Och kanske var det också därifrån som han fick viss inspiration till sin ikoniska ”tank chair”. Mod 400 som fåtöljen egentligen benämns presenterades första gången på Triennalen i Milano 1936. Vid denna tid var Alvar Aalto redan ett världsnamn inom arkitektur och design. På hemmaplan så var det jättearbetet med sanatoriet i Paimio 1929-33 som gjorde honom känd för en bredare publik. Och internationellt så var ”The wood only exhibition” i London 1933 oerhört viktig. Där visades bla flera modeller som ritats just till sanatoriet i Paimio. Utställningen blev en succé för Aalto vars möbler nu började exporteras i stor mängd. Artek grundades 1935 för att kunna möta den ökade efterfrågan över hela världen. Modellen 400 bygger konstruktionsmässigt i mångt och mycket på den tidigare Mod 31, men uttrycket är nu så mycket bredare, tyngre och häftigare! För mig är ”tank chair” nummer ett bland alla fantasitiska möbler som Aalto har formgivit. Drömmen är att någon gång kunna äga ett tidigt exemplar klädd med zebramönstrat originaltyg.
För den bredare konstpubliken idag är Karin Olsson kanske inte så där jätte välkänd. Dock så märks det tydligt att fler och fler upptäcker detta fina och lite bortglömda konstnärskap. Hennes naiva färgsprakande och intensiva målningar blir nu allt dyrare på auktioner runt om i Sverige. Karin föddes och växte upp i Gnarp norr om Hudiksvall i Hälsingland. På bageriet i Gnarp där hon jobbade extra, träffade hon också sin blivande man KG-Olsson. De kom senare också att ta över hela bageriet med café. Karin själv hade egentligen inga tankar alls på att bli konstnär, utan det var framförallt KG och närmaste vännen konstnären Gunnar Greiber som tjatade på henne att prova på att måla. Som trettiofemåring målade hon till slut sin första tavla 1963, och blott ett år senare ägde debututställningen rum på Galerie Aesthetica i Sthlm. Utställningsansvarig var en annan nära vän, den excentriska konstnären Ian Hellström. Recensionerna var överlag väldigt positiva, och resten är historia som det heter. Det jag gillar bäst med Karins måleri är de starka, intensiva och djupa färgerna, hennes naivitet och den ibland lite öde och spöklika känslan i vissa av hennes verk. Målningen ”Bäcken” från 1972 är enligt mig ett väldigt fint exempel på Karins drömlika och närmast monokroma landskapsmåleri.
Frågor om auktionen? Tveka inte att kontakta Erik Ingare via ingare@uppsalaauktion.se