Modernt & samtida
Till katalogen
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 9 – 10 november 2022
Nr 310 Isaac Grünewald (1889-1946). ”Damen med muff” – porträtt föreställande Sigrid Hjertén. Olja på duk, 80 x 64 cm.
Utförd år 1912.
800.000 – 1.000.000 SEK
€ 73.000 – 91.000
Konstrevy, årgång XX, häfte 5‑6, 1944, avbildad s. 261.
J. P. Hodin, Isaac Grünewald, 1949, jämför med avbildad målning nr 62 samt omnämnd s. 64.
Det tidiga 1900-talet är en av de mest fascinerande epokerna i svensk konsthistoria och markerar framväxten av några av våra mest framstående konstnärer. Inspirationen från södra Europa och i synnerhet Paris tog sig uttryck i en kraftfull palett, fantasifulla motiv och ett mer ohämmat och friare måleri. Isaac Grünewald reste redan år 1908 till Paris för första gången och kom då att tillbringa ett halvår i den franska huvudstaden. Många var de unga konstnärer som for till staden i början av 1900-talet och ryktet om det nya radikala måleri som där växte fram hade snabbt spridit sig till Skandinavien. Vid Höstsalongen samma år visades flera av Henri Matisses verk och den unge Grünewald beskrev själv sitt första möte med Matisse som en ren färgexplosion; ”Plötsligt stod jag framför en vägg som sjöng, nej, vrålade av färg och strålade i ljus. Här stod jag inför något helt nytt och hänsynslöst i sin ohämmade frihet.” Skönheten i det fria måleriet fängslade honom och nästan omedelbart anmälde han sig som elev till Matisses egen målarskola i Paris. Skolan ansågs som en av de allra främsta och flera var de konstnärer som valde att ansluta sig till denna för tiden radikala inriktning. En tydlig längtan efter att genom konsten uttrycka livets rikedom och det vackra kom att spegla hans konstnärskap från och med nu.
Med Matisse som främsta förebild och lärare kom Grünewald att utvecklas enormt som både konstnär och individ, och det tidiga 1910-talet anses vara hans absolut främsta och mest betydelsefulla period. I Matisses hjärtliga tillvaro befann sig också den synnerligen begåvade Sigrid Hjertén, en ung kvinna Grünewald hade träffat redan i Sverige och som gjort stort intryck på honom. Sigrid hade till en början inga planer på en längre vistelse i Paris och ville främst fokusera på textilkonsten, men efter några månader fann hon en stimulans av att befinna sig mitt i det parisiska konstlivet. Under vintern 1909-10 stod de vid sina stafflier i Académie Matisse och arbetade intensivt. På kvällarna kom de i kontakt med de kulturintresserade i Paris och det diskuterades flitigt på stadens krogar och caféer. Under våren for Isaac hem till Sverige med händerna fulla av tavlor för att ställa ut med ”De Unga” hos Hallins. Kritikerna lät sig inte vänta med sina hårda ord i tidningarna efter öppningen av utställningen, och Grünewald for snart tillbaka till Paris där världen tycktes ta emot honom med öppna armar. Konstmetropolen Paris ljöd av liv och rörelse under åren före första världskrigets utbrott. Det föregående decenniet hade möjliggjort för byggnationer av teatrar och museum och gatorna kantades av bistros, barer och caféer. I Paris fanns också Sigrid, som han förälskat sig i och som i oktober 1911 blev hans hustru. De hade samma ideal och höga ambition, och var på många vis för moderna för sin egen samtid. När paret återvände till Stockholm under 1912 inredde de tillsammans en liten ateljé på Engelbrektsgatan men flyttade snart till Kornhamnstorg. Kontraktet beskriver den lilla lägenheten som även fick fungera som ateljé: ”ett hörnrum åt torget till, samt mot Funkens gränd, beläget 5 trappor och med del i tambur och wc.” Ekonomin var allt annat än lysande och nu gällde det att arbeta hårt. 1912 kom att bli ett mycket avgörande år för de båda, gruppen ”De Unga” hade splittrats och nu bildade Hjertén och Grünewald tillsammans med andra unga svenska expressionister ”De åtta”. De hade sin första utställning i Salon Joel vid Hamngatan och kallades allmänt för ”Grünewaldisterna”. Även i hemmet förändrades tillvaron när sonen Iván föddes 1912. Både Sigrid och Iván skulle komma att bli Isaacs favoritmotiv och familjens tillvaro i Sverige och senare i Frankrike har fångats på hans dukar otaliga gånger genom åren. De tidiga verken som tillkommer alldeles efter de första sessionerna i Paris bär en särskild lyskraft, färgerna sjuder av liv och kompositionerna är väl balanserade. Auktionens ömsinta porträtt ”Damen med muff” föreställer Sigrid Hjertén och utfördes 1912 under parets första tid tillbaka i Stockholm. En annan version av målningen ställdes ut på ”De åttas” första utställning och beskrivs i J.P. Hodins bok: ”Framförallt skulle man vilja nämna porträttet Damen med muff, ett praktstycke, där materien skimrar som pärlemor. Det är vanskligt att beskriva, hur de tunt pålagda rosa och gula färgtonerna i denna karnation förena sig med varandra och fångas upp av det violetta i hår och hatt, för att slutligen gå över i ett doftigt karmin, och hur lätta gröna, röda och rödbruna toner bäddas in i klänningens mjuka konturer, medan färgharmonien får en frisk accent tack vare de kalla ljusblå fläckarna på den vita kudden. Muffen i blå-lila-karminrött är i sin enkelhet en måleriskt bländande prestation.”
I Grünewalds tidiga porträtt möter vi en djärv och öppensinnad ung konstnär med en märkbar känsla för färglära, men även en kärleksfull make som med några få penseldrag fångar sin älskade Sigrids varma personlighet och eleganta anletsdrag. Det är under det tidiga 1910-talet som han utför sina främsta verk och i auktionens porträtt ”Damen med muff” briljerar Isaac Grünewald med alla de färdigheter som följt honom hem från Paris. ■