Logga in

Olle Bonniér (1925‑2016)

Komposition


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 14 – 16 maj 2024


Nr 782 Olle Bonniér (1925‑2016). Komposition. Signerad och daterad Olle Bonniér 1950. Olja på duk, 72,5 x 127 cm.

UTROP

250.000 – 300.000 SEK
€ 22.000 – 26.000


Olle Bonniér är tveklöst en av Sveriges främsta företrädare för konkretismen. Som närmast autodidakt kunde han förhålla sig ytterst lite till samtidens konventionella strömningar och framstod tidigt som en fri själ formad av den inre kreativiteten. Efter en tids studier för Isaac Grünewald for Bonniér på flera studieresor runt om i Europa. Trots ett ständigt experimenterade med olika tillvägagångssätt inom sitt konstnärskap bröt han tidigt med den internationella konkretismens begränsningar. Under slutet av 1940-talet kom hans stora genombrott med utställningen “Ung konst” arrangerad av Färg och Form i Stockholm, där unga radikala konstnärer förenades i en sammanslutning som kom att kallas “1947 års män”.

Under 1950-talet övergick Olle Bonniér till ett mer poetiserande måleri och skapade bilder som associerar till ljud och ljus. I Thomas Millroths bok “Olle Bonniér: och varför inte dansa?” beskrivs övergången till 1950-talet: “Under 1950 började de raka banden att kränga, jämvikten bröts, de spröda ställningarna rasade ut ur det harmoniska förhållandet mellan det strikt vertikala och horisontala. Den geometriska tryggheten bröts. Färgpastan blev tjockare, klangerna miste sin serena oskuldsfullhet och djupnade här och var till tungt berlinerblått, caput mortum och oliv medan de på andra punkter höjdes upp till pyrotekniskt lysande vitt, gult och zinnober. Han sökte medvetet det dissonanta, det oroande – lyrismen förbyttes i det dramatiska.”

Inspiration till kompositionerna hämtades ofta från konstnärens egna upplevelser, erfarenheter och det rådande samhällsklimatet. Följaktligen tog de målningar som tillkom under 1950-talet ofta fasta på efterkrigstidens sönderbombade städer men även på människornas livsglädje och nyvunna tilltro. I Marika Bonniér Hansens bok berättar konstnären själv: “Vad som betydde mycket för mig senare, var en resa i Spanien och Marocko 1949‑50. Under tågresan gjorde vi uppehåll vid industristaden Hamburg. Från tågperrongen mötte jag en fasansfull syn – en sönderbombad stad totalt i ruiner. Hamburg, det dödgrå, blodsprängda Spanien och det livfulla färgmättade Marocko smälte ihop för mig till den serie målningar som jag kallade 1950 års tema.”

Olle Bonniérs konst fick under många år stå tillbaka för samtida konstnärskollegor men under senare år har hans konst väckt stor uppmärksamhet igen. Han hyllas för linjernas samspel och de spännande mötena mellan renodlade färger. Auktionens majestätiska målning är daterad 1950 och består av olika geometriska former som spelar över duken i röda, vita och svarta kulörer. Här möter vi brytpunkten i konstnärens måleri som skulle komma att definiera detta decennium som hans kanske mest framstående, konkretismen där den lyser som allra starkast.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Magnus Bexhed

Verkställande direktör

Tel: 0705-22 12 04
bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information