Logga in

Olle Baertling (1911-1981)

”Dynamique Parisienne”


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 18 – 20 maj 2022


Nr 547 Olle Baertling (1911-1981). ”Dynamique Parisienne”. Signerad och daterad Bærtling 1953 avril Paris a tergo. Olja på duk, 195 x 97 cm.

UTROP

800.000 – 1.000.000 SEK
€ 77.000 – 96.000

PROVENIENS

The Bærtling Foundation, no. OB-043.
Svensk privatsamling.

UTSTÄLLD

Josef Albers Museum Quadrat Bottrop, Bottrop, Moderne Galerie, ”Olle Bærtling”, 17 april-23 maj 1983.


Fokus

Den öppna formens oändlighet

Olle Bærtling är den konstnär som lyckats få den icke föreställande konsten välrespekterad och känd i Sverige och har blivit dess främsta förgrundsgestalt. Det tog dock lång tid. Bærtling debuterade sent i livet och länge fanns det ett kraftigt motstånd mot hans konst. Opåverkad av denna kritik gick han under hela sitt konstnärskap sin egen väg och kom att driva den konkreta nonfigurativa konsten till sitt yttersta. Trots denna periodvisa oförståelse inför hans konst tillhör Bærtling en av de konstnärer som lyckats nå långt utanför sitt hemlands gränser. Ett unikt konstnärskap som idag fascinerar både svenska och internationella konstsamlare. 

Olle Bærtlings konstnärliga karriär kan ses som en process där han steg för steg utvecklade sin nonfiguration och till slut nådde sitt karaktäristiska och fulländade formspråk. Efter andra världskrigets slut besöker Bærtling Paris. Här inspireras han av konstnärer som Victor Vasarely, Fernand Léger och André Lhote. Hans tidiga figurativa expressionism rör sig allt mer mot det nonfigurativa. Under det tidiga 1950-talet tog Olle Bærtling allt längre ledigheter från sitt bankarbete på Skandinaviska Banken och fokuserade allt mer på sin konst. Bærtling sökte efter ”formen” och fann den hos de parisiska avantgarde-gallerierna. Han blev bekant med konstnären Auguste Herbin, vars konstruktiva ideal blir avgörande för hans fortsatta utveckling. Herbin presenterade Bærtling för den framsynta galleristen Denise René som tog med honom i sitt stall av konstruktivister.

Under 1950-talet målar Olle Bærtling helt nonfigurativt och han börjar på sitt eget vis ”konstruera” målningar. Det finns ingen kalkylerande matematik i målningarna, Bærtling gör själv avvägningar mellan fälten för att nå den komposition som känns rätt. Från geometriska grundelement bygger han upp en ny bildvärld av måttförhållanden, proportioner och syntetiska färgklanger. Under mitten av 1950-talet händer något i Bærtlings måleri, de tidiga regelbundna fyrkanterna blir till trianglar som spränger ramarna och tar sig utanför duken, öppna vinklar som fortsätter ut i oändligheten – ”den öppna formen” föds. I begreppet ”den öppna formen” strävade Bærtling efter att avbilda rymd och rörelse genom sina geometriska former som fortsätter utanför bildens yta. Bærtlings karaktäristiska, starka färgpalett var noga utvald och han ville inte att den på något sätt skulle associeras med naturens färger. Han skapade till och med en egen nyans, en turkosvit färg som idag kallas för Bærtling-vitt. 

Färglagren strök han på i omgångar för att täcka spåren av penseldragen. Han skriver själv i Prolog ur ett manifest till öppen form; ”Att använda nya material innebär ingen förnyelse. Det är uttrycket, det konstnärliga språket som skall förnyas. Materialet är endast ett medel, det får överhuvudtaget ej taga någon plats i konstverket”. De kraftiga färgfälten ramas in av svarta konturer i branta diagonaler. Enligt Olle Bærtling var den svarta färgen magisk, både lätt, glad och vacker. De svarta linjerna som är svagt bågformade, så kallade sabellinjer, målade Bærtling allra sist.

Auktionens målning ”Dynamique Parisienne”, signerad och daterad i Paris 1953 är ett enastående exempel på Bærtlings mästerliga arbete med linje, färg och form. Illustrerad härvid är också den mycket sällsynta blyertskiss som utgjort förlagan till kompositionen. Skissen, som idag återfinns i Bærtlingarkivet i Riksarkivet är endast ett fåtal bevarade förstudier till målningar. Centralt i hela Bærtlings konst är att eliminera varje möjlig referens till någonting utanför bilden själv. Uttrycket skall endast finnas i relationen mellan färger och former. I auktionens målning kan betraktaren inte undvika den kraft som Olle Bærtling lyckas fånga. ”Den öppna formen” gör också att konstverket är större än dukens faktiska mått. En målning där gränserna löses upp och som fångar andan av att ingenting är omöjligt.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Jeanna Ahlin

Intendent

Modern och samtida konst
Tel: 0734-32 41 45
ahlin@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information