Klubbades för 155.000 kr vid Uppsala Auktionskammare Internationella Kvalitetsauktion 7-10 juni 2017.
14. Isaac Grünewald (1889‑1946). Skåp.
G.A. Berg. Signerat på bakstycket AKTIEBOLAGET G.A. BERG. STOCKHOLM. samt monogramsignerat och daterat IG 4 april 1935. Dörrpar med bakomliggande inredning av tre glashyllor. Skåpet invändigt klätt i vit filt. Låda nedtill. Fanerat med sykomorlönn samt mahogny. Stockholmsmotiv med vy över Slussen. Signerat och daterat I. Grünewald 35, krita/blandteknik på trä. L 91, B 41, H 153 cm.
Gustaf Axel Berg utbildade sig till civilingenjör och arbetade som reklamchef och industridesigner vid Electrolux men är mest känd som formgivare och pionjär inom Swedish Modern. Han drev en bosättningsaffär på Kungsgatan 35 i Stockholm med ritkontor och verkstad under åren 1933-44. Till en början såldes mest möbler ritade och producerade av andra firmor och Berg var först med att introducera Alvar Aaltos möbler på den svenska marknaden. Senare gick han dock över till att formge egna möbler och utvecklade principer och förslag på möbleringar som han skrev om i samtidens tidskrifter.
Berg var en även en skicklig marknadsförare och med god erfarenhet från sitt tidigare yrkesliv som reklamman. Hans firma deltog vid flertalet utställningar under 1930-talet däribland vid världsutställningen i Bryssel 1935 och Paris 1937. Som ett led i marknadsföringen av firman så bjöd Berg in Grünewald för att ställa ut målningar som komplement till möblerna i hans affär på Kungsgatan.
Vid Exposition Universelle et Internationale i Bryssel 1935 ställde Berg sedermera ut auktionens skåp. Grünewald hade målat Stockholmsbilden direkt på skåpets front med färgkrita. Det var en experimentell möbel och unikat som även hade visats i affären vid Kungsgatan 35 där det väckte en del uppseende, innan det skeppades till utställningen enligt samtida artikel i tidskriften Boet, Otto Schulz red. Syftet med skåpet var att skapa intresse för firman samt i marknadsföringen inför den stundande världsutställningen i Bryssel.
Den svenska huvudstaden var hjärtats och den egna konstens hemvist för Grünewald. På auktionens skåp ser vi en Stockholmsskildring från Söders höjder överblicka konstnärens så älskade stad. Konstnären växte upp på Södermalm i en stor familj och hade vid tiden för skåpets utförande skapat sin egen familj med hustrun Sigrid och sonen Ivan. Paret hade två år efter deras hemkomst från Paris på nytt funnit sin plats i stadskärnan. År 1913 fann de en gemensam ateljé på adressen Stadsgården 22 som låg högst upp i Sjömansinstitutets hus invid stadsgårdskajen.
Under merparten av 1920-talets fram till 1932 var familjen Grünewald bosatt i Paris. År 1932 blir han utsedd till professor vid Konstakademin och bestämmer sig därmed att flytta hem. I sin ateljé återupptäcker Grünewald livet som omger honom och stadens puls med trafiken, fartygen och tågens bolmande skorstenar ger det ett liv och flöde till motivet som förstärks av skåpets modernistiska stans. Motivet på auktionens skåp med färgkritorna går i en mustig rödbrun och en mjuk svart färgsättning som går igen i skåpets sockelparti samt avslutningslist. Grünewald ger ett samlat uttryck för den dels framväxande men även historiska stadsbilden.
”Detta sätt att dekorera en möbel ställer ju alla tidigare principer på huvudet”. (Otto Schulz (red.), BOET – Månadsskrift för hemkultur hantverk och konstindustri, nummer 6, årgång 8, 1935, s. IV.
Grünewald var en mångsidig konstnär som dels utförde dekorationsmåleri men även arbeten för konstindustrin då han knöts till Rörstrand under det tidiga 1940-talet för att rita dekorer till en serie fajanser.