Auktion: Modernt & samtida
Till katalogen
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 16-18 juni 2020
Nr. 671 Sigrid Hjertén (1885‑1948) “Den vita hatten”. Stämpelsignerad Hjertén. Bär signatur Hjertén. Olja på duk, 100 x 73 cm.
Utförd år 1916.
Stämpelsignerad Hjertén samt intygad a tergo: ”Stämpeln och konstverkets äkthet intygas Stockholm 20100227 Rakel Grünewald”.
Uppsala Auktionskammare tackar Katarina Borgh Bertorp för värdefull information vid katalogisering.
800.000 – 1.000.000 SEK
€ 75.000 – 94.000
Städtische Galerie im Lenbachhaus, München, ”Sigrid Hjertén – pioneer of Swedish expressionism”, 1999, kat. nr. 29.
Käthe-Kollwitz Museum, Berlin, ”Sigrid Hjertén – pioneer of Swedish expressionism”, 1999, kat. nr. 29.
Borås konstmuseum, ”Sigrid Hjertén – pioneer of Swedish expressionism”, 2000, kat. nr. 29.
Upptagen i den av Isaac Grünewald upprättade brandförteckningen under år 1916, nr. 328.
Katarina Borgh Bertorp, Sigrid Hjertén – Wegbereiterin des schwedischen Expressionismus: Sigrid Hjertén – pioneer of Swedish expressionism, 1999, avbildad helsida.
När Sigrid Hjertén återvände till Stockholm efter studie-åren i Paris hos läromästaren Henri Matisse utvecklades hon till en självständig konstnär som förespråkade den nya tidens ideal. Tillsammans med maken Isaac Grünewald fick hon konstpubliken att häpna med sitt radikala måleri som bröt med allt vad tidigare generationer hade eftersträvat. Modernismen bjöd på utmaningar och hon var en av de första att anta dem. Att gå i bräschen för ett nytt måleri och samtidigt vara kvinna och ung mor var naturligtvis förknippat med motsättningar som hon i det långa loppet fick betala ett synnerligen högt pris för. Idag är det ingen som ifrågasätter hennes självklara roll som en av vårt lands viktigaste moderna konstnärer.
Auktionens målning ”Den vita hatten” utfördes år 1916, ett mycket viktigt år i Sigrid Hjerténs konstnärskap. Vid denna tid är hon som uppslukad av mänskliga relationer, personers olika sinnesstämningar och känslomässiga utsatthet. Naturligtvis bottnar mycket i självupplevda situationer varifrån hon hämtar sin inspiration. Hon är mycket produktiv och under detta år tillkommer flera av de verk som vi idag betraktar som Sigrid Hjerténs främsta, däribland den banbrytande målningen ”Den röda rullgardinen” i Moderna Museets samlingar. I detta sammanhang kan även de välkända kompositionerna ”Ateljéinteriör” och ”Maskeraden” nämnas. Under denna period speglas lärdomarna från mästaren Matisse i de målningar som tillkommer. Genom färgerna får känslorna liv och talar, de olika linjer och vinklar som hon använder sig av för att bygga upp kompositionerna skapar spänning och dynamik, centralperspektivet är sedan länge ett minne blott. Det är en ny form av måleri vi möter, med expressiv penselföring och färgkombinationer som hänför.
I den sköna fåtöljen har den vackra kvinnan bekvämt slagit sig ner. Hon låter sin ena arm vila på armstödet, den andra ligger avslappnat i knät. Kompositionen utstrålar en enkel och harmonisk elegans och bygger på en spännande samverkan mellan olika ljusa färgvalörer i pastelltoner som accentueras av ett par kontrasterande mörkare partier, däribland kvinnans ögonbryn. Att Sigrid Hjertén själv var otroligt intresserad av mode och kläder är välkänt. Hon sydde ofta själv sina egna plagg enligt senaste trender från Paris och var mycket omsorgsfull om alla detaljer. Den sofistikerade damen som här avbildas är stilfullt klädd, hon bär ett vackert halssmycke och blicken dras till smaragdringen på hennes vänstra hand. På huvudet bär den blonda kvinnan den mondäna bredbrättade hatt som också har fått betitla målningen. Tyvärr är det höljt i dunkel vem kvinnan är, den informationen har under årens lopp gått förlorad. I den av Isaac Grünewald upprättade brandförteckningen är målningen enbart upptagen som ”Den vita hatten”.
Under samma år som auktionens porträtt är målat utför Sigrid Hjertén också två porträtt av sin make. Det ena porträttet är utfört i helfigur och visar Isaac klädd som en dandy. Det andra porträttet, ”Isaac i fåtöljen”, påminner till viss del om auktionens målning, Isaac sitter bekvämt bakåtlutad i en rosa fåtölj elegant klädd i mörk kostym med blå skjorta och fluga, försjunken i tankar. Kvinnan i ”Den vita hatten” har också hon ett något svårtolkat och lite mystiskt ansiktsuttryck, finurligt sneglar hon till vänster med ett snett leende. Ett uttryck som uppmuntrar och inbjuder till vår egen fantasis tolkning. Auktionens målning erbjuder här en möjlighet att förvärva en mycket intressant personstudie tillkommen under en period då Sigrid Hjertén nådde som allra högst i sitt konstnärskap.