Aktuella auktioner
Se datum och information
1203. Carl Larsson (1853‑1919). ”Pappa, mamma, barn”.
Monogramsignerad och daterad CL 1906. Akvarell med täckvitt, 71 x 50 cm.
Utrop:
SEK 2.000.000 – 3.000.000
€ 206.000 – 308.000
Carl Larssons ögonblicksbilder från sitt hem Lilla Hyttnäs i Sundborn har för flera generationer blivit sinnebilden av det typiska svenska hemmet. Han blev populär genom sina i klara färger tecknade förtjusande bilder från sitt idylliska hem i Dalarna. Framför allt var det genom bildserien ”Ett hem” som visades vid Stockholmsutställningen 1897 och som sedan publicerades 1899 som bilderna av hemmet fick spridning. Konstnären bjöd därmed in publiken i sitt hem och till sin familj. Genom dessa bilder blev han som ingen annan konstnär familjelivets och hemmets målare och han återvände gång på gång till sina kära motiv från hemmet medan hans pensel skapade förtrollande bilder.
I auktionens färgstarka akvarell från 1906 sitter Carl och Karin Larssons yngste son Esbjörn på sin fars plats i den röda soffan i matsalen. Tillsammans med två Sundbornsflickor; Svea Sundgren, precis som Esbjörn född 1900, och den lite yngre Anna Runnström, leker han ”pappa, mamma, barn”. Flickorna känns även igen från bilden ”Kerstis födelsedag” från år 1909 där de sitter vid ett uppdukat kalasbord i trädgården vid Lilla Hyttnäs.
Ögonblicksbilden ”Pappa, mamma, barn” är fångad i matsalen på Lilla Hyttnäs, ett hem som sedan det ärvdes av Karin och Carl 1888 ständigt förändrades genom att det byggdes till och om i olika omgångar. Carl målade överallt i hemmet medan Karin smyckade hemmet med textilier. Carl Larsson avbildade sina familjemedlemmar på olika ställen och ett porträtt av Esbjörn har placerats i en dörrspegel i matsalen.
Soffan i matsalen byttes ut omkring 1900. Det syns en annan soffa i en bild från ”Ett hem” då rummet var mer enkelt möblerat. Den nya soffan var enligt Carl Larsson ”omtussad i Carl Larsson-stil” (”Svenska hem”, 1916) och klädd i Karins egna textilier. Troligen var den snickrad av Hans Arnbom som varit med vid ut- och ombyggnationer på huset, liksom gjort möbler till hemmet. Det sägs att han själv inte förstod sig på denna nya stil som Karin och Carl förespråkade. Det finns beskrivet hur han skämdes över att behöva göra så fula möbler och körde dem till Lilla Hyttnäs när det var mörkt och ingen kunde se.
Matsalen, Lilla Hyttnäs i Sundborn. Foto: Carl Larsson-gården
Tillsammans skapade Carl och Karin ett unikt konstnärshem olikt alla andras och banbrytande vid den här tiden. Golvet i matsalen är ett härligt skurgolv med breda tiljor. Panelen som Karin lät sätta in målade sedan Carl i en gräsgrön nyans, medan hyllor, fönsterinramning och soffa blev cinnoberröda. Karin broderade en kudde som kallas solroskudden och den gobeläng som hänger bakom barnen i soffan kallas ”De fyra elementen”, vävd av Karin 1903 och fylld av symbolik. Matsalen fick en utformning med djupa rötter i svensk forntid med husfaderns högsäte centralt. Den rödgröna färgsättningen minner som en höjdpunkt av hemslöjdsfrälsning om 1890-talets Sverige med Ellen Keys propagerande. Hon beskriver Carl Larssons hem i Verdandi tidskrift – Skönhet för alla som ”det hem, vilket med enkla medel nått det hemtrevligaste och originellaste artistiska uttryck” (1899).
”Pappa, mamma, barn” utfördes för barnens jultidning ”Jultomten”. En del av motivet återfinns som en detaljbild med Esbjörn som pappa, en titelplansch för ”Små konstböcker N:o 4” utgiven av Gleerupska Universitets Bokhandeln, Lund, 1908, såld vid Uppsala Auktionskammare, Internationell Kvalitetsauktion, december 2008, kat. nr. 172.
Esbjörn sitter i auktionens bild på pappans plats klädd i polishjälm och försjunken i en tidning som han har i händerna. Bredvid honom sitter Svea i rollen som mamma iklädd Sundbornsdräkten och stickar en svart strumpa. Framför dem sitter barnet Anna med busig uppsyn, hon äter en smörgås och har en liten leksaksvagn vid sin sida. Kamrer Frans Palmgren (1871-1954) fick bilden 1907 från konstnären i utbyte mot en ”lappsamling”, det vill säga vackra sameknivar och nålhölster i renhorn och som fortfarande idag finns på Carl Larsson-gården. Efter Palmgren har bilden gått i arv inom familjen och har inte visats offentligt sedan den var med i en vandringsutställning i Tyskland året innan Palmgren fick den.
Auktionens utsökta akvarell ”Pappa, mamma, barn” är ett slående exempel på Carl Larssons mästerliga hantering av akvarellen som medium. Han lyckas i detta verk med humor fånga barnens lek som också innehåller en gnutta allvar. Den varma koloriten i interiörens färgsättning kontrasterar väl mot det ljusa fönstret. Akvarellen är en fint avvägd komposition där de strama linjerna i inredningen ställs mot de mjuka mänskliga formerna liksom bonadens vågrörelser. Allt detta fångas i konstnärens närmast unika förmåga att tala linjernas språk. Inspiration fann han bland annat i japanska träsnitt som prydde väggarna i Lilla Hyttnäs. Hans fulländade hantering av detta formspråk har beskrivits av barnbarnet Ulwa Neergaard i hennes levnadsteckning över konstnären: “Linjen, den konstnärliga, är nämligen icke det kortaste avståndet mellan två punkter, utan den lever som en själ, andas och rör sig, böljar och vändas och längtar efter den vila, som en riktig konstnär kan skänka den”.