Modernt & samtida
Till katalogen
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 9 – 12 November 2021
Nr. 323 Isaac Grünewald (1889‑1946). Vy över Strömmen – Stockholm. Signerad Grünewald. Olja på duk, 54 x 64 cm.
Utförd omkring år 1927.
Få andra konstnärer inom svensk konsthistoria har lyckats skildra kärleken till sin hemstad genom måleriet som Isaac Grünewald. Stockholm var staden han växte upp i och inspirerades av som ung konstnär och det var även till Stockholm han valde att återvända efter åren i Paris tillsammans med sin dåvarande hustru konstnärinnan Sigrid Hjertén. Konstnärsparet fann under det tidiga 1910-talet ett hem vid Kornhamnstorg i Stockholm, men flyttade redan 1912 till en kombinerad vindsvåning och ateljé vid Katarinahissen med en hänförande utsikt över Strömmen, Stadsgården och Slussen. Nyss hemkommen från Paris, en stad som vid 1900-talets början sprudlade av liv och kreativitet, var den unga Grünewald ivrig att förverkliga sina idéer efter intryck från framförallt samtidens stora fauvist Henri Matisse. Isaac Grünewald reste redan år 1908 till Paris för första gången och kom då att tillbringa ett halvår i den franska huvudstaden. Vid Höstsalongen samma år visades flera av Henri Matisses verk och den unge Grünewald beskrev själv sitt första möte med Matisse som en ren färgexplosion;
”Plötsligt stod jag framför en vägg som sjöng, nej, vrålade av färg och strålade i ljus. Här stod jag inför något helt nytt och hänsynslöst i sin ohämmade frihet.”
Ateljéns läge på Söders böljande höjder inspirerade till många av de målningar som tillkom under de följande åren och Grünewald kom att skildra sitt älskade Stockholm från en rad olika perspektiv och vinklar. Från konstnärsparets ateljé kunde de njuta av en storslagen vy över Stockholms inlopp. Kajen nedanför var en spännande plats som dagligen sjöd av liv och var full av båtar, människor och lyftkranar. Inspirationen till det flertalet målningar som tillkom under de följande åren kunde därför inhämtas från de vackra vyerna över Stockholm alldeles utanför deras fönster. Grünewald utvecklades efter hemkomsten till Sverige till en sann expressionist, en rebell och innovatör inom den svenska samtidskonsten som banande väg för en ny och för tiden en oerhört radikal strömning. Auktionens fängslande komposition Vy över Strömmen – Stockholm är troligtvis tillkommen omkring år 1927 och fångar bilden av Stockholms ström en vindstilla försommardag. Flera av Stockholms välkända landmärken återfinns i denna kärleksfulla skildring. Skeppsholmen med Skeppsholmskyrkans karaktäristiska kupol omges av ett frodigt grönskande landskap och har återgivits med olika nyanser av blått och expressiva kulörer i grönt och gult. Bron som förbinder Blasieholmen med Skeppsholmen är målad i en mustig roströd ton, en dov kontrast mot det skimrande vattnet i förgrunden. Nationalmuseum, belägen på Blasieholmens spets alldeles invid Skeppsholmsbron, tornar med sin ståtliga fasad och bakom holmen skymtas paradgatan Strandvägen som uppfördes under 1800-talets slut och ofta anses vara en symbol för Stockholms stad. I bakgrunden anas även kupolen över Hedvig Eleonora kyrka invid Östermalmstorg. De strandnära husfasadernas och trädens spegelbilder i den skimrande blanka vattenytan har på ett för konstnären sedvanligt mästerligt vis fångats genom klara dova färger i olika nyanser som tillsammans bildar ljus och rörelse. Ofta använde sig Grünewald av metoden att blanda varma och kalla toner för att få fram det sköna i måleriet.
Första hälften av 1900-talet är en av de mest fascinerande epokerna i svensk konsthistoria och markerar framväxten av några av våra mest framstående konstnärer. Inspirationen från södra Europa och i synnerhet Paris tog sig uttryck i en kraftfull palett, fantasifulla motiv och ett mer ohämmat och friare måleri. Bilden av Stockholm har återgivits med ytterst få detaljer och kraftiga men mjuka penseldrag, karaktäristiskt för den självständiga stil som Isaac Grünewald kom att utveckla till sin egen och som kännetecknar flera av hans mest framstående verk. Grünewald och expressionisterna framställde aldrig världen så som den var, utan istället så som de uppfattade den i sitt minne. I likhet med de banbrytande fauvisterna under 1900-talets första år innebar detta ofta en fullständig frigörelse av färger och gav därmed en unik inblick i konstnärens personliga tolkning av upplevda erfarenheter och intryck av landskapet framför honom. Isaac Grünewald har i Vy över Strömmen – Stockholm återgivet sin älskade hemstad så som han själv betraktade den som vackrast – omgivet av ett rofyllt lugn iklädd en inbjudande sommarskrud. ■