Klassiskt & Asiatiskt
Till katalogen
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 8-10 december 2021
Nr. 110 John Bauer (1882‑1918). ”Store Sjö Grönkonung, Kråka Grådrottning har råkat svälja taggiga abborrar, eljest mår hon förträffligt, sade Korp Svarte”. Signerad John Bauer. Akvarell, täckvitt och tusch på papper, 21 x 21 cm.
Illustration till Vilhälm Nordins saga ”Pojken och Tomtemössan” ur ”Bland Tomtar och Troll” från 1910.
Auktionens verk syns på ett svartvitt fotografi från en tidig utställning med verk av John Bauer (foto med inv. nr. JM.1988‑26-135 i Jönköpings Läns museum).
300.000 – 400.000 SEK
€ 30.000 – 40.000
Generalkonsul Erik Åkerlund (1877‑1940), Stockholm, grundare av Åhlen & Åkerlunds förlag, utgivare av bland annat “Bland Tomtar och Troll”.
Konsthandlare Tore Gerschmans (1913-1992) samling, Stockholm, förvärvad 1968 från familjen Åkerlund.
Konstakademien, Stockholm, ”John Bauer – Minnesutställning”, 1934, kat. nr. 164.
Nationalmuseum, Stockholm, ”Bauer – En konstnär och hans sagovärld”, 26 december 1981‑12 april 1982, kat. nr. 73.
Jönköpings Läns Museum, ”Bauer – En konstnär och hans sagovärld”, 7 maj-26 september 1982, kat. nr. 73.
Prins Eugens Waldemarsudde, Stockholm, ”Trollbunden – John Bauer och den magiska naturen”, 5 september 2020‑23 maj 2021, kat. nr. 31.
Bland Tomtar och Troll, 1910, avbildad.
Per Bjurström et al., John Bauer – en konstnär och hans sagovärld, 1982, avbildad s. 125.
Elsa Olenius, John Bauers sagovärld, 1993, avbildad s. 29.
Carina Rech och Karin Sidén, Trollbunden – John Bauer och den magiska naturen, 2020, avbildad s. 275.
Auktionens fängslande komposition illustrerar en scen ur den underliga historien ”Pojken och tomtemössan” ur ”Tomtar och Troll”. Tomtemössan har en mycket märklig egenskap; den gör sin bärare osynlig om denne är på gott humör, men det är inte den tomte som äger den – han är istället arbetslös och svulten. Den glade torparpojken Flip byter mössa med tomten, blir osynlig och ger sig ut på äventyr. Först hamnar han hos trollen, som blir rädda när han tar av sig mössan och plötsligt står framför dem. De lovar honom en fin fågel om han bara ger sig iväg. Senare kommer han till havsbotten, där Korp Svarte överlägger med Sjö Grönkung. När Sjö Grönkung och Korp Svarte ger sig av passar Flip på att leta reda på Snäckkammaren som Sjö Grönkonung är så mån om.
”Snart hördes ett melodiskt sus, som tycktes komma fjärran ifrån.
– Det är snäckorna i Snäckkammaren!
Han sam fram till en liten pärlemordörr, sköt sakta upp den och blev stående betagen, ty något så vackert hade han inte väntat sig i en vanlig sjö.
Han stod i en kammare av idel snäckor, alla skiftande i regnbågsglans och susande som fjärran sång. De sjöngo om havet, det fria blå havet, från vilket de blivit tagna för att som fångar roa sjökungen.”
Sagan slutar lyckligt. När Flip kommer hem är han förmögen. Han återlämnar tomtemössan och lever sedan lyckligt i alla sina dagar.
I John Bauers ljuvliga illustration befinner vi oss under vattenytan. Den Store Sjö Grönkung är som ett med vattnet i sin klädedräkt av havsväxter, bredvid honom sneglar Korp Svarte upp på honom. John Bauers detaljrika bilder till sagorna ger liv till berättelsen med sina finurliga figurer men skänker dem också ytterligare djup och dimensioner.