Modern & Samtida konst + Design
Till katalogen »
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 10 – 12 maj 2023
Nr 655 Ragnar Sandberg (1902‑1972). ”Najadens barkass” – Lilla Bommen. Monogramsignerad R.S samt signerad och daterad med dedikation Till Albin Nov -37, Ragnar Sandberg -36. Olja på duk, 106 x 111 cm.
2.000.000 – 3.000.000 SEK
€ 177.000 – 266.000
Statistiker Erland Hofsten (1911-1996) och redaktör Mirre Hofsten (1925-2016), Sundbyberg.
Stockholms Auktionsverk, 26 april, 2012, kat. nr 779.
Svensk privatsamling.
Göteborgs konstmuseum, ”Ragnar Sandberg 1902‑1972”, 1973, kat. nr 23.
Liljevalchs konsthall, Stockholm, ”Ragnar Sandberg”, 26 oktober 2002‑6 januari 2003.
Göteborgs konstmuseum, ”Ragnar Sandberg”, 8 februari-21 april 2003.
Norrköpings konstmuseum, ”Ragnar Sandberg”, 4 juni-24 augusti 2003.
Mårten Castenfors, utställningskatalog till Ragnar Sandberg, 2002, jämför med avbildad målning “Najadens barkass” från 1935.
För sin mästerliga känsla för kolorit och träffsäkra penselföring har Ragnar Sandberg blivit vida uppmärksammad och hyllad. Med glädjefyllda och levande kompositioner där motiven ofta hämtades från konstnärens egna kvarter i Göteborg runt hamnen Lilla Bommen intar han en särställning bland sina samtida konstnärskollegor. Målningarna som tillkom vid 1930-talets mitt hör till hans allra främsta och auktionens magnifika ”Najadens barkass” – Lilla Bommen från 1936 är ett av konstnärens mest betydande verk i privat ägo. Sandbergs måleri är elegant och sofistikerat på samma gång som det är besynnerligt och dramatiskt. I den aktuella målningen, där Sandberg förenar en uppdriven kolorit med en briljant återgivning av personligheter i de människor han mötte, uppvisar konstnären sin enastående förmåga att visa oss omvärlden såsom han själv upplevde den.
Det var under studieåren och tiden i Frankrike som Ragnar Sandberg anlade grunden till sin blomstrande period som målare under 1930-talet, men den sanna inspirationen fann han i sin kära hemstad. I Göteborg bosatte sig Sandberg under början av 1930-talet och började från första stund utforska stadens alla hörn genom ständiga utflykter till andra stadsdelar. Det var en nyfiken ung man som återigen blev göteborgare och tillägnande sig vad som fanns att tillgå i form av konstlitteratur och besök på museum. När Sandberg åter lyfte penseln mot duken efter några års uppehåll, framstod det i publikens ögon som att han arbetade i ”rus och lycka”. Göteborg blev en äventyrares stad under Sandbergs hand, trots att den under 1930-talet beskrevs i Bertil Sundborgs bok ”Göteborgskoloristerna” med orden: ”…Göteborg hade ingen av den 1700-tals-air som trots allt dröjde kvar över Stockholm och konstnären var inte som där en pittoresk företeelse någon som sågs i ett förlåtande skimmer”.
Nils Palmgren beskrev en gång Ragnar Sandbergs måleri som ”en överströmmande och oemotståndlig ingivelse, en skapelseakt i rus och lycka”. Vidare fortsatte han: ”Bland våra målare är han en av dem, som minst räkna, beräkna, bygga. Hans kompositioner kunna ha det absolut tillfälligas tecken.” Palmgrens ord sätter på många vis ord på känslorna inför Sandbergs måleri som växer fram under 1930-talet. Det är nu han finner sitt riktiga kall och på allvar börjar etablera sig som en lysande stjärna bland koloristerna i Göteborg. Det största släktskapet kände han med den franske mästaren Pierre Bonnard, som hade haft betydelse för honom redan på elevstadiet men nu fick ett stort inflytande över hans dukar. Under en resa till Paris 1936 tillsammans med sin hustru studerade han Bonnard på nära håll och blev alldeles begeistrad i hans upplösta former och skimrande kolorit. Väl hemma i Göteborg satte han genast igång med att själv måla, och vilka målningar som nu tillkom! Kompositionen i ”Najadens barkass” är typisk för Sandbergs måleri under mitten av 1930-talet och utstrålar kärlek till stadens invånare och platsen där han föddes och växte upp. Roende sjömän iklädda sjömansuniformer med tillhörande hattar sitter på rad i båten med åror i händerna. De diffusa detaljerna till trots kan man som betraktare inte undgå att bli fascinerad av de olika personligheterna som framträder i bilden. Kanske är det ändå koloriten i denna ljuvliga bild som utmärker sig allra mest – Sandberg lyckas som få andra konstnärer sammanföra nyanser till raffinerande och sensationella skapelser. Nästan i samtliga målningar från dessa år har Ragnar Sandberg använt sig av den gula färgen som blivit hans kännetecken. Redan några år innan utförandet av auktionens målning kan citeras följande träffsäkra ord i en recension i Göteborgs-Tidningen : ”Hans [Sandbergs] färg vibrerar av glädje, det är sol och rymd över dessa till synes slumpartade stycken”. De gyllene tonerna av vitt och blått med inslag av rosarött är alla kontraster men framkallar magiska samspel och idylliska illusioner. Genom sitt omedelbara ögonblicksmåleri skapar Ragnar Sandberg en bild som fullkomligt sjuder av liv, glädje och rörelse. Konstnären själv menade att de friska motiven skapades genom bibehållandet av ett öppet sinne: ”Det straffar sig alltid att inte oavbrutet söka befria ögat från känslans despotism och intellektets tyranni. Det är inte fönstret som avgör vilken gäst som är väntad”.
Ragnar Sandberg vågade använda färg och ljus i sina skildringar från 1930-talets Göteborg trots att flera beskrivningar antyder att staden under dessa år kunde uppfattas som mörk och dyster. Istället blev dess fordon, människor, ljud och ljus hans främsta källor till inspiration och hans flödande kreativitet resulterade i flera glittrande mästerverk. I ”Najadens barkass” tar han kolorismen till nya nivåer och fram träder en smått förtrollande skildring från konstnärens älskade hemstad. ■