Auktion: Klassiskt
Till katalogen
Verken säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 10-13 december 2019
”De här samlade konstnärerna äro en kollektiv kraft som, genom sina, om än olika så dock gemensamma, strävanden, väcka, giva och sprida skönhet”. Så löd de inledande orden i ett tal av Maja Fjaestad vid öppnandet av Arvika-utställningen 1911.
Kring sekelskiftet var det inte ovanligt att konstnärer och konsthantverkare sökte sig till landsbygden. Nationalromantiska drömmar och föreställningar om något mer autentiskt, där en obefläckad natur och traditioner inte hade försakats i förmån för de stora städernas framväxt lockade. Den etablerade konstnären och skulptören Christian Eriksson var under 1890-talet bosatt i Paris men var uppväxt i trakterna kring Arvika. En längtan till hemlandet ledde till att han med sin dåvarande hustru fransyskan Jeanne Tramcourt började rita en kombinerad bostad och ateljé vid sitt föräldrahem i Taserud, strax norr om Arvikas stadskärna. Byggnaden som färdigställdes 1896 fick namnet Oppstuhage och byggdes i nationalromantisk stil med hjälp av konstnärens bröder som bedrev möbelverkstad i Taserud. Eriksson kom med tiden att bli det första navet i den koloni av konstnärer, konsthantverkare och musiker som verkade kring sjön Racken och som kom att kallas Rackengruppen. Sommaren 1898 gifter sig paret Gustaf och Maja Fjaestad. Samma sommar bjuder Christian Eriksson, vän till det nygifta paret att hyra sin ateljé. Paret flyttar genast upp till Taserud och bosätter sig i Erikssons Oppstuhage. Gustaf hade blivit alldeles förälskad i det värmländska vinterlandskapet under tidigare års skidutflykter i landskapet. I Arvika lever Gustaf och Maja i en fullt levande hantverkarbygd bland skickliga smeder, keramiker och möbelsnickare och inspireras både av naturen och konstnärsandan i trakten. I den värmländska bygden kring sjön Racken kom konstnärsvänner till paret Fjaestad och Christian Eriksson på besök, flera av dem blev så förtjusta i samhället och miljön att de sedermera bestämde sig för att bosätta sig i området. Konstnärer som Christian Eriksson, Gustaf och Maja Fjaestad, Fritz Lindström, Bror Lindh och Alfred Ekstam är alla representerade med verk i höstens auktion och blev tongivande gestalter inom gruppen. Rackstadkolonin präglades av en stark identitet, drivkraft och samarbete och förenades av en stark vilja att avbilda den värmländska kulturen, dess orörda natur och ljus genom nationalromantiska och realistiska ideal. Detta gemensamma tema återfinns i auktionens konstverk.
Auktionen bjuder på sex stycken fantastiska vinter-motiv av den centrala gestalten i gruppen Gustaf Fjaestad, bland annat en uppseendeväckande, nästintill förtrollande och ovanlig målning föreställande norrsken mot en lysande blå himmel. Ett ytterligare intressant verk av Gustaf Fjaestad som bjuds ut är ett tidigt och mycket detaljerat verk på papper från 1899. Utöver verken av Gustaf Fjaestad bjuder auktionen på ett vackert strandmotiv vid Racken av Maja Fjaestad. Ett utsökt flickporträtt av Alfred Ekstam, ett stämningsfullt månskensmotiv av konstnären Fritz Lindström samt ett sagolikt vinterlandskap i månsken av Bror Lindh. Förutom verken av konstnärerna vid Rackstadkolonin finns ett porträtt av den i Värmland verksamme säregne konstnären Stefan Johansson.
Rackstadkolonins dynamiska konstnärliga produktion med sin starka identitet och tradition förkroppsligar den värmländska själen och kulturen. Kolonin knöt ihop bygdens traditioner och skapade en helt egen kärleksförklaring till, ljuset, naturen och vemodet i sin kulturyttring. En skatt och filosofi som än lever kvar lokalt och nationellt.