Logga in

Jenny Nyström – I rosenträdgården


Klubbades för 350.000 kr vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 13-15 juni 2018


790. Jenny Nyström (1854‑1946). I rosenträdgården. Signerad och daterad Jenny Nyström Paris 85.
Akvarell med täckvitt, 45 x 25,5 cm (dagermått).

Litteratur:
Stig Lindholm, Jenny Nyströms samlade verk – Med penseln som trollspö, del I, upptagen under årssignerade konstverk s. 38.


FOKUS

Alla lever vi med bilden av hur den perfekta julen skall firas. Hur man lämpligast tillbringar midsommar i prunkande sommaridyll, hur de nykläckta kycklingarna springer omkring runt påskäggen och inte minst hur tomten ser ut. Den värld där barnen är i centrum, där vi för en stund bjuds in i en härligt lättsam och oförstörd tillvaro. Som ingen annan har Jenny Nyström för oss svenskar förmedlat bilden av våra högtider och traditioner. Måhända är det kanske därför det ibland är så att man glömmer att hon faktiskt var en av sin generations mest begåvade och skickliga konstnärer. Ett faktum som briljerar i auktionens utsökta akvarell.

När Jenny Nyström 1873 som nitton år gammal började på Akademien i Stockholm, hade man under knappa tio år accepterat kvinnor som elever. Det var med andra ord ett inte helt enkelt val hon gjorde och särskilt välkomnande kan man knappast kalla professor Christoffer Boklunds yttrande: ”Det är minsann inte så lätt att komma in här.” Men hon kom naturligtvis in och tillbringade åtta år på det anrika lärosätet. 1881 tilldelades hon, som första kvinna, Kungl. Medaljen i Historiska ämnen och med ett stipendium om 1.000 kronor reste hon till konstmetropolen Paris. Hon studerade på Académie Colarossi och Académie Julian och utvecklades snabbt till en av de mest framstående målarna och presenterade flera stora verk på Salongen.

I Paris mötte hon också kärleken i den läkarstuderande Daniel Stoopendaal som kom från en konstnärlig familj, hans båda bröder Ferdinand och Georg var djurmålare och Georgs son Mosse skulle även han bli en mycket uppskattad djurmålare. Paret förlovade sig 1884 och återvände efter ett par år till Sverige där de gifte sig och fick sonen Curt. I Sverige anslöt sig Nyström också till Opponenterna, med bland andra Anders Zorn, Bruno Liljefors, Nils Kreuger och Richard Bergh. Det var också nu som hon, kanske främst för försörjningens skull, kom att åta sig alla de illustrationsuppdrag hon idag är så älskad för.

Innan Jenny Nyström återvände till hemlandet utfördes auktionens förtjusande akvarell ”I rosenträdgården” i Paris 1885. Vi möter en elegant kvinna som plockar en bukett i den fullt utslagna blomsterprakten. Hon har tagit av sig hatten och låter den hänga på den handskprydda armen, blicken koncentrerad på uppgiften. Kvaliteten i måleriet är slående och som betraktare hänförs man av med vilken lätthet och skicklighet Jenny Nyström bemästrar akvarellmåleriets utmaningar till absolut fulländning. Att i detta sammanhang förtydliga att hon var en av sin tids främsta förefaller totalt meningslöst.


Tillbaka till katalogen

Mer information