Till katalogerna
Internationell Kvalitetsauktion 14 – 18 Juni 2022
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 14 – 18 juni 2022
Nr 712 John Bauer (1882-1918). Madonnan återfår guldskon. Signerad och daterad John Bauer 1915. Akvarell med täckvitt på papper, 27 x 28,5 cm.
Illustration till Emil Linders saga ”Spelmannen, som fick madonnans guldsko” ur ”Bland Tomtar och Troll” från 1915.
1.800.000 – 2.000.000 SEK
€ 172.000 – 191.000
Skeppsredare Lennart Parkfelt, Göteborg (vid 1968).
Bukowskis, Stockholm, 30 november 2004, kat. nr 14.
Jönköpings Läns Museum, ”John Bauer, Minnesutställning”, 1968, kat. nr 349 (med titeln ”Madonnans fot kysses av en fattig yngling”).
Prins Eugens Waldemarsudde, Stockholm, ”Trollbunden. John Bauer och den magiska naturen”, september 2020 – januari 2021, kat. nr 55.
Cyrus Granér (red.), Bland tomtar och troll. En samling sagor med teckningar av John Bauer, 1915, avbildad s. 71.
Hasse W. Tullberg, Trettio bilder i mezzotypi till ett urval sagor ur Bland tomtar och troll åren 1907‑1915, 1918, akvarellen reproducerad som svartvit mezzotypi, s. 88-89.
Harald Schiller, John Bauer, sagotecknaren, 1935, illustrationerna till sagan omnämnda s. 146.
Gunnar Lindqvist, John Bauer, utställningskatalog producerad av Jönköpings Läns Museum 1968, akvarellen listad i verkförteckningen s. 53 som kat. nr 349.
Carina Rech och Karin Sidén (red.), Trollbunden. John Bauer och den magiska naturen, 2020, avbildad på helsida
s. 103, samt upptagen i verkförteckningen s. 291, kat. nr 55.
”När Friedel såg den blänkande skon framför sig på marken, fylldes hans ögon med tårar och han stapplade fram mot madonnans bild och kysste ödmjukt hennes bara fot.” Så slutar Emil Linders saga Spelmannen som fick Madonnans guldsko från sagoserien Bland Tomtar och Troll som publicerades 1915. Sagan var bland de sista som John Bauer tecknade innan han kände att han var färdig med serien och sa upp sitt uppdrag. Sagan illustrerades med två stycken akvareller, varav den som fångar sagans lyckliga slut där spelmannen räddas från sitt dödsstraff är det här aktuella katalognumret.
Sagan utspelar sig i en liten stad i Tyrolen och handlar om en fattig spelman vid namn Friedel. En dag gick Friedel förbi en liten kyrka där det hängde en bild av jungfru Maria. Spelmannen blev begeistrad av henne och bestämde sig för att spela den vackraste melodi han kunde till hennes bild. När han hade spelat klart väcktes Madonnan till liv och som tack gav hon sin ena guldsko till Friedel. Spelmannen visade skon för en guldsmed som misstänkte att han hade stulit den från Madonnan. Ingen trodde på Friedels historia när han försökte berätta hur han hade fått skon, istället betraktades han som en brottsling och dömdes till döden. Friedels sista önskan var att återigen få spela för jungfru Maria. När han så spelade igen, vackrare än någonsin förr, gav jungfrun sin sko till spelmannen framför alla. Ingen tvivlade längre på Friedels oskyldighet och han kunde fortsatt leva lycklig och dela med sig av sin musik.
Oftast förknippas Bauers illustrationer med mystiska varelser som troll och mytomspunna landskap, inspirerade av småländska skogar. Med akvarellen ”Madonnan återfår guldskon” ser man istället tydliga kopplingar till Italien och renässansens mästare. John Bauer och hans fru Esther reste i Italien och upplevde den italienska kulturen fullt ut. Resan var betydelsefull för Bauers konstnärskap och påverkade särskilt hans konstnärliga utveckling. Efter en dag spenderandes på olika museer i Florens kunde John utbrista: ”Huvudet är fullt av änglar, madonnor och glorior”. I ett brev hem till familjen skriver John Bauer den 10 juni 1908 om sina intryck av Florens och Sienna: ”Så det gamla 13-hundratalsmåleriet! Jag har helt enkelt aldrig förr sett något så vackert. Där har jag sannerligen att lära. Trots sin primitiva, stiliserade enkelhet är det förundransvärt vilken karakteristik de kunna inlägga i sina figurer. Deras tavlor verka som smycken. Det har aldrig varit deras mening att måla den realistiska verklighet(-en). De har grävt i en helt annan skönhetsvärld. Det är ju också huvudsakligen helgon och madonnor de framställt, och man förstår så väl, vilken rikedom av religion och skönhet dessa tavlor ha skänkt de människor, för vilka de målats. Jag märker numera allt tydligare, att det är av de äldsta och mest primitiva konstnärerna man har att lära sig till konstnär.”
Resan till Italien frigjorde det originella och personliga i Bauers konst som han under de följande åren utvecklade till absolut fulländning. I ”Madonnan återfår guldskon” ser vi hur han kommunicerar med äldre tiders mästare i en syntes av influenser som resulterar i en briljant unicitet. Figurerna och draperingarna i deras klädedräkter synes influerade av Fra Angelico. Det vidsträckta indigoblåa bergslandskapet härstammar troligen från tidiga renässanskonstnärer och här kan även noteras en inspiration från prerafaeliterna. John Bauer har i denna finstämda scen lyckats fånga den sköra och kärleksfulla stunden som vi som betraktare får ta del av. De uttrycksfulla färgerna och den närmast förtrollande kompositionen skapar en helhet som enbart John Bauer haft begåvningen att åstadkomma. ■