Logga in

Hilding Linnqvist (1891-1984)

Snäckor och vita kallor


Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 9 – 10 november 2022


Nr 376 Hilding Linnqvist (1891-1984). Snäckor och vita kallor. Monogramsignerad HL. Olja på duk, 138 x 84 cm.

Utförd år 1942.
Jämför med ”Snäckor och krus” från 1942 i Statens Museum for Kunst, Köpenhamn, inv. nr KMS4339.

UTROP

600.000 – 800.000 SEK
€ 55.000 – 73.000

PROVENIENS

Direktör Henning Throne-Holst (1895-1980), Djursholm, förvärvad år 1942.
Därefter genom arv till nuvarande ägare.

UTSTÄLLD

Liljevalchs konsthall, Stockholm, ”Hilding Linnqvist”, oktober 1957.

LITTERATUR

Christian Faerber (red.), Konst i svenska hem II: målningar och skulpturer från 1800 till våra dagar, 1942, upptagen i Disponent Henning Throne-Holsts samling, Djursholm, nr 1049, s. 607 som “Uppställning med snäckor och vita callor”.


Fokus

Hilding Linnqvists ”Snäckor och vita kallor” när naivismen blomstrar 

”Medan expressionisten gärna skildrat den moderna lyxtillvaron, söker naivisten skönheten i de ringaste, enklaste ting. Det är knappast en tillfällighet, att naivisterna så ofta målat utkanter, fabriker och arbetarkvarter. Målare som Linnqvist, Börje och Gunnar Svensson (ha) istället målat enkla svenska ängsblommor och fattigmans prydnadsväxter, ställt några grässtrån i en tillbringare och en ringblomma i ett vattenglas. Men de ha målat dem så, att de tvingat oss att stanna och se skönheten i dessa enkla ting och känna vår samhörighet med allt, som gror och växer. […] Hos en målare som Linnqvist är vägen mellan verklighet och saga inte lång. När han broderar ut blommönstret i en trädgårdstrappa, så blir det något på en gång verkligt och overkligt, och när han sänker söders på en gång välbekanta och sagoaktiga främmande siluett i en blåelseblå luft, som gör vatten och himmel lika, så tycks det oss snarare likna en stad, som vi sett i drömmen, än den verkliga.” (Gotthard Johansson, Aftonbladet 24 maj 1925). 

Hilding Linnqvist är en av den svenska naivismens mest tongivande konstnärer och blev redan under 1920-talets mitt hyllad för sitt banbrytande måleri. Redan som ung valde han tydligt vilken väg han skulle vandra när han 1912 i protest hoppade av utbildningen vid Kungl. Konsthögskolan (Konstakademien) i förtid. Ekonomin var ofta ansträngd och periodvis hyrdes gemensamma ateljéer tillsammans med andra unga konstnärskollegor där de kunde måla efter levande modeller och utforska måleriets spännande värld. I Tankar om konst som utkom 1949 berättade Hilding Linnqvist om de tuffa åren innan han på allvar kunde börja försörja sig på måleriet, och menade ”att vara bohem är ofta att göra dygd av nödvändigheten och endast angenämt om man har pengar”. Till sist lyckades han äntligen skaffa sig en egen ateljé kombinerad med bostad och 1917 flyttade han till Rörstrandsgatan i Stockholm. En förtrollande utsikt uppenbarade sig nu utanför hans fönster! Åt ena hållet blickade han in mot stadens småindustrier vid Klara sjö, vyn åt motsatt håll bjöd på den grönskande naturen som då ramade in Karlbergs slott. Det var ingen tillfällighet att Stockholms vackra stadskärna som från varje perspektiv tycktes omgivet att vatten skulle komma att utgöra ett av Hilding Linnqvists favoritmotiv. Han förenade gärna hemstadens dekorativa fasader med interiörer och porträtt eller som i auktionens magnifika stilleben ”Snäckor och vita kallor” från 1942, där en fängslande vy över Stockholm breder ut sig utanför fönstret. Året innan målningen utfördes flyttade Hilding Linnqvist från sin dåvarande ateljé och bostad vid Kornhamnstorg, till motsatta sidan av Riddarfjärden. Från sin nya bostad på Bastugatan på Södermalm utförde han under de följande åren en rad monumentala målningar. Även de verk som inte utfördes till offentliga rum blev större i formatet och Linnqvist fann stor inspiration i sitt egna hem. Genom att placera föremålen på fönsterbrädor, golv eller bord kunde han arbeta med perspektiv och vinklar, utforska skuggspelen och föremålens former genom sina målningar. Det är en färgeufori som möter betraktaren i Hilding Linnqvists ljuvliga stilleben med snäckor och eleganta vita kallor, en skicklig framställning i naivismens anda föreställande föremål av olika material och färg. Linnqvist tog ofta med sig souvenirer från de många resor han företog och föremål från långt utanför Sveriges gränser fick därför ofta ingå i hans alster. För Hilding Linnqvist ingav de tillsammans känslan av ett spännande, kultiverat och äventyrligt hem där möjligheterna tycktes vara oändliga. I auktionens målning har de höga stjälkarna placerats i en blå glasvas. Snäckorna som pryder fönsterbrädan skimrar i omväxlande kalla och varma vita toner. Enstaka skal i rött och orange bryter den annars så ljusa paletten och går igen i de ockrafärgade fasaderna utanför. Från Bastugatan njöt Hilding Linnqvist av en strålande vy över Riddarholmen, Norr Mälarstrand och Gamla stan. Hela Stockholms inlopp låg framför honom och inspirationen tycktes aldrig sina. Utanför fönstret är det sannolikt just Tyska kyrkans höga torn som anas i fjärran vilket syntes tydligt från konstnärens ateljé. Utsikten var en dröm för en entusiastisk konstnärssjäl. Nu följde en mycket lycklig tid i Hilding Linnqvists liv, trots oroligheter i omvärlden och uteblivna resor utanför Sveriges gränser fann han sin fristad i Stockholm. Från Bastugatan hängav han sig nu helt till måleriet och tog sitt naivistiska formspråk till nya höjder. Hilding Linnqvists förmåga att skildra sina omgivningar med frigjord spontanitet beskrevs målande i en recension av Hans Wåhlin 25 oktober 1922 i samband med en utställning: ”Liksom man kan ha sitt hufvud för sig, kan man också ha sina ögon för sig, och Linnqvist använder helst fantasiens och drömmens blick. Han kan drömma vaken inför några lerkärl och böcker på en hylla, inför en bukett brokiga blommor eller, som han gärna gör, inför ljusets lek i facetterna hos en slipad kristallvas.”

Auktionens imponerande målning är ett av konstnärens främsta verk från 1940-talet. Direktör Henning Throne-Holst (1895-1980), som 1918-1947 var verkställande direktör för AB Marabou, förvärvade målningen samma år som den utfördes 1942. ”Snäckor och vita kallor” har sedan förblivit inom familjen och bjuds nu för första gången ut på auktionsmarknaden.


Tillbaka till katalogen »

Kontakt

Jeanna Ahlin

Intendent

Modern och samtida konst
Tel: 0734-32 41 45
ahlin@uppsalaauktion.se

Sofie Bexhed

Försäljningschef

Tel: 0705-22 61 62
sofie.bexhed@uppsalaauktion.se

Mer information