Modern & Samtida konst + Design
Till katalogen »
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 8 – 10 november 2023
Nr 798 Marie-Louise Ekman (född 1944). ”Det tomma rummet”. Signerad och daterad M.L Ekman 2008. Olja på duk, 136 x 105 cm.
250.000 – 300.000 SEK
€ 22.000 – 26.000
Angelika Knäpper Gallery, Stockholm.
Angelika Knäpper Gallery, Stockholm, ”Marie-Louise Ekman”, 4 oktober-2 november 2008.
Olle Granath, Marie-Louise Ekman m.fl, Marie-Louise Ekman, 2008, avbildad helsida.
”Jag är nu trettiofem år och ska inte gå historien i förväg genom att tala om mig som den märkligaste konstnären i detta land… det här århundradet… jag har annat att göra… Jag tänkte istället redogöra för den nya kulturella våg som sköljer över världen… den har redan varit i Amerika… den håller som bäst på i Europa… och lär väl komma hit till Sverige någon gång på senhösten nästa år…”
Orden ovan är Marie-Louise Ekmans egna, publicerade under rubriken ”Det svenska folket och herr-konsten” i Aftonbladet år 1980. Marie-Louise Ekman har aldrig varit rädd för att sticka ut hakan, hon är befriande kaxig, chosefri och egensinnig i ett annars lätt homogent konstklimat. Inom vår svenska konst får vi nog nästan leta oss tillbaka till konstnärer som Anders Zorn och Isaac Grünewald för att finna motsvarande välformulerade självyttringar! Marie-Louise Ekman representerar ett synnerligen mångsidigt konstnärskap som spänner över så mycket mer än konstens självklara ramar. Hon har fritt rört sig genom olika uttrycksformer; måleri, skulptur, film och text, hon har varit uppskattad rektor och teaterchef och i mer än ett halvt sekel fascinerat och i många fall förbluffat publiken med sin träffande konst. Hennes avtryck i det svenska kulturlivet går ej att nog betona där hela Marie-Louise Ekmans gärning blir till en form av allkonstverk. I sin konst ryggar hon inte det minsta för att vara självutlämnande. Dysfunktionella familjer, spänningar inom relationer, den nakna kroppen, barnet och det ekivoka beskriver ett särpräglat och rebelliskt konstnärskap som samtidigt är helt unikt och eget i sitt uttryck. De mänskliga relationerna är ett återkommande tema, likaså den absurda humorn, allvaret och de olika parafraserna.
När Marie-Louise Ekman 2008 visade upp nya verk på Angelika Knäpper Gallery i Stockholm fick publiken återigen möta nya sidor av denna mångfacetterade konstnär. I ”Det tomma rummet” som ingår i auktionen har Ekman likt ett collage målat upp hennes egna möblemang i hemmet. Där ryms kaffeservisen och kopparna, snapsglas, böcker och skissande pennor, en golvlampa, säng, spegel, byrå, fåtöljer, nattduksbord, bordslampor och nästan en hel badrumsinredning. En ruta har tillägnats det tomma rummet där de olika föremålen sedan kan placeras efter tycke och smak. Även människan är representerad i Marie-Louises målning och enligt samma princip som inredningen har olika kroppsdelar och kläder målats upp. Valen framstår nästan som ett av den moderna tidens spel där både valmöjligheterna tycks oändliga och kan bytas ut när som helst under resans gång. Lekfullheten i både måleriet och kompositionen i ”Det tomma rummet” för genast tankarna till Öyvind Fahlströms detaljrika verk som i likhet med Marie-Louise Ekmans ofta framstår som uttryck för människans olika samvetskval.
Ständigt aktuell räknas Marie-Louise Ekman otvetydigt till en av våra mest hyllade, betydande och uppskattade svenska samtidskonstnärer. I samband med en utställning på det legendariska Galerie Aronowitsch i Stockholm 1980 skrev Dagens Nyheters Torsten Ekbom i sin recension av utställningen följde ord som känns lika aktuella idag: ”Galleri Aronowitsch har släppt in en katt bland hermelinerna. Efter alla stränga och upphöjda utställningar med svenska konkretister och grubblande mystiker och visionärer är stämningen som förbytt. Marie-Louise De Geer Bergenstråhle har dragit in på galleriet. Hon visar femtiotvå uppnosiga bilder, gouacher och oljemålningar, omsorgsfullt gjorda med ordentliga knallgula ramar i kolossalformat så att ingen kan missta sig på att det är konst som visas.” Marie-Louise Ekman har nu förgyllt den svenska konstscenen med sin närvaro under flera decennier och var för några år sedan presenterad med en stor retrospektiv utställning på Moderna Museet i Stockholm. ■