Till katalogerna
Internationell Kvalitetsauktion 6–9 december »
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 6 – 9 december 2022
Nr 371 Louis Belanger (1756-1816). Utsikt över Stockholm från Djurgården. Signerad och daterad Louis Belanger Stockholm 1810. Olja på duk, uppfodrad på pannå, 118 x 165 cm.
1.200.000 – 1.500.000 SEK
€ 111.000 – 139.000
Åmells Konsthandel, Stockholm.
Svensk privatsamling.
”Det var inte längre det arkitektoniska, som man först och främst ville visa. Både i slotts- och stadsveduterna gick man öfver till att betona omgifningen. Det intresserade inte längre slottsherren att visa, hur praktfullt hans slott var byggdt, utan i stället hur vackert det låg, omgifvet af en präktig landscape-garden och med utsikt öfver sjö och strand […]” skriver Fritjof Hazelius i sin bok Louis Belanger och hans Voyage Pittoresque de la Suède, om landskapskonstnärer från 1700-talets slut. Konstnärerna sökte nu lyfta fram helheten i de fantastiska vyerna och banade vägen för nya tankesätt, fria från tidigare återhållsamma traditioner. I Louis Belangers storslagna utsikt över Stockholm sett från Djurgården är det just detta nymodiga sätt att föreviga landskapet som uppenbarar sig i full kraft.
Inte mycket är känt om den franske målaren Louis Belangers liv innan han kom till Sverige 1798. Enligt dödsboken föddes Belanger i St. Jacques’ församling i Paris den 25 augusti 1756. I Frankrike gick han som elev hos konstnärer som Francesco Casanova (1727–1802) och Louis Moreau (1740–1806) och den senare har varit av stor betydelse för Belangers framtida konstnärskap. Louis Moreau tillhörde en konstnärskrets där ett av de största namnen var Hubert Robert (1733–1808). Deras gemensamma specialområde var utsikts- och arkitekturmåleri, framför allt var de särskilt förtjusta i ruiner. Enligt Robert handlade konstverken inte bara om byggnader utan de blir fullkomliga först i samband med landskapet. Även om arkitekturen har en väsentlig roll i målningen, kommer den inte fram av sig själv utan landskapet tillför en betydande viktig roll för helheten. En motsvarande uppbyggnad känns även igen i auktionens stockholmsskildring där såväl arkitekturen som det omgivande landskapet har ägnats lika stor omsorg.
Innan Belanger flyttade till Sverige reste han runt i Europa. Han besökte London, Italien, södra Frankrike och Schweiz. Han hade alltid med sig en skissbok som han flitigt använde. Boken fyllde han med motiv från sina resor vilket gjorde att han kunde skildra utsikten, till exempel från Italien och Frankrike, på beställning oavsett var han själv befann sig. 1798 hamnade Belanger av en tillfällighet i Stockholm. Han kontaktade direkt sin landsman Louis Jean Desprez (1743-1804) och fick av honom ta över uppgiften att författa resebeskrivningen och det topografiska planschverket ”Voyage pittoresque de la Suède”. Samtidigt som han arbetade med bokverket, blev han alltmer uppskattad bland konstnärseliten i Sverige och efter ett tag förskaffades han titeln ”konungens förste hofmålare”. Utöver sitt arbete med gravyrer utförde Belanger även en mängd målningar, gouacher och akvareller, vilka av publiken ansågs vara effektfulla och behagliga. Med de orden kan man också beskriva auktionens magnifika målning som med sina sobra färger och harmoniska komposition är synnerligen tilldragande. Betraktaren möts av en grandios skildring av Stockholm sett från Djurgården på Gustav IV Adolfs tid, där gråputsade byggnader reflekteras i solljuset som sprider ett harmoniskt ljus över hela staden. Det romantiska landskapet omfamnar vår vackra huvudstad som är skildrad med en förbluffande topografisk noggrannhet och särskild uppmärksamhet vid detaljer. Lika stor vikt har lagts vid att med geografisk precision ge en rättvisande bild av staden, som att förmedla den känsla som staden på vattnet bjuder på. Här får vi som betraktare också en inblick i det vardagliga livet i Stockholm en dag 1810 då målningen är daterad. I förgrunden möter vi den vackra grönskan på Djurgården där elegant klädda sällskap flanerar på dess sköna ängar och röken bolmar ur det lilla husets skorsten. Stockholms inlopp fylls av ett myller av fartyg och mindre båtar och i fonden tronar utsikten över Södermalm och Gamla stan med kyrkornas karakteriserande torn som sträcker sig mot skyn och det majestätiska kungliga slottet. Med stor känsla och innerlighet förmedlar Louis Belanger, i vad som måste vara ett av hans främsta alster, en praktfull bild av vår allt så älskade stad Stockholm. ■