Auktion: Modernt & samtida
Till katalogen
Klubbades för 1.300.000 kr vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 11-14 juni 2019
Nr. 435 Nils Dardel (1888‑1943). ”Dansbanan”. Signerad och daterad Dardel 1922. Akvarell, 50 x 38 cm.
1.200.000 – 1.500.000 SEK
€ 113.000 – 141.000
Direktör Erik Rundquist (1901‑1978), Djursholm.
Därefter i arv till Fru Mary-Ann Forsell, född Rundquist (1927‑2009), Stockholm.
Nordén Auktioner, Stockholm, 30 november 1995, kat. nr. 82.
En betydande svensk privatsamling, förvärvad vid ovanstående auktion.
Liljevalchs Konsthall, Stockholm, ”Nils Dardel – Minnesutställning”, utställning arrangerad av Sveriges Allmänna Konstförening, 25 mars–1 maj 1955, kat. nr. 180, illustrerad helsida s. 63.
Moderna museet, Stockholm, ”Nils Dardel 1888‑1943”, 30 januari-3 april 1988, utställningskatalog nr. 219, illustrerad helsida i katalog, plansch nr. XXVII. Målningen valdes även som affischomslag till utställningen.
Karl Asplund, Nils Dardel, 1933, upptagen under år 1922 s. 22.
Gustaf Hellström och Karl Asplund, Nils von Dardel – Målningar och teckningar, 1940, bild nr. 17, avbildad helsida.
Christian Faerber (red.), Konst i svenska hem I: målningar och skulpturer från 1800 till våra dagar, band 5, 1942, upptagen i Direktör Erik Rundquists samling, Djursholm, nr. 365, avbildad s. 242.
Karl Asplund, Nils Dardel II. De senare åren 1922‑1943, SAK publ. LXVII, 1958, upptagen s. 261 under år 1922, avbildad helsida s. 58.
Svenska Dagbladet, Ragnar Josephson – Dardels bildgåtor, 1 mars 1959, omnämnd.
Svenska Dagbladet Weekend, 29 januari 1988, avbildad helsida.
Erik Näslund, Dardel, 1988, omnämnd s. 211, avbildad helsida s. 234.
Erik Näslund, Dardel: den döende dandyn, 2014, omnämnd s. 274 samt 352, avbildad helsida.
Konstnären Nils Dardel är en av våra främsta svenska modernister och till auktionen presenterar vi nu ett av hans ljuvliga mästerverk i akvarell daterad 1922. ”Dansbanan” är en enastående drömkomposition som vittnar om konstnärens kanske lyckligaste period i livet, nygift med sin älskade Thora och dessutom nybliven far till parets lilla dotter Ingrid.
Det tidiga 1920-talet var en underbar tid i Dardels liv, kantad av händelserika upplevelser i hans älskade hemstad Paris och många spännande möten. En händelse som verkligen kom att förändra Dardels liv inträffade under båtresan till Paris, då han ensam i hotellmatsalen i färd med att dricka sitt morgonkaffe fäste ögonen på en ung flicka med diplomatpass i kartfodral om halsen. Den söta svenskan visade sig vara Thora Klinckowström, dotter till den originelle baron Axel Klinckowström och uppvuxen på familjens egendom Stafsund. Baron Klinckowström var en öppensinnad och intellektuell man och Thora uppfostrades till att bli en frispråkig flicka nyfiken på livets alla möjligheter. På båten gick det rykten om att Nils Dardel var ombord, trots sin unga ålder var han redan prisad som konstnär tack vare sina lyckade utställningar, och Thora fann hans historier mycket fängslande. Relationen mellan Nils och Thora utvecklades först till vänskap, Dardel var nämligen vid tiden fortfarande djupt förankrad vid hans tidigare kärlek till Nita Wallenberg trots den nyligen brutna förlovningen. Väl i Paris fick Dardel ofta besök av Thora i ateljén på Rue Lépic som nu blivit djupt förälskad i den charmige och okonventionelle målaren, och när han i ett brev år 1921 friade till henne visste glädjen inga gränser. De vigdes redan samma år och i maj 1922 år blev Dardel stolt fader till parets lilla dotter Ingrid. Den nya familjelyckan fick genast en stor inverkan på Dardels måleri och framförallt akvarellerna från denna tid är skildrade med en påtaglig värme och lekfullhet.
”Dansbanan” dateras till 1922 och målades av en förälskad och mycket lycklig Dardel. Paret reste till Stafsund för sommaren och kom att återvända varje år efter det till den karolinska herrgården som var Thoras familjehem och frekvent besökt av spännande personligheter inom den svenska societeten. Den karismatiske och charmige Dardel stormtrivdes i denna livliga miljö och älskade somrarna på den tjusiga herrgården. Paret tillbringade hela sommaren år 1922 på Stafsund och återvände inte till Paris förrän framåt hösten. Några av Dardels mest fängslande fantasikompositioner i akvarell tillkom under Stafsundsomrarna, däribland ”Dansbanan”. Den frodiga grönskan i bilden bär tydlig inspiration från de ljuvliga sommardagarna som paret Dardel alltid längtade tillbaka till från stadspulsen i Paris.
Karl Asplund beskriver auktionens komposition: ”Huvudmotivet i ”Dansbanan” är en balkong å smala gröna och med rosa lindade stolpar. Däruppe sitter två eleganta Parisflickor i snäva klänningar i gult och rött och den ena gör en lätt åtbörd av överraskning. Ty uppför den ena stolpen klättrar en gosse i grönt förföljd av en buse i röd skjorta och lila byxor, och med en förskärarkniv i munnen!” En av de ovan beskrivna Parisflickorna är Dardels hustru Thora som sitter med ett lätt förskräckt ansiktsuttryck inför scenen som utspelar sig. Att mannen i grönt är Nils Dardel själv råder det ingen tvekan om, vem som jagar honom är däremot inte helt klart. Kanske är han ett uttryck för de destruktiva makter som Dardel fruktade skulle förstöra hans eviga kärlekslycka, vilken skildras genom de charmiga luftballongerna som lyfter med förälskade par och trons ankare dinglande i luften. I akvarellens nedre hörn står en ensam vit björk med ett gravkors bredvid, sannolikt ett dramatiskt uttryck för den förlorade kärleksrelationen med Nita Wallenberg. Ofta är det just uppseendeväckande detaljer i Nils Dardels kompositioner som förgyller och kanske mest slående i ”Dansbanan” är det i björkstammen inskurna hjärtat med initialerna ND och TK, symbolen för den vackra kärlekssagan mellan Nils Dardel och Thora Klinckowström.
Nils Dardels konstnärskap hör till de mest fascinerande bland de svenska modernisterna under början av 1900-talet. En ung naivist med en häpnadsväckande karisma som lyckades charma både unga konstnärer i Paris och den traditionsbundna societeten på slott och herresäten runt om i Sverige. Dörrar öppnades för den vackre Dardel och trots sitt ohämmade leverne blev han en given gäst vid festligheter och sedermera även en mycket efterfrågad porträttmålare av godsägare runt om i landet. ”Dansbanan” ger uttryck för alla de personlighetsdrag som Dardel var så älskad för – ett evigt barnasinne, en hejdlös nyfikenhet och en otvungen kärlek till livet. Det är en ljuvlig drömkomposition i spelet mellan fantasi och verklighet.
”Dansbanan” från 1922 ingår i en samling av flera betydande mästerverk av svenska konstnärer och förvärvades av nuvarande ägare under 1990-talet. Nu erbjuds en sällsynt möjlighet att förvärva ett av Nils Dardels främsta verk i privat ägo.