Modern & Samtida konst
+ Design & Klockor
Till katalogen »
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 12 – 14 november 2024
Nr 115 Karl Lindström (1865‑1936). Praktvas. Jugend. Rörstrand omkring 1900‑02. Märkt i grönt med tre kronor och Rörstrand, signerad KL samt inpressat I 65. Modellerad dekor i relief av två kraftfulla marulkar insvepta i vågor och sjöväxter, som rör sig upp mot vasens genombrutna mynning. Porslin med underglasyrbemålning i grönt, marinblått, violett och rosa. H 50 cm.
60.000 – 80.000 SEK
€ 5.300 – 7.000
Hans & Frank Schmidts samling.
Bengt Nyström, Rörstrand – Art Nouveau Porcelain from Sweden – The White Gold of the North (Jugendstil-Porzellan aus Schweden – Das weiße Gold des Nordens) – Collection Hans Schmidts, 2011, auktionens vas avbildad s. 160 & 161, kat. nr 92.
I en grekisk myt hade poeten och musikern Arion deltagit i flertalet musiktävlingar och vunnit stora rikedomar. På resan tillbaka till Korinth blir Arion förrådd av sin giriga besättning, som planerat att döda honom och stjäla priserna. Arion får välja mellan att ta sitt eget liv eller att kasta sig i havet. Han ber om lov att få sjunga en sista sång, vilket beviljas. När han sjunger och spelar på sin kithara samlas en flock delfiner runt skeppet. När Arion sedan kastar sig i havet blir han räddad av en delfin som tar honom på ryggen och för honom till stranden. Berättelsen om Arion och delfinen finns illustrerad på grekiska vaser och i mosaiker. När denna klassiska folkloristiska sägen avbildades under barocken och renässansen, förvandlades delfinen till en mytisk best, ett fantasidjur med öppet gap och groteska anletsdrag. I svensk empire hittar vi liknande varelser som underreden till förgyllda konsolbord och som stammar till gräddkannor och ljusstakar i silver.
Dessa förbryllande odjur utgör en egen underkategori inom jugendkeramiken från Rörstrand. I samtida tidskrifter och publikationer beskrev man dessa som delfiner. Ordet “delfin” hade sedan tidigare en vidsträckt innebörd, för att beskriva allt ifrån ett uttrycksfullt havsdjur till ett makalöst vidunder. Konstnärerna vid Rörstrand hade dock marulkar som förebild till sina porslinsalster. I auktionen finner vi sex föremål med motiv av marulkar, varav den aktuella vasen är ett slående exempel.
Karl Lindström knöts till Rörstrand i unga år. Det var en naturlig väg att gå, eftersom att han växte upp i närheten och hade släkt som arbetade på fabriken. Tillsammans med Algot Erikson fick han arbeta som porslinsmålare. Under 1880-talet övade han upp sina tekniska färdigheter, för att under 1890-talet blomstra som en av fabrikens skickligaste målare. Det var först 1897, på Allmänna Konst- och Industriutställningen i Stockholm, som Lindström visade sina verk för en större publik, tillsammans med kollegorna Algot Erikson, Nils Emil Lundström och Alf Wallander. Lindström bidrog bland annat med två par vaser med kungafamiljens porträtt, målade i emaljfärger och förgyllning mot fond i lila respektive blått.
Produktionen vid Rörstrand var ett konstnärligt lagarbete där målare och modellörer jobbade parvis för att skapa en enad helhet. Trots att vasen bara är signerad av Karl Lindström, finns det goda skäl att tro att det är målarens yngre kusin Waldemar Lindström (1875‑1950) som modellerat den. Här har modellören framställt två praktfulla marulkar med taggigt pansar och uträckta fenor, simmandes upp från havets djupaste botten, mot en genombruten mynning med böljande tång. Bemålningen är utförd i svala underglasyrfärger, subtilt skiftande i grönt, marinblått, violett och rosa. Auktionens vas är konstnärligt ambitiös, och hör till det allra yppersta inom svensk konstindustri från tiden omkring 1900. ■