Auktion: Modernt & samtida
Till katalogen
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 11-14 juni 2019
Nr. 451 Isaac Grünewald (1889‑1946). ”Interiör”. Signerad Isaac G. Olja på duk, 85,5 x 64 cm.
Utförd år 1918.
För köpare tillkommer, utöver köparprovision, införselmoms om 5 % på det klubbade beloppet.
1.500.000 – 2.000.000 SEK
€ 141.000 – 188.000
Beijers auktioner, Stockholm, 3 december 1986, kat. nr. 66.
Svensk privatsamling, förvärvad vid ovanstående auktion.
Christie’s, London, Nordic Art and Design, 31 oktober 2006, kat. nr. 82.
Privatsamling, förvärvad vid ovanstående auktion.
Mereth Lindgren, Svensk Konsthistoria, 1986, avbildad s. 400.
Åren efter första världskrigets utbrott var en omtumlande och intensiv period för Isaac Grünewald. Det blev allt svårare att bege sig utanför Sveriges gränser och resorna till konstens metropol Paris blev därför allt färre. Istället sökte sig de svenska konstnärerna till det mer frisinnade Köpenhamn, eller målade direkt ur minnet från sina hem och ateljéer. Isaac kallades vid krigsutbrottet in till försvaret men kunde ägna kvällar och helger åt att måla, då främst från sin och Sigrids dåvarande ateljé vid Stadsgården på Södermalm i Stockholm. Ateljéns läge på Söders böljande höjder inspirerade till många av de målningar som tillkom under de följande åren och från konstnärsparets ateljé kunde de njuta av en storslagen vy över Stockholms inlopp och gatan nedanför med myllret av människor. Grünewald utvecklades efter hemkomsten till Sverige till en sann expressionist, en rebell och innovatör inom den svenska samtidskonsten som banande väg för en ny och för tiden en oerhört radikal strömning. Verken från denna period kännetecknas av en oemotståndlig elegans och är ofta målade i en fauvistisk anda efter inspiration från läromästaren och förebilden Henri Matisse i Paris.
På många vis var 1910-talet den lyckligaste perioden i Isaac Grünewalds liv, men kanske också den mest intensiva. Vid 1910-talets mitt fanns Isaacs målningar representerade vid ett flertal utställningar runt om i Europa och hemma i Sverige deltog han flitigt i samhällsdebatter och älskade att provocera. Publiken hade börjat acceptera den nya modernismen som växte fram och i synnerhet nådde Isaacs målningar stor framgång. Desto fler var de bland konstnärskollegorna som ansåg att han var alltför högljudd och dominerande i de debatter som fördes, men den intelligente och ambitiöse unge konstnären lät sig inte tystas. ”Grünewald har en osvensk eld och snabbhet, han är idéernas mer än idéns man, skapt till talesman och stridsman, praktiskt huvud och våldsamt temperament”, berättade August Brunius som även var författaren bakom det myntade begreppet ”1909 års män”. Under många år var han den ende som tog de unge konstnärerna på allvar, då konstnärsgruppens förespråkande av den framväxande modernismen och motståndet mot konstakademins strikta ideal till en början möttes av hård kritik.
Inspiration till de motiv som avbildades hämtades ofta från miljön utanför ateljén, men ibland valde konstnären även att visa interiörer och vardagsliv från sina egna eller vänners hem. Auktionens interiörbild målades av Isaac Grünewald år 1918 och ger en intim inblick i ett välbeställt hem från seklets början. Kanske är det paret Hjertén-Grünewalds eget hem som avbildats, den kombinerade våningen och ateljén som de flyttade till redan 1913 från deras dåvarande lilla vindskupa på Kornhamnstorg. Med all säkerhet är det ett kultiverat hem som Isaac Grünewald har valt att avbilda, väggarna är fyllda av målningar från golv till tak, på golvet trängs äldre mattor och i taket gnistrar ljuskronorna. Dubbeldörrarna in till nästa rum är vidöppna och vi får även en skymt av möblemanget i interiören. Möblerna lyfter fram varandra genom den klarröda tonen som så ofta syns i Grünewalds bilder från denna period. På bordet står en vas med en sprudlande gul bukett, en färg som återfinns i den lilla mattan i förgrunden liksom i porträttet av en ung flicka. Fåtöljen som syns till vänster i bild bär stora likheter i modellen med den fåtölj som Isaac målade vid sonen Iváns sida i ”Iván vid fåtöljen” från 1915, som återfinns i Moderna museets samling i Stockholm. Den djärva lila tonen känns igen i de omgivande målningarna och bildar en självklar helhet. Under 1910-talets senare del börjar Grünewald sakta överge de exploderande fauvistiska färgerna som präglat hans måleri under de första åren efter hemkomsten från Paris. Istället tar denna mustiga kolorit över och varmare toner tar vid. Som en av de ledande förgrundsgestalterna för expressionismen var Isaac Grünewald inte rädd för att måla det han upplevde istället för vad han såg, och troligtvis har han intensifierat många av färgerna och kanske till och med bytt ut några av dem. För expressionisterna fanns inga självklara regler, istället sökte Grünewald som den enastående kolorist han var att förmedla personligheter och miljöer genom fartfyllda kompositioner och oväntade färgsättningar.