Modern & Samtida konst
+ Design & Klockor
Till katalogen »
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 14 – 16 maj 2024
Nr 767 Ivan Ivarson (1900‑1939). ”Från hamnen”. Olja på duk, 59 x 79,5 cm.
Utförd omkring år 1934‑1936.
Målningen intygas a tergo: ”Att denna målning är utförd av konstnären Ivan Ivarson intygar Märta Taube Ivarson”.
Med påskrift a tergo: ”No 50”.
300.000 – 400.000 SEK
€ 26.000 – 34.000
Läkare Osborne Bartleys (1919‑2019) samling, Göteborg.
Därefter i arv till nuvarande ägare.
Riksförbundet för bildande konst, utställning nr 75.
Möjligen Göteborgs konstförening, Konsthallen, ”Målningar: Evald Björnberg, Ivan Ivarson, Ragnar Sandberg”, 1936, kat. nr 48 (under titeln ”Hamnen”).
En konstnär som besatt förmågan att fullständigt hänge sig åt färg och form inom sitt måleri var Ivan Ivarson. Färgen speglade konstnärens upplevelser och känslor inför människor han mötte och sin omgivning, förenat i ett måleri som blev en kärleksförklaring till allt det levande och vackra i vår värld. Bland Ivarsons mest hyllade motiv återfinns hans hänförande målningar från Göteborg, hans barndoms stad och som förblev honom trogen livet ut. I auktionen ingår en av Ivarsons mästerliga skildringar från mitten av 1930-talet, då han var åter bosatt i Göteborg och njöt av en hänförande utsikt från sin ateljé vid Packhusplatsen.
När Ivarson hösten 1922 började som elev hos Tor Bjurström på Valands målarskola i Göteborg kunde han knappast hamnat i bättre händer. Bjurström var känd för att genom små uppgifter ställa krav på sina elever att så rikt som möjligt utrycka sig med få färger och genom enkla former. Varje elev fick efter bästa förmåga finna sitt eget måleriska uttryck. Ivarsons tidiga måleri bestod framförallt av landskapsbilder målade i dova färger, mörka och mättade, där ibland något lysande gult eller rött kunde framträda. Under resor till först Italien och därefter de franska orterna Cagnes och Antibes börjar han utvecklas till den enastående kolorist som kom att göra honom banbrytande inom den svenska konsten. Han blev en lyrisk landskapsmålare som innerligt fångade sina intryck på dukarna framför honom. Resan fortsatte till Paris under våren 1928, där Ivarson gifte sig med skulptrisen Märta Taube som han lärt känna under åren på Valands. Trots ekonomiska svårigheter var makarna lyckliga och sonen Per föddes i augusti samma år. Efter alla resor längtade Märta och Ivan efter att återse Sverige, men pengarna som aldrig tycktes räcka omöjliggjorde dock en stundande hemresa. Familjen blev därför kvar i utlandet tills Ivan Ivarson lyckades sälja en målning i Göteborg. Äntligen kom ett stipendium på tusen kronor ur Mannerheimerska fonden och på försommaren 1932 reste Märta, Ivan och Per hem till Göteborg. Medan Märta och Per, som nu hunnit bli nästan fyra år, bodde hos Märtas föräldrar vid kusten, disponerade Ivan Carsten Hvistendahls ateljé i det gamla Sjöfartshuset. Ateljén var inredd med norska bondemöbler och ljuset var milt och inga grannhus låg framför. ”Den dagen, då Ivarson flyttade in där, samlade sig skärgårdsbåtarna, redo att börja sommarresorna. I kanalen sågs jakterna, som gick på fraktfart till samhällena norrut. De var tunga och trygga, såg ut att tåla atlantfärder. Vänerskutorna intill brukade Ivarson förebrå en viss icke sjöduglig uppsyn. Han föredrog obetingat bohusjakterna med deras härligt rödbarkade segel” berättar Arne Stubelius. Den fantastiska utsikten som mötte honom utanför fönstret var starkt inspirerande och inom Ivarson väcktes nu varma känslor inför barndomsstaden han under flera perioder i livet haft så svårt för. Under våren och försommaren lärde han sig att älska Göteborg och från ateljén njöt han av den levande kanalen och folklivet utanför. Han betonade i flera brev att om han längtade bort nu, så var det aldrig från stadsbilden. Minnena från den grå och trista staden han bar med sig som barn var nu som bortblåsta och vår och försommar färgade Göteborg i all världens färgprakt.
Ivarson flyttade runt till tre olika ateljéer i Göteborg under åren 1932 till 1936. Från 1934 till den sista resan till Frankrike bosatte han sig i Hertzia vid Packhusplatsen. Auktionens målning är utförd under dessa år och visar den hänförande vyn från konstnärens ateljé. Utanför måleriet tog han nu igen en försummad ungdom och inledde en tid kantad av uppsluppna kvällar på barer i den gladaste av kamratlag. Det dracks pilsner och kaffe, och när pengarna räckte till ett glas franskt vin. Stommen i kamratlaget var Ivan Ivarson och Ragnar Sandberg, och de besökte flitigt Allers lilla vinrestaurang i Göteborg. Denna nöjsamma tid tog sig uttryck även i Ivarsons målningar från 1930-talets mitt som nu antar en ny glöd i koloriten. I ”Från hamnen” är blicken vänd mot staden men hamnen anas i förgrunden där en segelbåt ligger förtöjd. Tåget passerar på sin väg ner mot hamnen och det gamla loket ger ifrån sig rök i form av molnliknande formationer. Intressant är att jämföra auktionens målning med ”Utsikt över Göteborgs hamn från Hertzia mot Packhusplatsen” som såldes vid Uppsala Auktionskammares auktion i november 2022, vilken istället visade konstnärens vy från samma ateljé men ner mot hamnen. I båda målningarna lyser fasaden på det vackra Gamla Tullhuset i gulgröna toner. Denna ljuvliga skildring ger en inblick i konstnärens upplevelser och intryck under åren i Göteborg, fylld av inspiration från sina resor i Europa men även av kärlek för sin älskade hemstad. Ivarsons kolorism når nya höjder under 1930-talet och auktionens tilldragande målning hör till konstnärens främsta från hans år i Göteborg. ■