Logga in

Ivan Ivarson (1900‑1939)

Flicka på balkong


Klubbad för 1.950.000 kr vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 16-18 juni 2020


Nr. 707 Ivan Ivarson (1900‑1939) Flicka på balkong. Signerad I. Ivarson. Olja på duk, 95 x 77 cm.

UTROP

500.000 – 700.000 SEK
€ 47.000 – 66.000

PROVENIENS

Direktör Ernst Nissbeck, Uppsala.
Därefter genom arv till nuvarande ägare.

LITTERATUR

Christian Faerber (red.), Konst i svenska hem II: målningar och skulpturer från 1800 till våra dagar, band 11, 1942, upptagen i Direktör Ernst Nissbecks samling, Uppsala, nr. 1024, avbildad s. 595.


Fokus

Ivan Ivarsons Flicka på balkong – en symfoni av färger

”Ivan Ivarson ägde ett koloristiskt temperament av en primitiv våldsamhet och styrka, men han var samtidigt en medveten experimentator, som radikalare än de flesta i sin generation ställt färgens problem. Men bakom detta experimenterande med ståndpunkter låg också upplevelser av rent mänsklig art. Ivarsons koloristiska utveckling är inte bara resultatet av ett medvetet studium av färgens problem utan också och framförallt avspeglingen av ett livsdrama.”

Som få andra svenska konstnärer har Ivan Ivarson genom en skarpsinnig expressionistisk penselföring hänfört publiken med sina avbildningar av människor och natur. Auktionens mästerliga skildring ”Flicka på balkong” är en sanslös färgexplosion där konstnärens fulla spektrum kommer till uttryck. Målningen har aldrig tidigare bjudits ut till försäljning på auktion och nu ges tillfälle att förvärva ett i synnerhet betydande verk ur Ivarsons produktion.

Efter studier på Valands målarskola i Göteborg för bland andra Tor Bjurström, bestämde sig Ivan Ivarson för att bege sig ut i världen för att inhämta ny inspiration. Under resorna till Frankrike och Italien lät han sig inspireras av konst och arkitektur och i synnerhet de franska katedralernas bemålade glasfönster, vars färg och ljus fascinerade den unge konstnären som återskapade detta i flera av sina egna verk. Under 1920-talet var Ivarsons kolorit dov och mörk, men efter hemkomsten till Sverige i slutet av 1920-talet tilltog intensiteten i färgtonen och fram trädde det djupaste av gult, blått, rött och grönt. Tidigare hade Ivarson målat på små fält men nu fanns ett tydligt behov av att måla i större format och så följde även dukarna. ”Flicka med balkong” torde ha tillkommit under denna period då konstnären upplevde en färgens och formens frigörelseprocess. Åren som följde efter hemkomsten från Frankrike präglades av stor glädje och det var en mycket nöjsam period i Ivarsons liv. Sitt livs kärlek fann han i skulptrisen Märta Taube som han gifte sig med i Paris, och kort därpå föddes parets son Per. Tillsammans spenderade familjen åtskilliga somrar på Stenungsön utanför Göteborg och i målningarna som tillkom under 1930-talet skildras ofta Bohusläns sagolika natur och de ständiga seglatserna utanför husknuten, men kanske framförallt familjen. I den rofyllda skärgårdsmiljön fick Ivarson tillfälle att begrunda de intryck han fått under utlandsvistelserna och kunde återskapa flera av dem i sina färglyriska verk.

Auktionens målning uppvisar alla de egenskaper som kommit att göra Ivarson till en av Sveriges mest betydande modernister. Färg var av största vikt för Ivan Ivarson som menade att det utgjorde grunden för hela hans konstnärskap. ”Ty att måla, det är främst att dikta och återge i färg. Spelar inte färgen första rollen kan det visserligen vara konst men inte måleri.” En explosion av nyanser möter betraktarens öga; det havsblå vattnet i fjärran, fasadernas skimmer i ockra och flickans svala blå klänning. Det böljande tyget framställer Ivarson med inslag av vitt och gult. I mötet med varandra blir färgerna till ett, kompositionen får liv genom att samtliga små nyanser intar duken. Möjligen föreställer flickan konstnärens hustru Märta, som otaliga gånger fick sitta modell för sin make. Ofta porträtterades kvinnorna i Ivarsons målningar iförda vackra hattar, en för tiden vanligt förekommande accessoar likväl som ett nödvändigt skydd mot solens hetta under sommarhalvåret. Det är på många vis en idyll vi möter i Ivarsons porträttering, där den vackra kvinnan rofyllt betraktar den slående utsikten över hustak och hav.

Ivan Ivarsons berömda bevingade ord “Jag äter färg” stämmer väl in i konstnärens betydande produktion under 1930-talet. Under decenniets omvälvande år tillkom några av de i särklass främsta av Ivarsons målningar och han utvecklades till en enastående kolorist med en omisskännlig fingertoppskänsla för komposition och färg. De verk som utfördes under denna period var också starkt influerade av Carl Kylbergs flyktiga penselföring och sammanföring av mustiga toner, en metod som starkt yttrande sig även i Ivarsons måleri men som framförallt anlade grunden för utformningen av hans egen karaktäristiska stil. Ivarsons målningar sjuder ofta av färg och utstrålar en konstnärs sanna livsglädje och eufori.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Jeanna Ahlin

Intendent

Modern och samtida konst
Tel: 0734-32 41 45
ahlin@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information