Modernt & samtida
Till katalogen
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 18 – 20 maj 2022
Nr 427 Leander Engström (1886-1927). ”Arno”. Signerad Leander Engström. Olja på duk, 73 x 53 cm.
Utförd år 1920.
Med påskrift a tergo: ”Till Urban som födelsedagsgåva 22/4 1947 Far” samt på spännramen: ”Ponte Iobbi, Florens 1921”.
400.000 – 600.000 SEK
€ 38.000 – 58.000
Fil. dr Nils Palmgrens (1890-1955) samling, Bromma.
Nils Palmgren, Leander Engström, 1947, omnämnd s. 114, avbildad s. 49.
Efter första världskrigets slut öppnade gränsen mot utlandet igen och för en levnadsglad konstnär som Leander Engström lockade Europas kulturhistoriska rikedom. Tillsammans med konstnärskollegan Einar Jolin och konsthistorikerna Ragnar Hoppe och Gregor Paulsson begav han sig till det soldränkta Italien, via London och Paris. Denna första vistelse i Italien beskrivs målande i Nils Palmgrens bok: “Resan höll hela tiden hans entusiasm vid kokpunkten. Så gott som vid vart steg fann han nya målare, vilka han kände sig besläktad med och kunde lära något av. Sådana nya bekantskaper vore Masaccio, Paolo Uccello och Andrea del Castagno i Florens, Piera della Francesca i Arezzo och Cimabue samt Simone Martini i Assisi.”
Den böljande campagnan med de karaktäristiskt cylinderformade cypressträden, de grönskande fälten och de charmiga stenhusen gjorde starka intryck på Leander Engström som entusiastiskt fångade sin omgivning genom måleriet. Med en intensiv färgskala tecknade och målade han nu, betagen av de idylliska städerna och det färgrika landskapet som så oförstört bredde ut sig framför honom. Den ljusa och närmast pastellfärgade palett han så gärna sökt sig till efter de tidiga åren hos Matisse i Paris fick nu stå tillbaka för en explosion av kulörer som förmedlade essensen av den italienska andan. Ständigt fanns nya platser att upptäcka och bakom varje gathörn uppenbarade sig tillfällen att måla. Floden Arno som flyter genom Florens stadskärna blev snart en av konstnärens favoritplatser. I skuggan av fasaderna kunde han slå sig ner och iaktta båtarna och det vardagliga livet längs kanalen och nu tillkom några av konstnärens mest iögonfallande målningar. Den inspiration som nu flödade genom Leander Engströms hand liknade ingenting han tidigare upplevt, och fullkomligt frigjord från den tidigare svala paletten fångade han med stor entusiasm Italien i de grannaste av färger. Auktionens slående målning ”Arno” tillkom under Engströms första resa till Italien 1920 och ger uttryck för denna nyupptäckta skaparlust. Så betagen han måste ha varit av detta ständigt föränderliga landskap! Kontrasterna mellan stadsbebyggelse och natur fångar han ödmjukt i ”Arno” där floden ses ringla fram längs färggranna husfasader mot tornande berg. De vackra medeltida broarna i sten som förbinder stadsdelarna i Florens över Arno är många och de känns igen genom sina karaktäristiskt runda valvbågar. Från en höjd har Leander Engström i auktionens målning fångat utsikten från en av broarna och vyn är förtrollande. En man iklädd klargult leder en åsna med vagn över bron, som skydd mot den gassande solen bär han en hatt med brätte. När målningen utfördes nära hundra år tillbaka i tiden såg livet annorlunda ut längs floden och det rådde en stillsamhet som vi sällan får njuta av idag. Uppdragna båtar vilar på strandkanten och speglingarna från fasaderna får vattnet att glittra i rosa och gult. Målningen förvärvades av författaren och konsthistorikern Nils Palmgren som även författat ett centralt litterärt verk om Engströms konstnärskap. ”Arno” avbildas på helsida i boken och beskrivs av författaren: ”Från Assisi styrdes färden till Florens, vars stränga medeltida stadsbild, blida och rika omgivningar och hopade konstskatter gjorde ett djupt intryck. Redan nu bestämde han sig för att så snart som möjligt slå sig ner här. Med sitt staffli satte han sig vid floden, som ringlade genom staden, och målade duken ”Arno” med klara linjer och ett varmt spel av färger.”
För Leander Engström som spenderat större delen av sitt liv i Norrland och kände stor förankring i den oförstörda naturen måste det soldränkta Italien träffat honom rakt i hjärtat. Som ung lärde sig Leander tidigt att ta sig fram i terrängen och han lockades av det fria, orörda och vilda. I grunden var han norrlänning och han älskade att kalla sig det, men han var också privilegierad med en pondus och elegans som gav honom en självklar plats i den stora världen. Florens lockade Leander Engström att resa tillbaka bara några månader senare och han slog sig då ner med sin familj. ”På nyåret 1921 flyttade Leander Engström med familjen till Florens och slog sig snart ned i Settignano utanför staden. Vid den här tiden börjar en ny fas i hans måleri. Motiven var italienska landskap och porträtt sedda på ett helt nytt sätt. Engströms umgicks nära med familjen Fougstedt och i samvaron med Arvid Fougstedt utvecklades ett mer detaljerat måleri som så småningom övergick helt i en form av detaljrealism som fått namnet ‘den nya sakligheten’”. Den första resan till Italien kom dock att frigöra något alldeles särskilt inom Leanders Engström. De målningar som då tillkom speglar en pånyttfödd konstnärssjäl, med en ändlös kreativitet och livsglädje. ■