Modernt & samtida
Till katalogen
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 18 – 20 maj 2022
Nr 448 Sven Jonson (1902-1981). Komposition med blå vas. Signerad och daterad S. Jonson -29. Olja på duk, 35 x 45,5 cm.
300.000 – 400.000 SEK
€ 29.000 – 38.000
Med. dr Marcus Diamants (1898‑1989) samling, Halmstad.
I gåva från ovanstående till nuvarande ägare.
Som så många andra unga lovande konstnärer vid 1900-talets början drömde Sven Jonson om den förtrollande metropolen Paris. I en svår uppväxt under fattiga förhållanden där de få pengar som fanns knappt räckte till mat och kläder tycktes en resa till utlandet först omöjlig att genomföra. När Sven Jonson tillsammans med Esaias Thorén återvände till hemstaden Halmstad julen 1925 efter studier i Stockholm började de två flitigt att dekorera stadens villainteriörer med ”tarmvred och nebulosor à la Filip Månsson”. För pengarna de tjänade ihop köpte de biljetter och hösten 1926 kunde de äntligen resa iväg till Paris. Fyllda av ungdomlig förväntan bosatte de sig i artistkvarten i Montparnasse, endast några hundra meter från konstnärernas stamcaféer Dôme och Rotonde. När de inte studerade drömde de sig bort på stadens många museer och inspirerades av äldre mästare, för Jonson var det framförallt Théodore Rousseau och Poussin som väckte känslor. I januari deltog både Sven Jonson och Esaias Thorén vid en utställning på Maison Watteau, där Otte Sköld var lärare, och möttes av lovande kritik från Gösta Erlandsson: ”Temperament saknar de inte, den tekniska färdigheten förvånansvärt lång driven. Jag tror att löftets stjärna lyser över de båda ungdomarna… Thorén är onekligen den mest konstruktivt lagde… Jonson är mera lyriker.”
Trots att tiden i Paris var både givande och lustfylld för Sven Jonson blev vistelsen kort. Pengarna räckte inte längre än till fyra månaders uppehälle och snart var de båda unga målarna tillbaka i Sverige. Tiden i Paris hade öppnat deras sinnen och nu följde år som kom att bli några av konstnärernas mest betydelsefulla. Ett möte med GAN, som länge varit en stor förebild med sin enastående förmåga att bygga upp kompositioner i olika dimensioner, kom att få stort inflytande på Sven Jonsons måleri. Fartfyllda verk med sportande figurer och konstruktiva plankompositioner växer nu fram som ”Sjömannen” från 1929 och ”Bandyspelaren” från 1930, vilka hör till några av konstnärens bästa.
Just året 1929 markerar en viktig vändpunkt i Sven Jonsons liv och karriär. Våren samma år hade Waldemar Lorentzon fått sin skiss till utsmyckning av Skavbökes nybyggda kapell i Halmstad godkänd. Axel Olson engagerades som medhjälpare och de utsmyckade tillsammans nära 100 kvadratmeter vägg- och takyta. Detta imponerande arbetade väckte allmänhetens intresse och de fick snart i uppdrag att dekorera Halmstads hantverks-, industri- och konstutställning. De sex konstnärsvännerna Sven Jonson, Waldemar Lorentzon, Esaias Thorén, Stellan Mörner och bröderna Axel och Erik Olson anmälde sig genast som utställare. Auktionens fängslande verk ”Komposition med blå vas” av Sven Jonson var möjligen en av målningarna som visades på denna omtalade utställning. Modernismen hade ännu inte fått sitt genomslag i Sverige och både juryn och publiken stod mållösa inför all form av avant-gardism. Den moderna avdelningen fick det nedlåtande smeknamnet ”skräpkammaren” men konstnärsvännerna lät sig inte nedslås. Istället beslutades att bilda Halmstadgruppen i Egon Östlunds hem på Bredgatan 7 i Halmstad. ”Det var aldrig tal om några stadgar eller hur medlemmarna skulle måla” berättade Östlund. När Halmstadgruppen ställde ut för första gången i Göteborgs konsthall 1930 var det under mottot ”rytmen är konstverkets livsnerv” och helt i andan av Légers, Archipenkos och Ozenfants postkubism. Färdigheterna från månaderna i Paris blir nu helt avgörande och Halmstadgruppen tar med sina häpnadsväckande målningar den svenska modernismen till en ny nivå.
Stillebenmåleriet blir för Sven Jonson ett centralt tema under slutet av 1920-talet. Han experimenterar med olika föremål vars former blir upplösta och förenklade enligt kubismens tankemönster. Stilistiskt rör han sig från Montmartres kubister Picasso, Gris och Braques gråtoner till Montparnassekubisterna med Léger i spetsen och deras klara färger. Auktionens målning är en färgsymfoni där olika blåtoner samspelar med rosa, gult och brunt och där det centrala i motivet är den lutande vasen omgiven av blad. I bakgrunden avtecknar sig husfasader med endast några få fönster och en klotformad måne vilar på himlen i fjärran. Jonson leker skickligt med de geometriska formerna såsom han lärt sig att göra av mästarna i Paris och kompositionen är noga avvägd och väl balanserad. När Sven Jonson utför ”Komposition med blå vas” 1929 står han på höjden av sin karriär och målningarna han utför under denna tid hör till hans främsta. Målningen förvärvades av med. dr Marcus Diamant som byggde upp en imponerande samling av betydande 1900-talskonst under sin livstid. ■