Modernt & samtida
Till katalogen
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 19-20 maj 2021
Nr. 413 Sigrid Hjertén (1885‑1948). ”Opera”. Signerad Hjertén. Olja på duk, 73 x 100 cm.
Utförd omkring år 1915.
1.500.000 – 2.000.000 SEK
€ 148.000 – 198.000
Svensk-Franska konstgalleriet, Stockholm, Konstauktion no. 72, 26 april 1960, kat. nr. 111, avbildad plansch VI.
Svensk privatsamling.
Som konstnär träder Sigrid Hjertén in på sin alldeles egna scen. Rakryggad och med stor inlevelse intar hon scenen och trollbinder i samma stund publiken som fängslat följer hennes snabba penselföring, likt ett skådespel som utspelar sig på duken. Scenkonsten låg Sigrid Hjertén varmt om hjärtat. Teatern, balettkonsten och operan blev ett inspirerande nöje att skildra, något som hon delade med andra expressionistiska konstnärskollegor, däribland inte minst maken Isaac. Auktionens hänförande komposition är inte daterad men är sannolikt utförd omkring år 1915, en period då Sigrid Hjertén skapade målningar med motiv av detta slag. För modernisterna blev den kommersiella staden och det kosmopolitiska livet en outsinlig källa till inspiration. Industrialismen, elektriciteten och ångloken medförde en tid av frigörelse och stora förändringar hade under de senare årtiondena förändrat Europa och även Sverige. Resandet till fjärran länder hade medfört en större förståelse för världen och dess skilda kulturer, för sökande konstnärer hade verkligheten och möjligheterna blivit så mycket större. Men så inleddes det första världskriget och gränserna stängdes, plötsligt förminskades livet åter och säkerligen blev därför de få nöjen som staden kunde erbjuda en stund av verklighetsflykt att njuta av.
Kompositionsmässigt visar ”Opera” stora släktskap med några andra målningar av Sigrid Hjertén tillkomna under åren 1914-16. Målningar som idag räknas till hennes främsta och mest banbrytande verk, vilka gjort att vi idag betraktar henne som en av våra främsta konstnärer. Sigrid Hjertén var verksam under en spännande brytningspunkt när den moderna konsten intog Sverige. Målningen ”På teatern” från 1915 (privat samling) är den målning som visar tydligast släktskap, även det en komposition som föreställer ett sällskap som iakttar ett skådespel på en scen. Målningarna skiljer sig dock åt perspektivmässigt där vi i ”Opera” befinner oss närmare scenen med ett tydligare fokus på operasångarna och scenen. I ”På teatern” är det figurerna i förgrunden på balkongen som ådrar sig mest uppmärksamhet, här har hon skildrat maken Isaac elegant poserande i profil i en dandylik pose och sig själv stående bakom, lite mer tillbakadragen men högst mondän iklädd en smakfull och iögonfallande klänning och hatt. Under dessa år i mitten av tiotalet återkom Hjertén ofta till att placera huvudpersonerna i sina målningar i förgrunden på ena sidan av kompositionen, detta syns bland annat i ”Självporträtt” från 1914 (Malmö Konstmuseum) där Sigrid själv sitter och målar i förgrunden och sonen Ivàn sitter i bakgrunden, likaså i ”Ateljéinteriör” från 1916 (Moderna Museet). Figurerna som skildras i Hjerténs målningar utgörs alltid av personer från hennes och familjens absoluta närhet. Det var i livet runtomkring som hon fann sina direkta motiv och dessa karaktärer förevigas i hennes kompositioner. På detta sätt blir Hjerténs måleri också självbiografiskt och vi får följa hennes och familjens stunder genom livet, som ibland var svårt. Ett av Hjerténs starkaste verk är tveklöst ”Den röda rullgardinen” från 1916, en synnerligen utlämnande komposition som ofta tolkats som ett självporträtt och som aldrig ställdes ut under Hjerténs livstid, kanske var målningen av en alltför privat karaktär och förblev därför i familjens ägo tills Ivàn på 1980-talet donerade den till Moderna Museet i Stockholm. De personer som utgör figurerna i förgrunden i ”Opera” är idag okända, men det är onekligen lockande att se likheterna hos Sigrid Hjertén själv i kvinnan samt sonen Ivàns karakteristiska frisyr och stora uttrycksfulla ögon i personen till höger. Stort fokus i målningen dras också till de eleganta damerna mittemot på balkongen, som till skillnad från den övriga publiken som mer utgör statister, här skildras i färg i sina tidstypiska klänningar och eleganta frisyrer.
Sigrid Hjertén, som bara några år dessförinnan varit hos mästaren Henri Matisse i Paris och gått i lära, ja till och med blivit något av en favoritadept vars begåvning belönats med ett ”Mais oui, il y a du beau, mais oui, mais oui” av läraren som aldrig gav beröm, har här utvecklat sitt särpräglade konstnärskap och blommat ut i en fulländad expressionism. Hennes måleri skiljde sig markant från allt som tidigare skådats i vår svenska konst när hon lät känslorna styra penslarna och arbetade i en uppdriven färgskala med en energi och intensitet som förbluffade sin samtid. Hon var kvinna, hustru, moder och konstnär, en ekvation som bjöd på mycket komplikationer men som också gav resultat. Som person fascineras vi av hennes djärva och modiga uthållighet, hon var den som aldrig vek sig utan vågade ta för sig och resultatet blev ett nytt kapitel i den svenska konsthistorien. Hjertén banade väg för många efterföljande konstnärer som i hennes måleri och bildspråk funnit stor inspiration, idag hyllas hon med rätta som en av våra främsta. Auktionen erbjuder här en sällsynt möjlighet att förvärva ett mycket intressant verk av Sigrid Hjertén från den period som räknas till hennes absolut främsta. Liksom operasångerskan som successivt stegrar arians toner i kadens och briljerar med en vibrerande stämma som tar sig in i varje åhörares sinne målar Sigrid Hjertén sig rakt in i våra hjärtan.