Modernt & samtida
Till katalogen
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 18-19 november 2020
Nr. 332 Otto G. Carlsund (1897‑1948). ”Horisontal komposition för ljus matsal”. Signerad och daterad O. Carlsund 1928. Olja på duk, 28 x 55 cm.
Med etikett a tergo: ”Horisontal komposition för ljus matsal. Otto Carlsund: Paris XIV. 66 rue de la Voie Verte”.
400.000 – 600.000 SEK
€ 39.000 – 58.000
Direktör Herman Gotthardts (1873‑1949) samling, Malmö.
Direktör Sven Clase (1907‑1992), Malmö.
Därefter genom arv till nuvarande ägare.
Galleri Modern, Stockholm, ”Nutida svensk konst”, 1928, möjligen utställd som kat. nr. 13 eller 14 (Horisontal komposition för matsal I. respektive II).
Liljevalchs konsthall, Stockholm, ”Samlarnas utställning: Svensk nutida konst 1906-1936”, 23 januari-17 februari 1937, kat. nr.79
Riksförbundet för bildande konst, ”Léger och nordisk postkubism”, 1952, kat. nr. 23.
Norrköpings museum, ”Otto G. Carlsund 1897‑1948”, 17 november-12 januari 1969, kat. nr. 33.
Mjellby konstmuseum, Halmstad, ”Otto G. Carlsund och konkretistfiaskot i Stockholm 1930”, 13 juni-29 augusti 2004, kat. nr. 24.
Liljevalchs konsthall, Stockholm, ”Otto G. Carlsund: 11.12 1897‑25.7 1948: konstnär, kritiker och utställningsarrangör”, 2007.
Liljevalchs konsthall, Stockholm, Samlarnas utställning: Svensk nutida konst 1906-1936, 1937, utställningskatalog, avbildad.
Christian Faerber (red.), Konst i svenska hem I: målningar och skulpturer från 1800 till våra dagar, band 2, 1942, upptagen i Direktör Herman Gotthardts samling, Malmö, nr. 16, s. 57.
Inga Chambert, Carlsundstudier: Otto G. Carlsund 1924‑1930, 1982, nr. 25, avbildad s. 63.
Viveka Bosson, Jan Torsten Ahlstrand, Anders Wahlgren och Kent Belenius, Otto G. Carlsund och konkretistfiaskot i Stockholm 1930, 2004, avbildad s. 67.
Otto G. Carlsunds konstnärskap är ett av de mest fascinerande och banbrytande inom svensk konsthistoria. En pionjär som var för modern för sin tid och aldrig fick något riktigt genombrott under sin livstid, men som ständigt fann ny kraft genom sitt skapande och umgicks med några av samtidens största konstnärer. I samband med Stockholmsutställningen 1930 kom Carlsund på idén att fylla café Puck med Art Concret-gruppens måleri och genom sina lysande kontakter från åren i Paris samlade han ihop 1920-talets främsta avantgarde-konstnärer. Då ett fiasko och stående skämt, idag en utställning som anses vara en av de mest betydande för vårt lands konsthistoria. Carlsunds personlighet speglar sig i hans konst med en värme, humor och självironi som sällan känns igen i de konstruktivistiska inriktningar som formades på kontinenten. Med en sann perfektionists öga för detaljer utförde han de mest häpnadsväckande kompositioner och väckte stor beundran för sin målartalang men i synnerhet förmågan att skapa harmoni med den enkla formen. I auktionen presenteras en av Otto G. Carlsunds betydande målningar från 1928, ”Horisontal komposition för ljus matsal”.
Till Paris anlände Otto G. Carlsund i januari 1924. Genom Gösta Adrian-Nilsson blev han snart presenterad för Fernand Léger och skrev in sig i mästarens konstskola, vid den tiden Europas modernaste och mest radikala. Carlsund hade studerat Légers kubistiska kompositioner i Tyskland och fängslats av hans ohämmade måleri. Till Académie Moderne sökte sig även danskan Franciska Clausen och kusinerna Erik Olson och Waldemar Lorentzon, vilka tillsammans med Carlsund bildar nära kamratskap. I läraren Fernand Léger fann Otto G. Carlsund en stor förebild och det är nu hans verkliga kreativitet tar fart. Intresset för maskinernas tidsålder och stadens pulserande rytm delade Léger med Carlsund, som tidigt hade börjat teckna bilar och besöka racerbilstävlingar. Den nya moderna tidsandan och teknikens innovationer kunde förmedlas genom konsten och Léger var den som tydligast hade fört in maskinerna i sitt måleri. Utanför klassrummet hördes Carlsund ofta på utmärkt franska förklara konstteorier och begrepp för franska konstkritiker. Carlsund var mycket intellektuell och Waldemar Lorentzon berättade senare om honom: ”Vi förhäxades av hans otroliga förmåga att uttrycka sig, att utveckla teorier om modern konst och då närmast konkretismen. Att han sedan också behärskade franska språket fullständigt och kunde föra långa dialoger med Maître Léger imponerade mäkta på oss…” Till skillnad från flera av sina studiekamrater stannade Otto G. Carlsund i Paris de följande åren och 1927 öppnade hans första separatutställning på Galerie Mots et Images, där han visade de berömda biografmålningarna och ”Den kubistiska stolen”. Den senare förvärvades av en mycket förtjust Fernand Léger, som sedermera skänkte målningen till Nationalmuseum i Stockholm. I Fernand Léger hade Carlsund ett ständigt stöd och han skrev i katalogförordet till utställningen: ”Elegansen och smaken i Carlsunds föremål, deras verkan på muren, deras vilja att inte göra hål i väggen, att vara en del av arkitekturen… allt är ett uttryck för en ny och modern tidsanda. Carlsund är en av de unga artisterna som på ett radikalt sätt förverkligat idéerna av en tidsålder… han är en föregångare…”
Det sena 1920-talet kom att bli en mycket avgörande tid för Otto G. Carlsund. I mars 1927 uppmanades han av Piet Mondrian efter ett föredrag att besöka dennes ateljé belägen på 26 rue du Départ i Paris. Mondrians förenkling av formen och hans avskalade minimalism tog Carlsund starka intryck av, och hans mål vara att skapa ”det sanna konstverket” med de matematiska lagarna som utgångspunkt på samma vis som inom purismen. Carlsund besöker även New York senare samma år och får en dag höra en biograforgel spela. Plötsligt ser han de låga brummande tonerna som optiska våglinjer och han börjar nu avbilda musiken i sina kompositioner. Hans former renodlas allt mer vilket auktionens målning tydligt visar. Här har Carlsund målat med räta vinklar som överraskas av rundade former i en för Carlsund typisk lekfullhet. Formerna gifter sig med varandra och sluter sig i en fullständig symfoni. Otto G. Carlsund var en enastående skicklig förenare av färg och form, i denna fängslande komposition låter han ockragult möta det djupt röda i kontrast till de dova mörka tonerna. Samma år som auktionens målning tillkom, ställde Carlsund ut på Galerie Mots et Images i Paris tillsammans med Christian Berg och Erik Olson och senare även på Galleri Modern i Stockholm och på Göteborgs konsthall. Möjligen visades ”Horisontal komposition för ljus matsal” i samband med dessa banbrytande utställningar.
Tidiga verk av Otto G. Carlsund når sällan marknaden och är idag mycket eftertraktade. Utan tvekan var han en av de främsta förespråkarna för avantgardet under 1920-talet och befann sig mitt i händelsernas centrum för denna världsomvälvande modernism som växte fram i Paris. Carlsunds enastående skicklighet nådde långt utanför Sveriges gränser. Hans kompositioner triumferar med en precision och elegans som lämnar få oberörda och känns lika moderna idag som när de utfördes nästan ett sekel tillbaka.
”Horisontal komposition för ljus matsal” har tidigare ingått i Herman Gotthardts (1973-1949) betydande samling av konst och antikviteter. Denna konstsamling är en av de mest framstående i svensk konsthistoria och innehöll framförallt tidig 1900-talskonst, men även fransk 1800-tals konst förvärvades i stor utsträckning. På kort tid lyckades han förvärva verk av exempelvis Delacroix, Corot, Millet, Pisarro, Picasso, Matisse och Renoir. De verk som inte höll måttet byttes ut, nya verk tillkom och samlingen ändrade ständigt form. Till stor del förvärvades målningar av svenska konstnärer och nästan alla modernistiska inriktningar fanns representerade på Villa Bost under 1940-talet. Genom intresset för konst blev han nära vän med många konstnärer och Gotthardts donation av 300 konstverk till Malmö konstmuseum 1943 utgör än idag en av de mest omfattande i Sverige.