Auktion: Modernt & samtida
Till katalogen
Samlingen säljs vid vår Internationella Kvalitetsauktion 10-13 december 2019
Det blir ett avgörande ögonblick för Hans Hedberg, då han börjar reproducera naturen. Dessa år, 1950-1960, blir de viktigaste i hans konstnärliga produktion. Han hade lyckats framställa glasyrer som till karaktären liknade skalen hos vilda havsfågelägg. Hans farfar var en kunnig och berest ornitolog, så han kände mycket väl till dessa vilda ägg. Ägget är på många sätt en perfekt form, synonym med skapelse och födelse av allt liv på jorden. Ägget är universellt, och med dessa kunde Hans uttrycka sig i nivå med sin talang. Glasyrpaletten tycktes oändlig och han skapade större och större ägg i de mest fantastiska variationer.
Jerker Stavréns fascination för färg och form grundades redan vid unga år. Konsten i föräldrahemmet bestod till stor del av konstverk av samtida konstnärer, vilket kom att prägla Jerkers konstintresse och inriktningen för hans framtida konstsamlande. Efter att i sin ungdom studerat konstvetenskap blev Jerker en av drivkrafterna i de konstföreningar som han senare engagerade sig i. Jerkers första möten med Hans Hedberg skedde under tidigt 1970-tal när han tillsammans med sin dåvarande fru under en bilsemester besökte konstnären i hans ateljé i Biot, Frankrike. Färgrikedomen och variationen i Hedbergs skulpturer gjorde ett starkt intryck på Jerker och vid besöket beslutades det att Jerker skulle ordna med en utställning av Hedbergs verk hemma i Sverige. När Jerker lämnade Biot hade han redan en del av utställningen med sig i bilen.
Mötet kom att bli början på en nära bekantskap mellan Jerker och Hans såväl som startpunkten för Jerkers livslånga samlande av hans skulpturer. Samlingen består till viss del av skulpturer köpta direkt av konstnären från hans ateljé i Biot, och till viss del av sådana inropade på auktioner i Sverige och internationellt.
Katalognummer 427-452 är verk ur Jerker Stavréns samling.