Modernt & samtida
Till katalogen
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 18-19 november 2020
Nr. 348 Sigrid Hjertén (1885‑1948). ”Utsikt över Skeppsbron – Vinter i Stockholm”. Olja på pannå, 73 x 92 cm.
Utförd år 1934.
1.000.000 – 1.500.000 SEK
€ 96.000 – 145.000
Sundsvalls museum, ”Sigrid Hjertén”, 15 juni-8 september 1985, kat. nr. 59.
Prins Eugens Waldemarsudde, Stockholm, ”Sigrid Hjertén”, 20 september-27 oktober 1985, kat. nr. 59.
Vikingsbergs Konstmuseum, Helsingborg, ”Sigrid Hjertén”, 9 november-8 december 1985, kat. nr. 59.
Göteborgs konstmuseum, ”Sigrid Hjertén”, 14 december 1985‑2 februari 1986, kat. nr. 59.
Carl Palme, Sigrid Hjertén, 1936, upptagen under år 1934 s. 43 som “Vinter i Stockholm”.
Elisabet Haglund, Sigrid Hjertén, 1985, nr. 59, avbildad helsida.
Görel Cavalli-Björkman, Kvinna i avantgardet – Sigrid Hjertén. Liv och verk, 2013, avbildad på fotografi s. 254‑255 samt eftersättsblad.
Få andra konstnärer inom svensk konsthistoria har lyckats skildra kärleken till sin hemstad genom måleriet som Sigrid Hjertén. Stockholm var staden hon växte upp i och inspirerades av som ung konstnär och det var även till Stockholm hon valde att återvända efter åren i Paris tillsammans med sin dåvarande make konstnären Isaac Grünewald. Konstnärsparet fann under det tidiga 1910-talet ett hem vid Kornhamnstorg i Stockholm, men flyttade redan 1913 till en kombinerad vindsvåning och ateljé vid Katarinahissen med en hänförande utsikt över Strömmen, Stadsgården och Slussen. Utsikten blev Sigrid och Isaacs främsta och mest älskade motiv under hela deras konstnärskap. Varje dag hände något nytt, fartyg från fjärran länder passerade och lastade om, hamnarbetarna avlöste varandra och farleden myllrade av stora och små båtar. En fantastisk inspiration för två entusiastiska konstnärer som båda var ivriga att förverkliga sina lärdomar från tiden hos Henri Matisse i Paris.
Speciellt för Sigrid Hjertén som ofta stannade hemma med parets son Iván kom vyn utanför fönstret att bli avgörande för hennes konstnärskap. Bilden utanför fönstret förändrades varje dag, tacksamt för konstnären som fick en oändlig mängd motiv genom olika perspektiv och en miljö som ständigt förnyades. Stadsgårdskajen fångas i olika ljus och perspektiv. Nästan likt det sätt som Claude Monet avbildade sina favoritmotiv under dagens alla skiftningar målade Sigrid Hjertén livet på kajen och det liv som rörde sig där från tidig morgon till sen kväll.
För Sigrid Hjertén var färgen alltid central, under 1930-talet återgick hon till en palett som rörde sig från varmt rostrött och gult till djupt smaragdgrönt. Särskilt de vyer som tillkom under mitten av 1930-talet kännetecknas av kraftiga färger i gult och rött med en distinkt penselföring och en rörelseladdad komposition. I auktionens målning ”Utsikt över Skeppsbron – Vinter i Stockholm” från 1934 har ett underbart skymningsljus lagt sig över hamnen. Solnedgången färgar vattnet isande rosa och de få rörelserna får ytan att nästan vibrera i kvällsljuset. Vackra Gamla stan stoltserar med sina färgglada fasader på andra sidan kajen, ett motiv som lämpade sig väl för Hjerténs expressionistiska anda då verklighetens färger gärna lät sig förstärkas ytterligare i hennes intensiva kompositioner. Hjertén lyckas i sin skildring av Stockholm i kvällsljuset inte bara fånga sin avundsvärda utsikt, utan också en känsla av livet i hamnen. Genom hennes intima skildring kan man än idag förnimma ljuden från kajen och vinden från havet utanför. Hennes serie av målningar där utsikten porträtterats i dagsljus ger ofta en mycket livlig bild av livet utanför ateljén, med en ständig ström av florerande sällskap längs kajen, segelfartyg på väg ut till sjöss och hamnarbetare ivriga att ta sig an dagens uppgifter. I denna bild har istället kvällens harmoniska tillstånd återskapats. En ljuvlig kväll möter oss i Sigrid Hjerténs komposition, färgad rosa av solen som just gått ner över takåsarna. I hamnen ligger endast ett fåtal båtar förtöjda och det är nästan tomt på gatorna, så när som på några förbipasserande iklädda skeppsuniform och skeppsmössa. Kanske är de på väg hem efter dagens skift och njuter av den kyliga kvällsbrisen på promenaden hem.
Hjerténs måleri blir under 1930-talet nästan upplöst och förnimmer om impressionismen som hon ofta studerade under tiden i Paris. Kompositionen är uppbyggd kring både böljande och raka linjer som vävs in i varandra på ett mästerligt vis. Ständigt återkommande i målningar från denna period är den stora lyftkranen vid kajen, ett motiv som fascinerade både Hjertén och Grünewald till utförandet av några av sina främsta målningar. I auktionens målning ser vi lyftkranen till vänster i bild vinklad ut från bilden. Den färgade himmeln ovanför speglar sig i den kraftiga metallen och ger kranen en intensivt rosa färg, nästan ton i ton med det skvalpande vattnet nedanför kajen.
Carl Palme betecknade målningarna från tiden kring 1930-talets mitt som Hjerténs ”fullödiga period”, då hon hittat något ”eget”. Palme pekade särskilt på Stadsgårdsmotiven och utsikterna från ateljén där hennes teknik att använda breda penseldrag och sedan applicera färgfläckar i olika kulör på större yta ”skapade bländande och virilt mäktiga konstverk”. I auktionens målning från denna fängslande period har Sigrid Hjertén fångat sin kära hemstad med mustiga färger och expressiva penseldrag, ett uttryck väl beskrivet av Gotthard Johanson i Kritik år 1941; ”Det skulle vara lockande att följa hennes utveckling från dessa tidiga verk, som i all sin spröda svalhet andas en så lugn och lycklig rytm, till de senaste årens i intensiv själslig spänning skapade färgdikter. Men utrymmet tillåter bara att med några ord antyda ett par fraser i denna utvecklingsgång. Det förefaller, som om det varit den sydfranska resan 1933, som givit det stora anslaget till den nya färgdramatiken. Den intoneras i brusande rytmer, som på samma sätt som en gång hon såg van Gogh gripa jorden och rymden i sin mäktiga rörelse och slå upp i en skogsbrand av flammande färger.”