Logga in

Peter Dahl (1934‑2019)

”Fredmans epistel Nr 25: Blåsen nu alla”


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 9 – 12 November 2021


Nr. 443 Peter Dahl (1934‑2019). ”Fredmans epistel Nr 25: Blåsen nu alla”. Signerad och daterad Peter Dahl -1983‑84. Olja på duk, 150 x 200 cm.

För köpare tillkommer, utöver köparprovision, införselmoms om 5 % på det klubbade beloppet.

UTROP

600.000 – 800.000 SEK
€ 60.000 – 80.000

PROVENIENS

Galerie Aix, Stockholm.
Privatsamling.

UTSTÄLLD

Prins Eugens Waldemarsudde, Stockholm, ”Peter Dahl – Se tillbaka och blicka framåt”, 20 mars-24 maj 1999, kat. nr. 85.

LITTERATUR

Carl Michael Bellman, Fredmans epistlar, utgåva av 1790 års originalutgåva i faksimil med bilder av Peter Dahl, 1984, jämför med avbildad litografi.
Folke Edwards, Peter Dahl, 1997, avbildad s. 116‑117.
Lars-Göran Oredsson, Peter Dahl, 1999, avbildad nr. 26.


Blåsen nu alla,
Hör böljorna svalla,
Åskan går.
Venus vil befalla,
Där Neptun rår.
Simmen Tritoner,
Och sjungen milljoner
Fröjas lof;
Svaren Postiljoner
I Neptunus hof.
Se Venus i sin pragt,
Kring hänne hålla vakt
Änglar,
Delphiner, Zephirer och Paphos hela magt;
Vettu-Nympher plaska kring
I Ring
– C.M. Bellman, Fredmans Epistel No. 25, första versen

Fokus

Blåsen nu alla!

Det var under början av åttiotalet som Peter Dahl började arbetet med att skildra Carl Michael Bellmans ”Fredmans Epistlar”. Resultatet blev 87 stycken konstverk vilka även gavs ut i en litografisk svit i två volymer om 225 numrerade exemplar. Mastodontverket har kommit att betraktas som Peter Dahls mest uppskattade verk. Dahls rika konstnärskap har under många decennier hänfört publiken, stora känslor har drabbat samman och han har betraktats som något av en konstens ”enfant terrible”. 1970-talet hade varit ett årtionde som präglades av provocerande bilder, särskilt genom vardagsrealismen skildrat genom serien ”Drömmar i soffhörnet”. Den berömda så kallade Sibyllatavlan, ”Liberalismens genombrott i societeten”, ådrog sig i särklass mest uppmärksamhet när den blev beslagtagen av polisen enligt åtal om sedlighetssårande men efter några månader återlämnades till konstnären och idag befinner sig i Göteborgs konstmuseums samlingar. Därför var det naturligtvis mer publikfriande när han därefter gav sig på ett av den svenska folksjälens mest älskade epos, att tolka Bellmans klassiker i Fredmans Epistlar. Peter Dahls konstnärsgärning har av Folke Edwards beskrivits med följande ord i boken Från modernism till postmodernism. Svensk konst 1900-2000, 2000, s. 199 ff.:

”Målaren och författaren Peter Dahl lever både i världen och utanför världen. Som skarpsynt kritiker av den samtida världen i det ena fallet, som drömmare och kejsare av Caribanien på planeten Cellus i det andra. Parallellen med sagoberättaren satirikern Ivar Arosenius är uppenbar. När han inte längre tror sig kunna reformera den reella världen kastar sig Peter Dahl i famnen på Bellman och världens njutningar – vin, kvinnor, sång och spel. En briljant målare med ett flyt och en träffsäkerhet som kan påminna om Zorns. … Med den framgångsrika Bellmanserien på 80-talet får han sitt stora publika genombrott samtidigt som det innebär hans definitiva sorti ur samtidsavantgardet. Han målar sedan dess med en kejserlig livsnjutares självkänsla bara det som lyster honom att måla. Han har trots sin lysande talang heller aldrig fått ställa ut på Moderna Museet eller representera Sverige utomlands. Peter Dahl är en in- och outsider av ovanliga dimensioner i det sena 1900-talets svenska konst.” 

Auktionens hänförande målning skildrar ”Blåsen nu alla” eller Fredmans epistel N:o 25 – ”som är ett försök til en Pastoral i Bacchanalisk smak, skrifven vid Ulla Winblads överfart till Djurgården”. Episteln författades i september år 1770 av Bellman och placerades som avslutning i den första gruppen av 25 epistlar. Här skildras Ulla Winblad som en Venus omgiven av diverse olika mytologiska gestalter där hon drar fram genom Neptunus rike, Stockholms ström, i en roddbåt. Det har sagts att sången skall ha varit inspirerad av François Bouchers berömda målning ”Venus triumf” från 1740, i Nationalmuseums samlingar. Peter Dahls tolkning av det dramatiska motivet är en fullödig och driven komposition som sjuder av liv och rörelse. Att Peter Dahl inspirerades av konstnärer som Poussin och Rubens är väl bekant vilket även är tydligt i ”Blåsen nu alla” där den bacchanal-liknande scenen utspelar sig till havs. De nakna människorna dansar i ring, blåsandes i valthorn och uppbärande den bekvämt sittande Venus. Ur det brusande havets skummande vågor reser sig en blåsvart fisk, i horisonten skimrar vattnet och himlen av solens strålar som belyser de avklädda kropparna i varma röda och gula toner. För två år sedan lämnade Peter Dahl jordelivet. Bakom sig lämnade han en imponerande konstnärsgärning, präglad av historiens vingslag kom han att bidra till den svenska konstscenen som en av våra mest märkvärdiga kreatörer verksam under 1900-talet. I en artikel av Clemens Poellinger i Svenska Dagbladet den 18 maj 2019, dagen efter hans bortgång citerades Mårten Castenfors beskrivning av Peter Dahl: ”Erotik, alkohol och Bellman, han förkroppsligade det mest svenska så norrman han var”.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Jeanna Ahlin

Intendent

Modern och samtida konst
Tel: 0734-32 41 45
ahlin@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information