Till katalogerna
Internationell Kvalitetsauktion
10 – 13 december 2024 »
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 10 – 13 december 2024
Nr 750 Marie Suzanne Giroust Roslin (Frankrike 1734‑1772). Porträtt föreställande handelsman Henrik Wilhelm Peill iklädd blå sammetsrock. Signerad och daterad Peint par Madᵉ Roslin a Paris 1766. Pastell på papper, 61 x 50 cm.
I originalram.
Upptagen i ”Förteckning på Tafvelsamlingen vid Österby” från omkring 1840 upprättad av Clas Tamm, som nr 8 i gästrummen.
300.000 – 400.000 SEK
€ 26.000 – 35.000
Henrik Wilhelm Peill (1730‑1797) och Anna Johanna Grill (1745‑1801), Österbybruk, Films socken, Uppland.
Pehr Adolph Tamm (1774‑1856), Österbybruk, Films socken, Uppland.
Österbybruks herrgård, efter delningen 1876.
Bukowskis, Stockholm, 17‑18 april 1916, kat. nr 8.
Fru Amalia Wallenberg, född Hagdahl (1864‑1959), gift med bankdirektör och företagsledare Marcus Wallenberg (1864‑1943), förvärvad vid ovanstående auktion.
Andrea Mörner, född Wallenberg (1894‑1980).
Därefter i arv till Gunnela Grotte, född Mörner (1919‑1994).
Därefter i arv till nuvarande ägare.
Nationalmuseum, Stockholm, ”Alexander Roslin”, 27 september 2007‑13 januari 2008, kat. nr 141.
Nationalmuseum, Stockholm, ”Stolthet & Fördom. Kvinna och konstnär i Frankrike och Sverige 1750‑1860”, 27 september 2012‑20 januari 2013, kat. nr 4.
Olof Granberg, Inventaire général des trésors d’art, peintures et sculptures, principalement de maîtres étrangers
(non scandinaves) en Suède, vol. I, 1911, kat. nr 550, s. 129, pl. 80.
Axel Gauffin, Alexander Roslin och hans bilder på Köpenhamnsutställningen, SAK, 1923, s. 103.
Gunnar W Lundberg, Madame Roslin – konstnärens hustru som själv var målarinna, i Iduns julnummer årgång 47, 1934, s. 10.
Sixten Strömbom, Alexander Roslin. Världsberömd svensk målare, Fem stora gustavianer. Studier från Nationalmusei utställning hösten 1943, 1944, s. 200.
Axel Gauffin, Svenska konstnärsgestalter, 1944, s. 60.
Birger Svenonius, Alexander Roslin. Några porträtt av hans hustru. II, 1948, s. 12, 14.
Gunnar W. Lundberg, Roslin – liv och verk, vol. I, 1957, s. 100, avbildad s. 102.
Magnus Olausson (red.), Alexander Roslin, 2007, s. 151, kat. nr 141.
Claës Tamm, Österbysamlingen – en rätt artig samling af målningar, 2008, s. 149.
Eva-Lena Karlsson, Ingrid Lindell och Magnus Olausson (red.), Stolthet & Fördom. Kvinna och konstnär i Frankrike och Sverige 1750‑1860, Nationalmusei utställningskatalog nr 668, 2012, s. 141, kat. nr 4.
Magnus Olausson, Roslin’s Self-Portrait with his Wife Marie Suzanne Giroust Painting a Portrait of Henrik Wilhelm Peill, i Art Bulletin of Nationalmuseum, Stockholm, vol. 20, 2013, s. 18.
Neil Jeffares, Dictionary of pastellists before 1800, onlineupplaga, 2022, kat. nr J.63.128, illustrerad.
Som en svensk Mona Lisa, framträder Marie Suzanne Giroust i en av de mest berömda målningarna från 1700-talet; hennes make Alexander Roslins berömda målning ”Damen med slöjan” (Nationalmuseum). Men få känner till att damen med det milda leendet som nyfiket kikar fram bakom sin svarta slöja själv var en skicklig porträttmålare, främst verksam inom pastellmåleriet.
Det svenska underbarnet Alexander Roslin hade etablerat sig i Paris som en vida beryktad målare. När han och Marie Suzanne träffas 1754 är hon i 20-årsåldern och håller på att utbilda sig till pastellmålare hos den berömde Maurice-Quentin de La Tour. Först år 1759 kan de gifta sig. Tillsammans med Roslin får hon sex barn, men går bort i bröstcancer endast 38 år gammal. Hennes produktion var begränsad och idag är det knappt 20 verk som med säkerhet tillskrivs hennes hand, varav fyra stycken finns i Nationalmuseums samlingar och auktionens verk är ett av få i privat ägo i Sverige. År 1770 valdes Marie Suzanne in i Académie Française, med en receptionsmålning föreställande skulptören Jean-Baptiste Pigalle (Louvren), året därpå ställde hon ut några porträtt vid Parissalongen. Diderot beundrade henne och har beskrivit att hennes pasteller: ”sont d’une touche fine et d’un pinceau digne de son habile maître” (Har en fin penselföring och en pensel värdig sin skicklige mästare).
I en hänförande målning av Alexander Roslin har konstnären avbildat sig själv stående bredvid sin hustru, då hon är i färd med att i pastell måla handelsmannen Henrik Wilhelm Peills porträtt. Målningen är utförd 1767 och finns idag i Nationalmuseums samling. Marie Suzanne utför året dessförinnan auktionens porträtt föreställande Henrik Wilhelm Peill (1730-1797) i blå rock som befann sig i Paris under en period. Som diplomaten greve Carl Gustaf Tessins skyddsling togs Peill emot av Marie Suzanne och Alexander Roslin när han anlände till den franska huvudstaden under sin europeiska bildningsresa vid 1760-talets mitt. Både Marie Suzannes nu aktuella porträtt av Peill liksom makens målning där de poserar med hennes mer informella porträtt av Peill, indikerar en nära vänskap dem emellan. Peill gifte sig sedan med Anna Johanna Grill, dotter till Claes Grill (en av Ostindiska kompaniets grundare), och genom sitt gifte blev han och hustrun genom arv ägare till Österbybruk. I den stora konstsamling som byggdes upp på Österbybruk ingick förutom auktionens porträtt, även Roslins ”Damen med slöjan” liksom ”Konstnären och hans hustru Marie Suzanne Giroust målande Henrik Wilhelm Peills porträtt” (båda idag i Nationalmuseums samlingar). I Marie Suzannes begränsade produktion finns ännu ett porträtt föreställande Henrik Wilhelm Peill (privat samling), ytterligare bevis på Roslins och Peills nära umgänge i Paris.
I auktionens enastående porträtt syns Henrik Wilhelm Peill avbildad i en blå rock i mjuk sammet med gnistrande silverknappar och en svart hatt under armen. Marie Suzanne har vackert signerat porträttet ”Mad:e Roslin 1767” och målningen fullkomligt lyser av hennes skickliga hand och hantverk. Med en teknisk briljans verkade hon i en fransk skolning, synligt exempelvis i användningen av punkter och streck i arbetet med pastellmålningen. Pastellens lyster är makalös, och Peills vänliga person och stiliga drag framhålls. Att kalla det ett vänskapsporträtt är kanske på sin plats.
Konstnärens produktion var liten, och här ges tillfälle att på nära håll studera och förundras av Marie Suzanne Giroust Roslins hantverksmässiga men även finkänsliga och drivna skicklighet. Med en obruten proveniens från den avporträtterade fram till idag, är detta ett av de rara tillfällen då verk av Madame Roslin bjuds ut till auktion. ■