Logga in

Öyvind Fahlström (1928‑1976)

”Column no. 4 (IB-affair)”


Klubbades för 1.500.000 kr vid vår Internationella Kvalitetsauktion 10-13 december 2019


Nr. 611 Öyvind Fahlström (1928‑1976). ”Column no. 4 (IB-affair)”. Signerad och daterad Öyvind Fahlström ’74. Akryl och tusch på papper, 58,5 x 48 (bild), 61 x 50,5 cm (blad).

Ett silkscreentryck med motivet “Column no. 4 (IB-affair)” gavs ut av Die Zeit i Berlin år 1974.

UTROP

1.500.000 – 2.000.000 SEK
€ 139.000 – 185.000

PROVENIENS

Richard L. Feigen & Co, New York, no. 19261-D.
Galerie Alexandre Iolas, Paris.
Galerie Bel’Art, Stockholm.
Svensk privatsamling.

UTSTÄLLD

Galerie Bel’Art, Stockholm, ”Öyvind Fahlström (1928‑1976) – Verk 1950‑1976”, 8 mars-18 april 2003, kat. nr. 16.
Mjellby konstmuseum, Halmstadgruppens museum, Halmstad, ”Öyvind Fahlström – Med världen som spelplan”, 3 juni-16 september 2007.

LITTERATUR

Centre Georges Pompidou, Öyvind Fahlström, 1980, jämför illustrerade “Column no. 1 (Wonder bread)”(akryl och tusch) samt “Column no. 4 (IB-affair)” (silkscreentryck).
Galerie Bel’Art, Stockholm, utställningskatalog till “Öyvind Fahlström (1928‑1976) – Verk 1950‑1976”, 2003, illustrerad.
Mjellby Konstmuseum och Halmstadgruppens museum, utställningskatalog till “Öyvind Fahlström – Med världen som spelplan”, 2007, upptagen i verkförteckningen s. 187, omnämnd s. 24, 69, 71, 76 samt illustrerad helsida s. 70.


Fokus

”Column no. 4 (IB-affair)” – Öyvind Fahlströms lysande skildring av den politiska skandalen

Den 3 maj 1973 briserade en nyhet i de svenska medierna som slog ner som en bomb i samhället. Journalisterna Jan Guillous och Peter Bratts avslöjande om en militär underrättelseorganisation så hemlig att inte ens Sveriges riksdag kände till den skulle komma att få oanade konsekvenser. Några månader efter publicerandet av den första tidningsartikeln fängslades de båda journalisterna och dömdes vardera till ett års fängelse för spioneri. I Öyvind Fahlströms mästerliga verk, ”Column no. 4 (IB-affair)” från 1974, skildras på det mest makalösa vis det rafflande händelseförloppet kring IB-affären och det stormiga politiska läget i världen. Målningen bjuds nu för första gången ut på auktion och erbjuder därmed en sällsynt möjlighet att förvärva ett av Fahlströms främsta verk i privat ägo.

Kalla krigets utbrott efter andra världskrigets slut kom att prägla större delen av 1900-talets andra hälft. I det infekterade politiska läget mellan stormakterna i öst och väst fann Sverige en väg framåt och uttalade en tydlig neutralitetspolitik med förhoppning om att gynna landets säkerhet. När IB-affären avslöjades under mitten av 1970-talet blev det genast tydligt att underrättelseorganisationens verksamhet stod i direkt konflikt med Sveriges neutrala politik genom samarbetet med amerikanska CIA och åsiktsregistreringar av vänsterextremister i Sverige. Källan bakom Jan Guillous och Peter Bratts artikel var den tidigare IB-anställde Håkan Isacson, som efter att han blivit uppsagd berättade för sin vän Peter Bratt om den hemliga militära organisationen över en middag på en av Stockholms välkända restauranger. Artikeln följdes av en enorm publicitet och Öyvind Fahlström kunde med förfäran följa händelseförloppet från New York där han vid tiden var bosatt. Genom ”Column no. 4 (IB-affair)” som utfördes året efter avslöjandet kunde han ge sin egen tolkning av de moment som föranledde IB-affären, men även uppmärksamma den uttalade förnekelsen från regeringens och försvarsmaktens sida och journalisternas omstridda fängelsestraff.

I likhet med Fahlströms kända ”Världsbanken” från 1971 och ”World Map” från 1972 består ”Column no. 4 (IB-affair)” av områden i olika färger, där varje färg symboliserar ett land eller ett maktblock. Ländernas form i sin tur definieras av information snarare än geografiskt läge och Fahlström liknade ofta sina senare verk vid en spelplan, där han uppmanade betraktaren att manipulera världen istället för att acceptera den. I de blåa partierna i verkets mitt finner vi USA som står i kontrast till socialistländer i orange och rött till vänster. Här pågår aktiviteter med CIA:s inblandning som resulterat i statskuppen mot Chiles president Salvador Allende 1973. Underliggande meningar återfinns överallt i Fahlströms lysande komposition och texterna på engelska riktar sig både till en svensk och internationell publik. Öyvind Fahlström var en av få svenskar som redan tidigt slog igenom på den amerikanska konstscenen och han utvecklade en enastående förmåga att sammanföra sitt svenska ursprung med det frispråkiga klimatet i USA. I ”Column no. 4 (IB-affair)” syns en man iklädd svensk filthatt med titeln ”IB-affair” och bredvid illustreras det kanske mest centrala i problematiken – den ovan nämnda neutralitetspolitiken. En Sverigekarta med texten ”The myth, ’neutral Sweden’” bär lika många taggar mot den vänstra vågskålen, USA och dollartecknet, som mot den högra, Sovjet med hammaren och skäran. Verkligheten eller ”The Reality” visar istället att Sverigekartan strax till höger vilar i USA:s vågskål med taggarna riktade mot östblocket. Peter Bratt och Jan Guillou sitter inspärrade bakom galler och i flera färger har Fahlström skrivit: ”Bratt and Guillou, radical reporters, get prison for ”espionnage” – after revealing that the Swedish CIA (Information Bureau) COOPERATES with SPY agencies in W Germany, England, France, Israel & the CIA etc.” De två journalisterna förekommer även som miniatyrer i Fahlströms berättelse, med hänvisning till att ”in murky USA the plumbers go to prison” medan ”in Sweden (paragon of fairness) those who expose plumber activity go to prison”. Ordet rörmokare åsyftar de regeringstjänstemän som försökte täta läckorna både gällande IB-affären och Watergateskandalen. Öyvind Fahlström utförde en serie målningar som han kallade ”Column”, en referens till tidningsspalterna där konstnären inhämtade underlag till sina enastående träffsäkra skildringar av vår politiska omvärld.

Med en osedvanlig förmåga att fånga det fundamentala i sin samtid och vrida och vända på samhällets ramar lämnar Öyvind Fahlström få oberörda. En mångsidig innovatör som under hela sitt liv hängav sig åt att undersöka politiska, ekonomiska och sociala sammanhang. Genom att arbeta med en mängd olika tekniker och medier såsom poesi, teater, teckning, måleri, film, radio, grafik och installationer lyckades han ständigt utmana traditionella perspektiv genom en omisskännlig intelligens och inslag av humor och ironi. Under seklets mitt upplevde Fahlström en stor internationell uppmärksamhet genom kritikerrosade utställningar och uppträdanden i USA. Hans berättande bildvärld är en spegling av vår samtid men även en fängslande öppen dialog mellan det politiska spelet och enskilda individers makt i samhället. Ett fulländat konstnärligt uttryck som aldrig upphör att förvåna, utmana och briljera.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Jeanna Ahlin

Intendent

Modern och samtida konst
Tel: 0734-32 41 45
ahlin@uppsalaauktion.se

Fredrik Fellbom

Intendent

Skulptur och grafik
Tel: 0707-51 81 31
fellbom@uppsalaauktion.se