Till katalogerna
Internationell Kvalitetsauktion 13–16 juni »
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 13 – 16 juni 2023
Nr 351 John Bauer (1882‑1918). ”Ännu sitter Tuvstarr kvar och ser undrande ner i vattnet”.
2.500.000 – 3.000.000 SEK
€ 219.000 – 263.000
Version av illustrationen till Helge Kjellins ”Sagan om älgtjuren Skutt och lilla prinsessan Tuvstarr” ur ”Bland Tomtar och Troll” från 1913.
Jämför med den publicerade versionen av motivet i Malmö Museums samlingar.
Motivet har avbildats på ett frimärke 1982, graverat av Cz Slania.
Konstnärens bror Hjalmar Bauer (1874‑1949), Jönköping, i gåva från konstnären julen 1913.
Nordén auktioner, Stockholm, 18 oktober 1995, kat. nr 16.
En betydande svensk privatsamling, förvärvad vid ovanstående auktion.
Cirkeln, Stockholm, ”John Bauer Minnesutställning”, 1919, kat. nr 41.
Prins Eugens Waldemarsudde, Stockholm, ”Trollbunden – John Bauer och den magiska naturen”, 5 september 2020‑23 maj 2021, kat. nr 45.
Bland Tomtar och Troll, 1913, jämför med illustration till Sagan om älgtjuren Skutt och lilla prinsessan Tuvstarr av Helge Kjellin.
John Bauer – Trettio bilder i mezzotypi till ett urval sagor i Bland Tomtar och Troll åren 1907-1915, 1918, jämför med bild på plansch till Sagan om älgtjuren Skutt och lilla prinsessan Tuvstarr.
Karin Sidén och Carina Rech (red.), Trollbunden – John Bauer och den magiska naturen, 2020, avbildad s. 8 samt upptagen i förteckningen under kat. nr 45.
“Ännu sitter Tuvstarr kvar och ser undrande ner i vattnet efter sitt hjärta. Prinsessan är borta, nu är det bara en blomma med Tuvstarrs namn, en vit liten blomma vid randen vid tjärnen. Då och då kommer älgen igen, stannar och ser på den lilla. Han är den ende som vet, vem hon är. Tuvstarr, prinsessan. Då nickar hon kanske och ler – han är ju en gammal god vän – men följa honom tillbaka, det vill hon ej mer, det kan hon ej mer, så länge förtrollningen binder. Förtrollningen ligger där nere. Långt, långt där nere ligger ett bortkommet hjärta.”
Så lyder det avslutande stycket i Helge Kjellins ”Sagan om älgtjuren Skutt och lilla prinsessan Tuvstarr” ur ”Bland Tomtar och Troll” från 1913. Motivet med prinsessan Tuvstarr som blickar ner i den mörka skogstjärnen är en bild inpräntad i den svenska folksjälen. Närhelst svensk folktro skall illustreras så sitter hon där, John Bauers mest ikoniska motiv, oändligt reproducerad i sagoböcker sedan tillkomsten för lite över hundra år sedan. Det finns teorier om att John Bauers fru Ester Ellqvist suttit modell till Tuvstarr. Bauer lät ofta Ester, som själv var konstnär, sitta modell, och hon förekommer därför i många av hans målningar.
Sagan om Tuvstarr räknas idag till John Bauers absoluta klassiker och illustrationerna har alltsedan den publicerades första gången i ”Bland Tomtar och Troll” 1913 fascinerat med sin trolska förening mellan den sagolika skönheten och det nordiska vemodet. I den dramatiska sagan om prinsessan Tuvstarr och älgen Skutt beger sig flickan in i skogen på ett äventyr i kungarikets utkanter för att uppleva världen. Hon möter skogens konung i älgen Skutt, som blir hennes följeslagare och bär henne med på en händelserik resa. Den kloka älgen försöker varna henne för livets alla faror men prinsessan förlorar först sin krona till älvorna, därefter sin vita klänning till skogsrået och slutligen tappar hon sitt halsband i form av ett hjärta i guld i den djupa och mörka skogstjärnen. Vid dess kant förblir hon sedan sittande för alltid, trots älgens idoga försök att förmå henne att återvända hem väljer hon ett isolerat liv i total ensamhet.
I ett brev avsänt i juni 1913 från Helge Kjellin till John Bauer påtalas namnet Tuvstarr: “Jag har tänkt på min saga och namnet ”Tuvstarr”. Rent botaniskt tror jag mig ha begått en irring i dess beskrivning och sammanblandat den med vanlig Ängsull på grund av folk- benämningen ”Tuvull” – ”Ullen” tillhör ju inte heller ”blomman”, så som jag tror mig ha skrivit på något ställe. Bra vore därför, om jag kunde få återlåna min saga på några dar, så jag kunde korrigera det, att inte det botaniserande svenska folket måtte ondgöra sig och falla över mig med vrede. Man kunde ju döpa om den lilla prinsessan till ”Ängsull”, fast jag tycker det mister lite av poesin i namnet. ”Tuvstarr” ger en annan stämning. Jag får väl se.” Något namnbyte skedde aldrig. Huruvida Sveriges botanister ondgjorde sig över Tuvstarr vet vi emellertid inte, men nog hade inte Helge Kjellin kunnat föreställa sig den kulturella betydelse namnet inneburit för eftervärlden.
När John Bauer som tjugofemåring fick uppdraget att illustrera serien ”Bland Tomtar och Troll” som gavs ut av förlaget Åhlén & Åkerlund första gången till julen 1907 hade han nog aldrig kunnat föreställa sig den osannolika betydelse detta skulle ha för hans popularitet. Genom Bauers försorg har den svenska berättelsens traditioner, sägner och mysticism fått liv. Av dessa har vi alla formats och genom bilderna av skogens väsen, av trollen, prinsessorna, riddarna och älvorna kommer Bauer för alltid att förbli vår främsta sagomålare. Med djupaste respekt för naturen, för sagoberättandet och det mänskliga väsendets innersta känslor har han i sina bilder lyckats förtrolla oss till en alldeles särskild resa i tid och rum till fantasiernas fjärran länder. Med rötterna i den småländska skogen, där han själv som människa fann sitt rätta jag har han med inspiration från äldre tiders mästare skapat en syntes i ett måleri som är särpräglat och alldeles hänförande.
Att John Bauer var perfektionist står klart när vi betraktar hans synnerligen detaljerade och fulländat komponerade bilder som är resultatet av många timmars arbete och utmaningar, han började ofta med skisser i frimärksstorlek för att successivt utveckla sina bilder. Därför finns ofta hans välkända motiv i flera olika utföranden och storlekar, auktionens målning skiljer sig exempelvis i vissa mindre detaljer från den version som idag återfinns i samlingarna på Malmö Konstmuseum. Auktionens målning är även dedikerad till konstnärens bror Hjalmar Bauer som fick den i gåva julen 1913.
När John Bauer och hans familj allt för tidigt rycktes från jordelivet då båten de färdades med på Vättern förliste i en storm 1918, gjorde den svenska sagan en oersättlig förlust. I sina illustrationer fick Bauers fantasi lysa som en uppenbarelse. Innerligt samstämd med den vildvuxna sagonaturen har Tuvstarr trollbundit publiken i över hundra år. Som kanske ingen annan har Bauer gjort sagan levande, och den Tuvstarr som nu bjuds ut är något av en konsthistorisk sensation – ett unikt tillfälle att förvärva John Bauers främsta verk i privat ägo. ■