Logga in

Leander Engström (1886-1927)

Dansös


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 9 – 10 november 2022


Nr 306 Leander Engström (1886-1927). Dansös. Signerad Leander Engström. Olja på duk lagd på pannå, 110 x 65 cm.

Utförd omkring år 1915.

UTROP

1.500.000 – 2.000.000 SEK
€ 137.000 – 183.000

PROVENIENS

Skajs Antikhandel, Stockholm.
Svensk privatsamling, förvärvad från ovanstående.

UTSTÄLLD

Gummesons konsthall, Stockholm, ”Naket i svenskt modernt måleri”, november-december 1947.


Fokus

Leander Engström – konsten att förena salongerna i Paris med den norrländska naturen

Leander Engström blev den världsvane målaren från Norrland som lyckades förena det traditionella ursvenska med en internationell flärd. Han var den målmedvetna begåvningen som vid unga år lockades av samtidens nya inriktningar och for till Paris, samtidigt som han älskade att kalla sig själv norrlänning, vilket han också var i ordets djupaste bemärkelse. Det är efter hemkomsten till Paris, när han återser sitt älskade fädernesland, som han utför några av den svenska modernismens absoluta höjdpunkter. Genom att förena allt han lärt sig i det modernistiska måleriets pulserande huvudstad med den skandinaviska elegansen lyfter hans måleri till nya höjder som briljerar i kompositioner som auktionens ”Dansös”.

Nils Palmgren har träffsäkert beskrivit Leander Engströms mångsidiga personlighet: ”Han excellerade i en nästan Oscar Wildesk frigjordhet samt pendlade emellan att vara en slösande grandseigneur med stambord på Operakällaren i Stockholm och hos Wivel i Köpenhamn och en hänsynslöst strapatserande vildmarksmänniska.” Leander Engström växte upp under knappa förhållanden och fick tidigt börja arbeta till förmån för familjens ekonomi. När brodern Ferdinand fick en väl avlönad anställning i Sundsvall kunde äntligen Leander få koncentrera sig på måleriet. Det lappländska landskapet förtrollade honom och betagen av naturens väsen begav han sig tillsammans med vännen och konstnärskollegan Hadar Jönzén till fjälls. Den målare som både Leander och Hadar hyste allra störst respekt för var Helmer Osslund och i Leanders tidiga verk är inspirationen tydlig. Genom Osslund uppbådade Leander mod nog att söka in till Konstnärsförbundets skola i Stockholm, och trots få lediga platser lyckades både Hadar och Leander bli antagna. För en norrländsk yngling som spenderat hela sin uppväxt norr om Dalälven torde livet i Stockholm bjudit på såväl spänning som nervositet. Leander sällade sig snabbt till gruppen av unga svenska modernister som riktade blicken mot Paris. Snart stod det klart att en resa till den franska konstmetropolen var oundviklig för att fortsätta utvecklingen i takt med samtidens nya strömningar, och i slutet av 1908 anlände Leander Engström för första gången till Paris. Här gällde det att vara rättfram och våga ta för sig! Liksom flera av de svenska kamraterna skrev Leander in sig vid Académie Matisse, den djärvaste och radikalaste skolan i Paris där elevernas arbeten synades av självaste Henri Matisse. Eftersom studierna hos Matisse var så fria fanns tid för eleverna att besöka museer, utställningar och gallerier. I en levande stad som det kosmopolitiska Paris fanns alltid mer att upptäcka och för Leanders del blev i synnerhet mötet med mästare som Gauguin, Cézanne och van Gogh betydande för hans utveckling.

Från tiden i Paris fick Leander med sig balansen mellan romantiken och naturalismen, och det sökande och frigjorda. Efter mötet med sin blivande hustru Maria Edlund vid återkomsten till Sverige började han på allvar måla modeller. I den franska konsttidskriften ”Grande Revue” skrev Engström: ”När jag vill måla en kvinnokropp: söker jag först fånga gracen och behaget, men det är tydligt, jag får inte nöja mig därmed, jag måste ge något mer. Jag måste understryka kroppens betydelse genom att träffa dess avgörande linjer.” Leander blev ingen rättrogen lärjunge till Matisse utan sökte ett mer skimrande och fläckigt måleri än exempelvis Isaac Grünewald och Sigrid Hjertén. Det är en sensationell färglyrik som Leander Engström bemästrar när han omväxlande driver upp mörka och ljusa nyanser, en förtrollande kombination som han under denna period hängav sig åt i flera betydande verk. I auktionens målning ”Dansös” finner vi en kvinna i en härligt uppdriven och färgrik komposition. De varma djupblå och röda tonerna i interiören ställs mot kvinnans ljusa pärlemorskimrande hy. I en elegant pose står hon vänd mot betraktaren men med blicken nedslagen utan att möta våra ögon. Hennes karakteristiska frisyr med det röda lysande håret och den skarpa luggen för osökt tankarna till en annan av Leander Engströms främsta kompositioner ”Norrlandsflickor”.

”När jag vill måla en kvinnokropp:
söker jag först fånga gracen och behaget, men det är tydligt,
jag får inte nöja mig därmed, jag måste ge något mer.
Jag måste understryka kroppens betydelse genom att träffa dess avgörande linjer.”

– Leander Engström

Målningen tillkom omkring år 1915, då Leander kommit hem från ytterligare en sejour i Paris och nu levde tillsammans med sin hustru på Djurgården i Stockholm. En dag dök Helmer Osslund upp på farstutrappan, Leander Engströms stora förebild som han sedan en tid tillbaka var osams med. Osslund föreslog att de skulle samsas över en fredspipa och bege sig till Lappland tillsammans. När de kort en tid därefter anlände till Abisko steg en omedelbar lust att måla och kärleken till den svenska fjällnaturen flammade upp på nytt inom Leander Engström. Både landskapsbilder och modellbilder tog form i ett rasande tempo och i de friska, rosenkindade norrlandsflickorna fann han en omedelbar inspiration. ”När han behövde kvinnor som modeller för sitt måleri – och hans romantiska konst behövde dem ständigt, på sina tavlor, där han själv ofta uppträdde som handlande hjälte, bär han dem genom forsarna, rastar med dem på alptopparna, deras nakna kroppar tävla med snöfjällen i glans, han förkläder dem till vattennymfer och Venus stigande ur havet – funnos de ändå alltid inom räckhåll. Mannen i målaren drog dem till sig.” Leander Engström blev den av modernisterna som kanske tydligast valde en egen väg att gå. Han tog starka intryck från sina resor men förblev den norrländske sonen som aldrig svek sin barndoms natur.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Jeanna Ahlin

Intendent

Modern och samtida konst
Tel: 0734-32 41 45
ahlin@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information