Klassiskt & Asiatiskt
Till katalogen
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 9-11 december 2020
Nr. 348 Ivan Aguéli (1869‑1917) ”Lada” – sommarlandskap från Visby, Gotland. Olja på duk lagd på pannå, 19 x 36 cm.
Med påskrift a tergo: ”Ivan Agueli ur Karl Nordströms kvarlåtenskap auction december 1937”, samt ”2806”.
120.000 – 150.000 SEK
€ 12.000 – 15.000
Konstnären Karl Nordström (1855-1923).
Svensk-Franska konstgalleriet, Stockholm, katalog No 28, 1937, auktion över Karl Nordströms kvarlåtenskap, kat. nr. 13.
Revisionskommissarie Gunnar Samuelsson (1887-1955), Stockholm.
Ingrid Wikström (1910-1991).
Därefter genom arv till Ulla Lesslie (1927-2017).
Nationalmuseum, Stockholm, ”Aguéli-utställningen”, 1939, kat. nr. 12 (utlånad av Gunnar Samuelsson).
Helsingfors, ”Aguéli – Isakson-utställningen”, 1948, kat. nr. 5 (utlånad av Gunnar Samuelsson).
Axel Gauffin, Ivan Aguéli – Människan, mystikern, målaren, 1940, upptagen som kat. nr. 12.
Christian Farber (red.), Konst i Svenska hem I, 1942, upptagen i Pensionskamrerare Gunnar Samuelssons samling, Stockholm, nr. 6, s. 50.
Ivan Aguéli var en av den svenska modernismens förgrundsgestalter. Med en utpräglad känsla för färger, ljus och perspektiv skapade han ett nydanande förhållningssätt som kom att inspirera och påverka den kommande svenska konsten.
Aguéli började sin konstnärsbana på Gotland under de sista åren av 1880-talet. Öns exceptionella natur, ljus, färger och landskap fascinerade Aguéli och kom att bidra till hans beslut att bli konstnär. Möten och uppmuntran från de konstnärer, som sedermera kom att räknas till Varbergsskolan, Richard Berg och Karl Nordström, kom också att påverka Aguéli att välja konstnärsbanan och influerade även hans tidiga skapande.
Efter flera misslyckade försök till studier i Sala, Västerås, Falun och Stockholm hade Ivan Aguéli skickats till Visby av fadern år 1886. Vid sidan av hans intresse för botanik ägnade den unge John Agelii, som han var döpt till, sig åt filosofi och väckte stort uppseende hos sina nya kamrater vid Visbys högre läroverk. Redan som barn hade han ett intresse för att teckna och måla men det var först på Gotland som den unge sökaren fann sitt verkliga konstnärliga kall. Under botaniska exkursioner passade Aguéli på att måla sin älskade ö. Han rörde sig i Visbys omgivningar och fångade landskapet i sina skissböcker och i ett antal oljemålningar, där somliga är mer skissartade bilder av strand, hav och luft, medan andra är mer genomförda. Det är också där han för första gången signerar med sitt nya artistnamn – Ivan Aguéli. Axel Gauffin, 1940, beskriver dessa verk från Gotland, s. 35:
”Han söker och provar sig fram, men därför får också var och en av dessa små studier en friskhet och en ursprunglighet, som en konstnär som fullt behärskar sina medel inte alltid är mäktig”.
Auktionens landskap kallad Lada utgör ett av dessa viktiga, tidiga verk av den unge Aguéli. I naturens gröna omgivningar syns gaveln av en lada och i bakgrunden tornar Visby domkyrka med sina tinnar och torn. Domkyrkan som motiv förekommer även i Domkyrkan i Visby från samma tid, men konstnären lämnar i den aktuella målningen plats åt ladan men sätter naturen i fokus. Det är i dessa verk som grunden läggs för Aguélis fortsatta utveckling som konstnär.
Aguélis oljor och studier från Gotland stannade i Karl Nordströms ägo, ett bevis för hans uppskattning av dem, och auktionens målning är inget undantag. Nordströms uppmuntran förde Aguéli ut i världen där hans konstnärskap och liv tog sig vidare och rörde sig mot spiritism och symbolism i ett unikt och spännande levnadsöde som dessvärre kom att avslutas alldeles för tidigt.