Klassiskt
Till katalogen
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 15-18 juni 2021
När Julia Beck efter några år i Frankrike slår sig ner i Vaucresson utanför Paris finner hon en plats som tack vare sina omgivande skogs- och parkområden erbjuder henne oändliga möjligheter till natursköna motiv. Hon söker sig ut i skog och mark, ofta tidigt på morgonen, för att avbilda sina favoritmotiv – vattendrag och näckrosdammar. Ibland är hennes vattenbilder höljda av dimslöjor som ger dem ett mystiskt skimmer och en alldeles unik stämning. Kanske är det den strävsamma nordeuropéen i henne som lyser igenom, samtidigt präglas de av det franska ljuset med behagliga färger. Inga Zachau i ”De drogo till Paris – Nordiska konstnärinnor på 1880-talet” beskriver detta ytterligare: ”Hon hade levt så länge i Frankrike att hennes konst var fransk in i minsta detalj. Över dem vilar det franska diset som gör färgerna behagligt milda. Julia Beck målade gärna flodlandskap som är inbäddade i dis vilket ger målningarna en vemodsfylld stämning. Här kan möjligen spåras ett nordiskt drag, nämligen dragningen till det vemodsfyllda. Julia Becks målningar är dock inte svårmodigt vemodiga som de nordiska utan rymmer mera en mild, allvarlig stämning av eftertanke”.
Beck balanserade mellan svenska särdrag och internationella strömningar. Japonismen som drog in med sina influenser under 1800-talets andra hälft i Europa syns tydligt i det långsmala formatet som Beck ofta nyttjade. Även det ibland snäva utsnittet av motivet och perspektivet blir synnerligen tydligt i auktionens imponerande panoramabilder av museal kvalitet. Samtidigt möts det franska friluftsmåleriet och impressionismens strömningar i en unik harmoni. Inspirerad av Jean-Baptiste Camille Corot (1796-1875) som verkade i denna trakt fångade Beck precis som mästaren de många dammarna på sina dukar. De skimrande vattenspeglarna med reflektioner av omgivande vegetation utgör Becks allra mest eftersökta motiv.
I katalognummer 699 ”Näckrosdamm med vattenspeglingar” finns ingen horisont. Djupet skapas av vassen i förgrunden som spelar mot näckrosblommorna som successivt blir mindre ju längre bort de är. I ett mästerligt utsnitt, som för associationerna till Claude Monets berömda näckrosmålningar, har Beck nyttjat svepande penseldrag i sina effektfullt pålagda färglager. Resultatet är enastående och torde vara en av Julia Becks främsta målningar.
Katalognummer 700 ”Damm med näckrosor, solreflektioner och dimslöjor” kan motivmässigt relateras till ”Sista solstrålen” i Nationalmuseums samling (inv. nr. NM 2618) från 1888. Här färdas blicken in i bilden med den låga horisonten mot solgatan. Solens gyllene strålar dansar över vattenytan, och strax ovan drar dimslöjan sakta bort. Här är det tidig morgontimma och dagen gryr.
Redan i Grez-sur-Loing fascinerades Beck av vattendrag som färdades i landskapet. August Strindberg i ”Bland franska bönder”, 1886 beskriver hennes idoga arbete: ”Julia Beck satt i flera veckor i regn och tjocka samt till och med gav sig med häst och kärra eller klev omkring i stora träskor för att få sin gråvädersstämning fullt riktigt”. Hårt arbete lönar sig och Julia Beck blev redan under sin levnadstid en uppskattad konstnär. År 1934 emottog hon den franska hederslegionen.
Julia Beck lyckas med konststycket att beröra. Hennes ögonblicksbilder från det fria utstrålar en lugn stämning och den skira orörda naturens skönhet visar sig från sin allra bästa sida.
Tillbaka till katalogen »
Läs mer om samlingen och dess proveniens »