Modernt & samtida
Till katalogen
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 18 – 20 maj 2022
Nr 431 Leander Engström (1886-1927). ”Flicka med S:t Göran”. Signerad Leander Engström. Olja på uppfodrad duk, 93 x 72 cm.
Utförd år 1917.
500.000 – 700.000 SEK
€ 48.000 – 67.000
Museet Kulturhuset, Borås, ”Leander Engström”, 1986‑87, kat. nr 44.
Prins Eugens Waldemarsudde, Stockholm, ”Leander Engström”, 19 september-30 november 1986, kat. nr 44.
Hans-Olof Boström, Åke Fant och Dag Widman, Leander Engström, 1986, bild 44, avbildad helsida.
Historien var alltid aktuell för Leander Engström. Att konstnärer i alla tider influerats av äldre tiders mästare, av andra konstnärer och olika specifika konstverk blir ofta ett sätt att själv vidga sina vyer och nå nya konstnärliga höjder. För Leander Engström var det inledningsvis upptäckten av Helmer Osslunds konst som skulle vara en stor källa till inspiration. Denne skicklige tolkare av de norrländska viddernas häpnadsväckande natur fängslade Leander Engström, själv uppvuxen i Hälsingland och Sundsvall, vid dennes första resa till Stockholm 1906 där han kom i kontakt med Osslunds måleri. Leander Engström blev så imponerad av Osslund att han framöver kom att slå följe med honom till Norrland sommaren därpå för att vandra i sin mästares fotspår och själv suga åt sig all möjlig tänkbar kunskap. Liksom Osslund trivdes Engström själv allra bäst under bar himmel omgiven av den sköna, ständigt föränderliga naturen och dess granna skådespel vilket alltid inbjöd till nya tolkningar och motiv. Leander Engström påbörjade så därefter sina konstnärliga studier för Karl Isakson men som för de flesta andra vid denna tid lockade naturligtvis Paris och allt vad denna konstens evinnerliga metropol hade att erbjuda åren efter det förra sekelskiftet.
I Paris lockade ju inte bara det härligt bohemiska levernet utan naturligtvis också konstnärer som Matisse och Cézanne som vid tiden betraktades som de ledande franska avant-garderna. Men alldeles särskilt var det Vincent van Gogh och Paul Gauguins måleri som kom att träffa den unge Leander rakt i hjärtat. Ack så viktigt var dock att det i Paris också fanns äldre tiders konst att utforska, naturligtvis Louvren men också många andra spännande museer och kulturer att upptäcka vilket vidare breddade Leanders synfält. Nyfikenheten och experimentlustan spred sig över hans dukar och han laborerade fritt med färger och former vilket medförde en härlig färgbehandlig och känsla för den rytmiska kompositionens uppbyggnad. Väl hemkommen till Sverige igen skulle Leander Engström snart stå som en av de främsta uttolkarna av det nya, radikala modernistiska måleriet som inledningsvis blev så missförstått av den svenska konstpubliken men sedermera kom att hyllas. Som en av deltagarna vid den stora ”Expressionistutställningen” på Liljevalchs konsthall i Stockholm 1918 blev Leander Engström tillsammans med Sigrid Hjertén och Isaac Grünewald en central del av en av vårt lands största konsthändelser. Deras häpnadsväckande måleri, skapat med en helt ny färgkänsla och tillåtelse för formen att fritt spela över dukarna i djärva kombinationer fick publiken att strömma till denna så beryktade utställning.
Året dessförinnan, 1917, tillkom auktionens målning ”Flicka med S:t Göran”. Återigen har Leander Engström alltså vänt sig till historien, liksom han vid denna tid gör i flera olika målningar, bland vilka i övrigt kan nämnas en målning med titeln ”Sabinskornas bortrövande” vilken är tillkommen samma år och återfinns i samlingarna på Malmö museum. Flickan i auktionens målning, med vacker rosett i håret är klädd i en vit knälång klänning med röda prickar med ett karakteristiskt rött band och gröna knästrumpor står lutad mot vad som synes vara en flygel med en vackert broderad flygelduk med floral dekor. Rummets tegelröda väggar skapar en varm fond och bakom flickan hänger en målning med det klassiska motivet ur legenden om Sankt Göran och draken, där Sankt Göran på den vackra vita springaren stöter sitt spjut genom drakens väldiga gap. Denna berömda legend som har fascinerat konstnärer i alla tider där Sankt Göran räddar en prinsessa (eller jungfru eller hel stad) från den hotfulla draken, har här förevigats i en målning som är signerad och daterad av Leander Engström 1917. För oss i Sverige är historien om Sankt Göran och draken naturligtvis mest bekant genom den storslagna medeltida träskulpturen i Storkyrkan i Stockholm. Leander Engströms version är inte lika brutal i sin skildring utan en mer klassiskt sagolik scen med den vackra riddarens triumf. Målningen ”Flicka med S:t Göran” utgör en spännande kombination där en för tiden djärv och modig konstnär som går i bräschen för den nya tidens måleri för en dialog med den klassiska konsten. Det ultramoderna möter tidens vingslag i en karakteristisk komposition med de för Leander så typiska mjuka och böljande formerna skildrade med färgtoner som kontrasterar de varma och kalla tonerna mot varandra. ■