Klassiskt & Asiatiskt
Till katalogen
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 8-10 december 2021
Nr. 77 Hugo Birger (1854‑1887). ”I soffhörnet”. Signerad och daterad Birger Paris -80. Olja på duk, 100,5 x 81 cm.
Jämför med förlaga i form av blyertsteckning ”I soffhörnet”, 41 x 31 cm, signerad och daterad Birger Paris -80, i Göteborgs konstmuseum, avbildad s. 103 i Sixten Strömboms ”Hugo Birger. En levnadsteckning”.
200.000 – 300.000 SEK
€ 20.000 – 30.000
Herr J. Rubenson.
Herr Adolph Aaron (1840‑1921), Göteborg.
Fru Vera Aaron, född Stendahl (1881-?), Stockholm.
Privat samling.
Åmells konsthandel, Stockholm.
Theodor Blanchs Konst-Salon, Kungsträdgården, Stockholm, ”Från Seinens strand”. Svenska artisternas i Paris utställning, april 1885, kat. nr. 10.
Sixten Strömbom, Hugo Birger. En levnadsteckning, 1947, omnämnd s. 104, avbildad helsida s. 107 samt upptagen i katalogen s. 315 som nr. 81.
Den sköna damen har nyss kommit hem från sin promenad genom Paris livfulla gator. Hon upptäcker att under tiden hon varit ute har ett brev har anlänt – ivrigt river hon upp kuvertet som nonchalant slängs på golvet. Hon sjunker ner i soffan, lutar sig bekvämt mot kudden och börjar läsa. Fylld av förväntan finner hon ingen tid att vare sig ta av den blomsterprydda hatten eller ställa undan parasollet som blir liggande bredvid henne i soffan. Några av de nyss inhandlade solmogna körsbären som till bredden fyller hennes korg plockas omedvetet upp av handen samtidigt som ett förnöjsamt leende sprider sig över hennes ansikte. Att brevet är efterlängtat står klart, kanske till och med författat av en framtida friare? Upphovsmannen till denna drömlika scen, som utspelar sig i den härligt överdådiga miljön av lätt dekadent karaktär så typisk för allt vad 1880-talets franska scen hade att erbjuda en ung parisiska i sin jakt på den stora lyckan, är Hugo Birger. En av våra mer märkvärdiga konstnärer som under sin alltför korta karriär vid det förra seklets slut kom att göra ett stort avtryck inom den svenska konsten.
Det konstnärliga intresset hade Birger med sig hemifrån, fadern var en känd litograf i Stockholm i vilkens verkstad och umgänge den unge Birger mötte många spännande personer inom såväl konsten som litteraturen. Präglad av detta påbörjade han redan som trettonåring utbildningen vid Konstakademiens principskola och fortsatte därefter som elev vid Akademien. Bland övriga elever knöts starka vänskapsband, bland annat med Carl Larsson, Per Ekström och inte minst Ernst Josephson. Första gången Birger kom till Paris var 1877 och när han så två år senare återvände flyttade han in hos vännen Josephson som nyligen hade fått ta över August Hagborgs ateljéhus i konstnärsbohemernas Montmartre. Birgers levnadstecknare Sixten Strömbom har i sin biografi från 1947 beskrivit detta: ”Huset med (dåvarande) nummer 31 var en låg grå byggnad, innefattande en ofantlig ateljé med ett par smärre rum jämte utskjutande kokvrå. Härtill hörde gårdstäppa med en akacia och en mycket liten spaliérberså av murgröna och vildvin. Josephson hade nödtorftigt möblerat ateljén och boningsrummen och prytt dem med en del praktfulla italienska textilier, en isbjörnsfäll och de härliga kopior han utfört under de sista årens galleristudier. Birger, som vid återkomsten till Paris saknade fast bostad, blev inbjuden att kinesa här, tills han funnit en sådan. Men de båda vännerna trivdes så intensivt med varandra, att Birger kom att stanna lika länge, som Joseph bodde där”.
Om livet för de unga svenska konstnärerna i Paris finns mycket beskrivet, ett uppsluppet leverne som präglades av en tillåtande gemenskap där idogt arbete kombinerades med ett tillika idogt firande. Det är alltså i denna härliga ambience i Josephsons och Birgers hem och ateljé som inspirationen till Birgers drömmerier förevigas i auktionens finstämda skildring ”I soffhörnet”. Tillkommen under året 1880 utgör detta en spännande tid i konstnärens produktion. Alla unga konstnärers högsta önskan var få sina alster antagna och uppmärksammade vid den prestigefulla Salongen. Till detta år utförde Birger målningen ”Toaletten” i vilken en elegant dam blir ompysslad framför spegeln av sina vänner och får sitt hår ordnat. Målningen fick ett ljummet mottagande i Paris men åtnjöt desto större uppmärksamhet i hemlandet därefter. Under samma vår tillkom auktionens målning och vi läser vidare hos Strömbom: ”han kunde utan besvär sätta sig utanför Eremitaget och teckna efter de franska flickor som där togo sin apéritif. Han tycks ha behållit en, kanske två av de kvinnliga modellerna från ’Toaletten’ och sätter in henne eller dem i olika måleriska situationer. Han har i en elegant blyertsteckning fångat mycket av parisiskans charm, där hon sitter vid ett kafébord och ler sitt mjuka leende över läsningen av ett brev. Han har i en annan blyertsteckning, ’I soffhörnet’, gjort en grundlig studie av hennes forcerat lediga sätt att breda ut sin rika åttiotalsstass i ateljéns intimitet. Studierna efter detta motiv resulterade i oljemålningen med samma namn, en i dekorativt hänseende utmärkt bild”.
Hugo Birger briljerar med den tekniska virtuositeten i sin fulländning i det aktuella katalognumret. Färgskalan är återhållsam och innehåller ett fåtal olika kulörer vilka domineras av variationer av olika toner i blått, vitt, gult och rött där de glänsande röda körsbären betonar målningens mer sensuella ådra. ■