Aktuella auktioner
Se datum och information
Klubbades för 250.000 kr vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 13-15 juni 2018
236. Lennart Jirlow (född 1936). ”Kvällssysslor kring huset”. Signerad L. Jirlow. Olja på duk, 117 x 144 cm.
Med en färgsprakande kolorit och humoristiska illustrationer av sin omgivning har Lennart Jirlow blivit erkänd som en av Sveriges främsta naivister. Redan tidigt under sin karriär valde Jirlow att lämna Sverige för långa perioder av vistelser i Frankrike, ett land som lockade med långa ljusa dagar och ett uppsluppet socialt nöjesliv. Med en dukrulle under armen lyckades den unge konstnären lifta söderut och besökte både Holland, Frankrike och slutligen Florens där han kom att studera vid Konstakademien under några år. Det var dock ändå Frankrike som lockade honom mer och en svensk direktör möjliggjorde de första utlandsresorna genom att erbjuda konstnären sin bostad i den lilla byn Grimaud. Livet i Paris och på den franska landsbygden tilltalade Jirlow så till den grad att han under 1960-talet valde att bosätta sig i Frankrike mer permanent.
I sydöstra Frankrike, beläget mellan floden Rhône, Medelhavet och Alperna, ligger den förtrollande provinsen Provence. Få konstnärer har lyckats återskapa skönheten i den frodiga naturen och det nöjsamma livet i de små medeltida byarna som Lennart Jirlow. Den stimmiga kvarterskrogen med rutiga dukar, välklädda gäster och rader av vinflaskor återfinns i Jirlows bildvärld liksom medelhavsklimatets sanslösa trädgårdar med fruktträd och klängrosor. Dukarna med bilder från Provence visar idylliska landskap stärkta av solljus och varma brisar från havet och förmedlar samtidigt människors glädje i vardagens stunder. Det är just de vardagliga och igenkänningsbara stunderna som Jirlow skildrar så enastående. Såsom mötet med grannen utanför grinden, ett kärlekspar med picknick i det gröna eller konstnären själv i färd med att måla vid sitt staffli omgiven av blommor.
I auktionens monumentala målning syns en liten familj i färd med att utföra de sista av dagens sysslor. Det vilar ett påtagligt lugn över scenen som utspelar sig och genom trädgårdens rikt illustrerade blomster och fruktträd går det närmast att ana den söta doften av jasmin och lavendel. En äldre herre med käpp är just i färd med att korsa grusvägen mot familjens vitkalkade hus, en granne som under kvällspromenaden tittar förbi och önskar en trevlig kväll. Kanske slår han sig ned för en pratstund och en kopp te med kvinnan vid det grönmålade trädgårdsbordet. Bortom fruktträd och palmer tornar de blånande bergen upp sig i fjärran och himlen är fortfarande ljust blå trots att dagen är förbi. Med sommarkvällar i Provence kommer det flödande ljuset som Jirlow är en mästare på att skildra genom sina motiv från den franska landsbygden.
Idyllen som speglas i Jirlows målningar är ingen försköning av verkligheten, tvärtom visar hans bilder de nöjsamma stunderna i det opretentiösa och enkla. De mycket karaktäristiska människorna som förekommer i de flesta av Jirlows bilder är målade med inspiration från konstnärens egna erfarenheter och han låter alltid de säregna personligheterna framträda. Under sin tid i Paris besökte han flitigt bistroer och brukade då ofta ses med ett skissblock i handen, porträtterande restauranggäster och kökspersonal. När skissblocket var fyllt av iakttagelser använde han istället restaurangnotor och menyer för att direkt kunna återge sina intryck. I auktionens målning möter vi familjemedlemmar med olika personligheter och intressen – den äldre mannen som omsorgsfullt vattnar och inspekterar blommorna längs den lilla gången, kvinnan i färd med att flytta en krukväxt och den yngre kvinnan som slagit sig ner för en rofylld stund i det gröna.
Karl Haskel beskriver Jirlows måleri i ”Lennart Jirlow – målaren – motiven” med följande ord: ”Lennart Jirlows noggrannhet när det gäller människors arbetsplatser och arbetsredskap har en motsvarighet i hans landskapsmåleri. Hur drömlika och overkliga hans vänligt inbjudande provencalska hus ibland kan tyckas vara, så finns det ofta högst konkreta förlagor i det arkitektoniska. Det kan gälla allt från hela husfasader till sådana oansenliga detaljer som dörrhandtag, gångjärn, gardiner, blomlådor eller balkongräcken. Jirlow betraktar sin omvärld inte bara med kärleksfulla ögon och en generös pensel, utan också med lupp eller teaterkikare, när så behövs.”