Modernt & samtida
Till katalogen
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 9 – 10 november 2022
Nr 318 Isaac Grünewald (1889-1946). Blomsterprakt. Signerad Grünewald. Olja på duk, 65 x 81 cm.
300.000 – 400.000 SEK
€ 27.000 – 37.000
Stockholms Auktionsverk, 28 april 2004, kat. nr 750.
Svensk privatsamling, förvärvad vid ovanstående auktion.
Att måla praktfulla blomsterstilleben har i alla tider fascinerat konstnärer. Alltsedan grekerna och romarna, genom de medeltida mästarna, via de nederländska målarnas fulländande skildringar med sanslöst perfekta kombinationer av prunkande blomster i utsökt detaljrikedom till impressionisternas friare och mer flödande kompositioner, ofta dränkta i ett skimrande solsken. Vid modernismens intåg i Europa kom också stillebenet att bli en av de viktiga hörnstenarna. Ett till synes enkelt bord med några få utvalda föremål kunde få en helt ny innebörd. Genom Paul Cézanne blev stillebenet ett sätt att lämna det illustrativa avbildandet och istället experimentera med olika elements färg, form och linjer, av Pablo Picasso och Georges Braque blev kompositionerna nedbrutna i kubistiska former, Henri Matisse tog reduceringen ytterligare ett steg genom en djärv förenkling av perspektiven där föremålen ofta är skildrade i en härligt uppdriven kolorit. Just blomsterstillebenet kom särskilt att intressera bland annat Odilon Redon, där löst sammansatta kompositioner av blommor skildras med en snabb penselföring och stor intensitet. Men kanske är det ändå Marc Chagall som har kommit att gå till historien som den främste skildraren av en imponerande blomsteruppsättning. Född och uppvuxen i det fattiga Ryssland blev hans möte med den franska faunan komponerad i de ljuvligaste buketter ett oförglömligt och slående intryck som blev en av de viktigaste beståndsdelarna i hans konstnärskap.
För Isaac Grünewald skulle stillebenet också komma att bli ett älskat motiv som följde honom genom hela hans liv och karriär. När han för första gången kom till Paris 1909 tillsammans med vännen Einar Jolin och skrev in sig hos Maître Henri Matisse på dennes Académie Matisse i Montparnasse var han en ung sökare. I hjärtat av avantgardets uppsluppna dekadens blev tiden hos Matisse avgörande, såväl gällande den personliga utvecklingen som den konstnärliga. Eleverna uppmuntrades till att låta känslorna styra måleriet, att renodla kompositionen, låta kontraster mötas i såväl kalla som varma färger samt i mjuka former och raka diagonaler. Resultatet blev ett måleri långt ifrån det som tidigare skådats på våra svenska utställningar. När denna nya tidens måleri presenterades av Grünewald och hans vänner för publiken i Stockholm var intresset som bekant knappast uppmuntrande, samtidigt visades de traditionella giganterna Zorn, Liljefors och Larsson och modernisterna fick därför brottas med hård kritik i denna spända brytningstid. Men skam den som ger sig, så här dryga hundra år senare är vi alla överens om att det var mödan väl värt.
Auktionens intagande målning är en härligt glädjefylld komposition där de praktfulla blommorna spelar över dukens yta. En rad olika sorters blommor bildar den vackraste av buketter med en sällsynt färgprakt. Naturens underbara färger blandas samman i ett voluminöst fång som för tankarna till en vild äng en sommardag. Trädgården likväl som naturen och landskapet förblev viktigt för Isaac Grünewald under hela hans livstid och både i Sverige och Frankrike for han ofta till landsbygden för att måla. Kanske har målningens ljuvliga bukett plockats i stunden. För Grünewald blev stilleben nästintill synonymt med blomsterstilleben, det var blommorna som särskilt fängslade honom. ”Tänk på frukter”, sade han en gång, ”päron, äpplen, druvor. De ligga orörliga och tunga, men tag blommorna! De äro fyllda av liv, ända tills de vissna ned, de sträcka sig mot solen, ha rytmiska, ja, ofta explosionsartade rörelser.” ■