Modernt & samtida
Till katalogen
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 18 – 20 maj 2022
Nr 598 Rolf Hanson (född 1953). ”Runtom trappa XVII”. Signerad och daterad Rolf Hanson 2008 samt numrerad XVII a tergo. Olja på pannå, 140 x 127 cm.
1.000.000 – 1.500.000 SEK
€ 96.000 – 144.000
Rolf Hanson är en av den svenska samtidskonstens starkast lysande stjärnor. Den hyllade bildsviten ”Runtom trappa” som Hanson påbörjade under 1990-talet har nästan blivit synonymt med hans konstnärskap och målningarna som ingår i sviten är några av de i särklass mest eftertraktade på marknaden. Hanson har själv beskrivit motivet som är det centrala temat i varje bild. ”En trappa är ett så vanligt inslag i den privata och offentliga arkitektur vi till vardags rör oss i att vi knappt lägger märke till den – förutsatt naturligtvis att vi rör oss utan besvär och trappan alltså inte utgör något hinder. Sedd med målarblick, som uttrycket löd en gång i tiden, blir trappan en utmaning av annat slag: dess jämna växling mellan vertikala och horisontella plan och dess perspektiviska egenskaper gör trappan till ett lika intressant som besvärligt objekt att avbilda, både vad gäller ljus- och linjespel.”
Inom detta fascinerande och breda konstnärskap ryms en intensiv expressionism som kännetecknas av en mustig kolorit och påtaglig värme. Under 1980-talet sköljde en nyexpressionism fram som utmanade tidigare decenniums popkonst och abstraktion. I Italien utmärkte sig Francesco Clemente och Enzo Cucchi, i Tyskland uppmärksammades konstnärer som Georg Baselitz och Anselm Kiefer. Rolf Hanson blev en av de främsta pionjärerna i Sverige för denna nya stilinriktning och lyckades på ett mästerligt vis förena svensk konsthistoria med internationella samtida influenser. Ofta målades motivet upp i monumentala storlekar och upprepades, men utvecklades ständigt. Denna nyfikenhet och vilja att utvecklas karaktäriserar Rolf Hanson som konstnär och blir i synnerhet tydligt i sviten ”Runtom trappa”. Gång på gång återvänder han till trappan som det centrala i bilden men leker med färgerna och perspektivet. Varje bild blir unik och utgör en lika stor roll i konstnärsskapet. Det är Carl Fredrik Hills klassiska motiv ”Trappgata i Montigny-sur-Loing” från 1876 som inspirerat till Rolf Hansons trappa. ”’Den bröt sig ut ur muren’, har Rolf Hanson berättat. I målningarna liknar den en flod, en stege, en mytisk passage, en brygga, en räls. Ibland rent måleri. Ibland bara plankor att rädda sig på. Sedda från sidan en skog av stammar. Skilda skepnader dränkta i lysande och mättade, feta, magra och tunna färgdräkter. Också här tar färgen och formen så småningom över. I ”Runtom trappa XII” studsar små skuggor på trappstegen likt genomskinliga andeväsen. Här slutar huset och trappan i Rolf Hansons måleri. Sedan rycks underlaget bort. Som behövdes det inte längre. Nedstigningen ersätts av uppstigning.” Jessica Kempe, citat ur Dagens Nyheter. Till skillnad från i Hills version av trappan är Hansons trappa målad i profil, och både trappan och omgivningen strävar mot bildytan.
Med stor skicklighet bryter Rolf Hanson upp sitt motiv och slår ständigt in på nya vägar. Ibland fyller trappan upp hela bilden, för att sedan förminskas i relation till andra element i omgivningen. Avstånd kan genom trappan förstärkas och djupet i bilden markeras ytterligare. Auktionens version är numrerad XVII i sviten och utfördes år 2008. Den presenterar ett lysande exempel på hur Rolf Hanson lyckas skapa fullständig närvaro genom att förstärka trappans utformning med en nästintill explosionsartad palett. De varma tonerna särskiljer Rolf Hanson från sina samtida internationella konstnärskollegor som ofta arbetar i en dovare och mer minimalistisk färgskala. Istället får livfulla färger som orange, gult, lila, rött och grönt framhäva naturen som så ofta är utgångspunkten i Hansons målningar. Skuggorna som Jessica Kempe nämner i citatet ovan kontrasterar mot kaskader av färg som tycks rinna nedför trappan som flytande lava. De blir till droppformade avtryck på trappstegen som framkallar dansande ljusreflektioner i de vackraste av färger. ”I trappan finns en färg som beter sig olika beroende på hur man väljer att uppfatta den. Med trappans perspektivbildning uppfattar man det som om färgen rinner, en rörelse nerför trappan. Försöker man vända upp trappan mot bildplanet, eller bara väljer att betrakta steghöjden på trappan som en yta, blir det ett färgplan som i kompositionen agerar mot de omgivande grå fälten.” Så beskrev Magnus Jensen den hyllade bildsviten ”Runtom trappa” i utställningskatalogen till en av Rolf Hansons tidigare utställningar. Under sommaren och hösten 2021 visade Artipelag utanför Stockholm den hittills mest omfattande utställningen av Rolf Hansons verk, där målningar från 1980-talet och framåt presenterades för den allmänna publiken. Utställningen beskrevs som en ”resa genom ett konstnärskap” och mottog stående ovationer för den kreativitet och färglyrik som band samman en fyrtio år lång karriär. Hanson berättade själv i en intervju i samband med Artipelags utställning om sina yrkesverksamma år, som tog sin början då han 1982 fick ett stipendium och reste till New York. Åren efter denna första studieresa kantades av betydande utställningar såsom en separatutställning på Moderna Museet i Stockholm 1984 och utställningar vid Rooseum i Malmö, Venedigbiennalen och Kunsthalle i Düsseldorf. När han under det efterföljande decenniet inledde sviten ”Runtom trappa” nådde hans konstnärskap nya höjder. I mötet mellan romantiskt landskapsmåleriet och djärv abstraktion har Hanson banat sin egen väg och för alltid ristat in sitt namn på den svenska konstscenen. ■