Logga in

John Bauer (1882-1918)

”Älvdansen”


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 14 – 18 juni 2022


Nr 688 John Bauer (1882-1918). ”Älvdansen”. Tempera på duk, 45 x 45 cm.

UTROP

800.000 – 1.000.000 SEK
€ 76.000 – 95.000

PROVENIENS

Konstnärens bror Hjalmar Bauer (1874-1949), Jönköping.
Fru Gullan (1901-?) och rådman Nils Parkfeldts (1893-1961) samling, Göteborg.
Sotheby’s, London, Scandinavian sale, 1995, kat. nr 69.
Svensk privatsamling, förvärvad vid ovanstående auktion.

UTSTÄLLD

Cirkeln, Stockholm, ”John Bauer Minnesutställning” 1919, kat. nr 139.
Konstakademien, Stockholm, ”John Bauer – Minnesutställning”, 1934, kat. nr 266.
Riksförbundet för bildande konst, Vandringsutställning N:r 6, ”John Bauer Minnesutställning”, 1934‑1935, kat. nr 178.
Jönköpings Läns Museum, ”John Bauer”, 1969, kat. nr 450 (med felaktigt mått samt teknik).

LITTERATUR

Christian Faerber (red.), Konst i svenska hem I: målningar och skulpturer från 1800 till våra dagar, 1942, upptagen i assessor Nils Parkfelts samling, nr 711, s. 417.


Fokus

Om John Bauers förtrollande målning ”Älvdansen”

När John Bauer som tjugofemåring fick uppdraget att illustrera serien ”Bland Tomtar och Troll” som gavs ut av förlaget Åhlén & Åkerlund första gången till julen 1907 hade han nog aldrig kunnat föreställa sig den osannolika betydelse detta skulle ha för hans popularitet. Genom Bauers försorg har den svenska berättelsens traditioner, sägner och mysticism fått liv. Av dessa har vi alla formats och genom bilderna av skogens väsen, av trollen, prinsessorna, riddarna och älvorna kommer Bauer för alltid att förbli vår främsta sagomålare. Med djupaste respekt för naturen, för sagoberättandet och för det mänskliga väsendets innersta känslor har han i sina bilder lyckats förtrolla oss till en alldeles särskild resa i tid och rum till fantasiernas fjärran länder. Med rötterna i den småländska skogen, där han själv som människa fann sitt rätta jag, har han med inspiration från äldre tiders mästare skapat en syntes i ett måleri som är särpräglat och fullkomligen hänförande. 

Tidigt visades Bauers konstnärliga intresse, redan som liten såg han världen i bilder framför sig och lär till och med som fyraåring ha uppmanat sin mor att blunda så att hon kunde se allt vackert som han själv såg. Att John Bauer var perfektionist står klart när vi betraktar hans synnerligen detaljerade och fulländat komponerade bilder som är resultatet av många timmars arbete och utmaningar, han började ofta med skisser i frimärksstorlek för att successivt utveckla bilderna till sina illustrationer. Därför finns ofta hans välkända motiv i flera olika utföranden och storlekar. Vad som är synnerligen sällsynt är målningar på duk av John Bauer, som den här aktuella ”Älvdansen” som är utförd i tempera på duk.

Motivet till målningen ”Älvdansen” påminner mycket om en av de illustrationer som John Bauer utförde till nyutgåvan av Viktor Rydbergs Fädernas Gudasaga: berättad för ungdomen som publicerades år 1911. Författaren skriver själv i förordet: ”För första gången överlämnas härmed i den svenska ungdomens händer vår folkstams myter som ett sammanhängande helt. En närmare undersökning har visat, att de bildat en fortlöpande saga, vari varje myt, även om den i sin uppkomst var fristående, blivit införlivad som länk i en kedja, vilken börjar med världens, gudarnes och människoslägtets upphov och ändar med Ragnarök och världsförnyelsen.” Det förefaller självklart att detta var ett uppdrag som låg Bauer varmt om hjärtat och boken illustrerades med tio stycken bilder. I ”Svipdag talar med Töck” möter vi samma centrala motiv som i ”Älvdansen” med Svipdag ridandes på den vita springaren Sleipner med den vackra böljande manen och svansen. I sagoillustrationen talar han med Töck som sitter på en bergsavsats uppe till vänster i målningen. 

I den fristående målningen ”Älvdansen” möter vi Svipdag som stannat till med sin häst i den förtrollande skogens mäktiga pelarsal av stolta furor. Som så ofta har Bauer låtit bilden ramas in av två stycken trädstammar längs med kompositionens kanter vilket effektfullt skapar en vertikal avgränsning som suger in betraktarens blick i bilden. Svipdag blickar själv in mot skogens djup och följer de dansande älvorna som rör sig i ett svepande dimhöljt band. I sin vänstra hand håller Svipdag ett spjut vilket skiljer även honom från illustrationen i boken. Några småtroll smyger hukandes fram bakom en sten i den mossbelupna förgrunden och här levandegörs allt vad vår skandinaviska sagokultur har att erbjuda i form av mysticism och naturväsen. Idag uppskattas John Bauers konstnärsgärning som aldrig förr, han har genom sitt unika bildspråk influerat andra konstnärer och betraktas som en föregångare och inspirationskälla för senare tiders fantasy-skapare, illustratörer och bildkonstnärer. Detta har också medfört ett förnyat intresse hos samlare, såväl i Sverige som i utlandet, vilka särskilt funnit en fascination i de skönhetsvärden som John Bauers konst förmedlar. Målningen ”Älvdansen” bjuder också på den bästa av provenienser då den ursprungligen varit i konstnärens bror Hjalmar Bauers samling. Livet blev för John Bauer alltför kort men konsten är längre, idag lever hans sagor vidare och genom dem människans mystiska essens med rötterna i naturens magiskt besjälade storslagenhet.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Fredrik Fellbom

Intendent

Skulptur och grafik
Tel: 0707-51 81 31
fellbom@uppsalaauktion.se

Mer information