Modernt & samtida
Till katalogen
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 19-20 maj 2021
Nr. 442 Torsten Jovinge (1898‑1936). ”Kvarteret Marmorn”. Signerad och daterad Jovinge 33. Olja på duk, 61 x 50 cm.
Med påskrift på spännramen: ”Målning av Torsten Jovinge 1932. Ägare Professor Israel Holmgren Stockholm”.
1.200.000 – 1.800.000 SEK
€ 119.000 – 178.000
Professor Israel Holmgren (1871‑1961), Stockholm.
Konstnärens änka fru Stella Falkner-Söderbergs samling, Sundbyberg.
Konstnärens dotter Marika Jovinge, Stockholm.
Stockholms Auktionsverk, 17 maj 1999, kat. nr. 596.
Åmells konsthandel, Stockholm.
Svensk privatsamling, förvärvad från ovanstående.
Josefssons konsthall, Stockholm, ”Torsten Jovinge: Oljemålningar”, 21 april-4 maj 1933, kat. nr. 14.
Konstnärshuset, Stockholm, ”Torsten Jovinge”, 20 mars-8 april 1937, kat. nr. 25.
Konsthallen, Göteborg, ”Anna Berg, Torsten Jovinge, Renato Lucchetti”, 1939, kat. nr. 98.
Skånska Konstmuseum, Lund, ”Purister”, 1943, kat. nr. 94.
Galleri Observatorium, Stockholm, ”Torsten Jovinges purism”, 1962, kat. nr. 10.
Riksutställningar, ”Vår tids klassicism”, utställning 122.
Norrköpings konstmuseum, ”Torsten Jovinge”, 20 maj-29 augusti 1981, kat. nr. 30.
Riksutställningar, ”Torsten Jovinge”, 1988‑89, kat. nr. 8.
Stockholms Auktionsverk, ”Tolv målningar av Torsten Jovinge”, 1999, kat. nr. 2.
Moderna Museet, Stockholm, ”Utopi och verklighet”, 7 oktober 2000‑14 januari 2001, kat. nr. 58.
Norrköpings konstmuseum, Torsten Jovinge, utställningskatalog, 1981, omnämnd s. 8 och 12, avbildad s. 9.
Konstnärernas Riksorganisations medlemstidning – Konstnären, nr. 5, 1988, omnämnd samt avbildad s. 20.
Lena Johannesson, Konst och visuell kultur i Sverige 1810‑2000, 2007, omnämnd s. 193 samt avbildad på omslaget.
”I samma kamratkrets träffade jag en ung målare, om vilken jag lika litet anade, sedan skulle bli den förnämsta skildraren av det nya, funktionalistiska Stockholm och som några år senare skulle växa fram och väcka mitt eget livliga intresse. Vad han lämnat efter sig… är tillräckligt för att ge honom en plats i vår moderna konsthistoria. En plats, som är hans och ingen annans.” – Författaren och konstkritikern Gotthard Johansson, Svenska Dagbladet 2 april 1937
Under sitt korta men intensiva liv visade Torsten Jovinge en stad i ständig förändring. 1900-talets innovationer och expansiva stadsplanering möjliggjorde för planering av nya bostadsområden, en modernare livsstil och fasader som stod i kontrast till sekelskiftets pompösa byggnader och 1920-talets strama klassicism. Jovinges förenade intresse för arkitektur och måleri utmärkte honom till en enastående skildrare av sin tid. Efter hans tidiga bortgång efterlämnades få målningar och i synnerhet är hans mästerliga motiv av hemstaden Stockholm idag rariteter på marknaden. ”Kvarteret Marmorn” är en av Torsten Jovinges främsta målningar i privat ägo, en ögonblicksbild som tar oss tillbaka till 1933 och uppförandet av ett av funktionalismens viktigaste bostadsområden i Stockholm.
Torstens Jovinges liv är en berättelse om en konstnär som gick sin egen väg med en klart markerad vilja att finna en egen stil. Hans akademiska bakgrund faller på många sätt inom ramen för en klassisk skolning. Han var elev vid Carl Wilhelmsons målarskola där han lärde sig måleriets hantverk men undvek att falla för den impressionistiska naturalism som läraren företrädde. Han behöll samma artistiska integritet då han avrundade sin utbildning med ett halvår i Paris. Inte ens den berömde kubisten André Lhote i Paris kunde där förmå honom att ansluta till sin linje. Jovinge började istället forma sin egen vision som kom att förmedlas genom hans numera karaktäristiska måleri under 1930-talet. Inspirationen till denna inhämtade Jovinge istället i en rad olika källor där han kunde finna de renodlade planen och de raka linjernas skönhet. Utbildningen hos Lhote innefattade även självstudier på stadens museer och konstgallerier. under paristiden kom han i kontakt med den internationella avantgardekonsten i nysaklig och postkubistisk anda vilket kom att bli utgångspunkten för hans egna mogna måleri. Han flydde även ofta till Egyptiska museet där han såg en enkelhet i form och färg som motsvarade hans egna visioner. Under skoltiden träffade han konstnärskollegan Stella Falkner som han senare gifte sig med. De bosatte sig i Menton vid franska Rivieran i ett år och blev där medlemmar i en liten svensk konstnärskoloni som bestod av Jerome och Märta Zetterqvist, Martin Åberg och Bo von Zweigbergk. Jovinge lärde också känna många tongivande gestalter inom den funktionalistiska arkitekturen som kom att inspirera hans måleri.
Efter hemkomsten till Stockholm påbörjade han, med sina sydfranska skisser och målningar som underlag, den puristiska utveckling som kom att leda honom till ett konstnärligt genombrott. Tillsammans med sin hustru bosatte sig Torsten Jovinge i en lägenhet på översta våningsplanet på Lorensbergstan 1, mellan Söder Mälarstrand och Heleneborgsgatan vid Hornstull, och från den makalösa balkongen kunde paret njuta av den storslagna vyn över hemstaden. Denna möjlighet att studera de arkitektoniska framsteg som förändrade Stockholm från ett panoramaperspektiv blev avgörande, och på Jovinges dukar växte nu det nya Stockholm fram. Jovinge var på många sätt ett barn av sin tid då han fann inspiration och släktskap hos funktionalismens estetiska intentioner, och Stockholmsutställningen 1930 blev därför en befriande brytpunkt. Hans målningar bildar visuella manifestationer för funktionalismens pionjärgeneration och de optimistiska förhoppningar som de hyste om en ny och bättre värld.
Stadsdelen Södermalm kom att bli Jovinges främsta källa till inspiration och i trakterna kring Hornstull växte nya bostadsområden fram. Kvarteret Marmorn stod delvis färdigt till invigningen av Stockholmsutställningen och imponerade genom installerade nymodigheter i samtliga lägenheter, öppna lättskötta ytor och en stilren funktionalism. För den unge Torsten Jovinge var projektet både spännande och enkelt att följa på nära håll – Lundagatan och Skinnarviksringen där området uppfördes låg endast ett stenkast från paret Jovinges lägenhet. Arkitekten Sven Wallander anlitades av HSB (Hyresgästernas Sparkasse- och Byggnadsförening) inför uppförandet av Marmorn. Wallanders målsättning var att ”skapa goda och sunda bostäder till rimliga priser” och fram växte lägenheter utrustade med elektrisk belysning, varmvatten, centralvärme och separata badrum. Balkongerna till varje lägenhet skapade ett ytterligare rum och gjorde det dessutom enkelt att få in ordentligt med luft i hemmen. Ytterligare en nymodighet var att lägenheterna försågs med centralradio som kunde kopplas till en högtalare, och fastigheterna med hiss och sopnedkast. För Jovinge blev Kvarteret Marmorn det främsta uttrycket för decenniets rådande arkitektur. Med en exakt penselföring stannar han tiden och i auktionens målning reser sig fasadernas renodlade linjer mot den klarblå himlen. Närvaron i Jovinges målningar är påtaglig och som betraktare förflyttas man in i duken, mot den upplysta gatan i skenet från lyktorna. Gustaf Näsström skrev i Stockholmsskildringen 1937: ”I solig rofylldhet resa sig de pastellblonda funkiskomplexen över öde gator och blanka vatten. Stadshuset speglas i ett liggande fönster i överbyggnaden på Centralpalatset, kvarteret Marmorn breder ut sina smålägenhetsbalkonger i en rymd av oändlig tystnad – i dessa bilder av människors hem känner man närvaron av en både sensibel och spekulativt begåvad artist, som kunde förmå en banal hyreshusfasad att utföra ett koloristiskt kammarspel i två akter, den första i dagsljus, den andra i nattbelysning.” När Torsten Jovinge för första gången ställde ut sina målningar 1933 var ”Kvarteret Marmorn” ett av de tjugoen verk som visades på Josefssons konsthall i Stockholm. Med sin rika utställningshistorik är målningen idag välkänd för många och den pryder dessutom omslaget till Lena Johannessons bok ”Konst och visuell kultur i Sverige” från 2007.
Torsten Jovinge tillbringade slutet av sitt liv i Spanien och tre år efter sin debututställning gick han bort i Sevilla endast 38 år gammal, med all sannolikhet mördad. De få verk som konstnären efterlämnade återfinns framförallt i offentliga samlingar och bilderna från det tidiga 1930-talets Stockholm förekommer sällan på auktionsmarknaden. Med en osedvanlig känsla för den rena formen utvecklades Torsten Jovinge under sin korta levnadstid till en av vårt lands främsta skildrare av Stockholm och en renodlad purist. I ”Kvarteret Marmorn” fullkomligt briljerar Jovinge och i föreningen av klarhet, ljusdyrkan och form blir han för alltid egen i sitt slag.