Till katalogerna
Internationell Kvalitetsauktion 14 – 18 Juni 2022
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 14 – 18 juni 2022
Nr 736 Helmer Osslund (1866-1938). Torne träsk om våren. Signerad Helmer Osslund. Olja på duk, 37 x 70 cm.
Jämför med gouachen av Helmer Osslund från 1928 i Nationalmuseums samling, inv. nr NMB 1665.
300.000 – 400.000 SEK
€ 29.000 – 38.000
Nils Palmgren och Herje Granberg, Helmer Osslund, 1952, jämför med “Vårdag vid Torne träsk” (1906-07), avbildad s. 51, samt “Vårvind, Torne träsk” (1915-20), avbildad s. 73.
Lena Holger, Helmer Osslund, 2008, jämför med Nationalmuseums gouache avbildad s. 104-105.
Helmer Osslund var norrlänningen som förblev sin hemtrakt trogen men fann inspiration långt utanför Sveriges gränser. Under sin livstid kom han att kallas ”de norrländska viddernas okrönte konung” för sin uppenbara förmåga att fånga essensen i den vackra och smått exotiska svenska naturen i norr. Helmer föddes i Medelpad med ett efternamn som då stavades Åslund, och växte upp i en konstnärligt begåvad familj som det äldsta av flera syskon. Hans far Daniel Åslund var lantmätare men ägnade sig vid sidan om yrket åt måleriet och var även en flitig skribent. Även Helmers yngre syskon kom att arbeta inom kreativa yrken och inom familjen var kultur och historia viktiga inslag under uppväxten. En tydlig dragningskraft till måleriet till trots var vägen mot en karriär som konstnär inte självklar för Helmer, som längtade ut i världen och var nyfiken på vad den kunde erbjuda honom. Efter tekniska studier i Sverige kunde Helmer äntligen bege sig ut på sin första resa, som tog honom till Amerika för vidare studier till ingenjör. Det var i USA som den unge Åslund ändrade sitt efternamn till det mer gångbara Osslund, och väl hemma i Sverige skulle det snart bli ett namn att lägga på minnet.
Osslund var endast 21 år gammal när han anställdes vid Gustavsbergs porslinsfabrik som dekorationsmålare. Nyligen hade han upptäckt sin kreativa sida och börjat utforska den spännande värld som konsten erbjuder, och vad passade då bättre än att få arbeta med just detta. Flera var de unga aspirerande konstnärer som lämnade Sverige för Paris vid sekelskiftet 1900, där fanns oändliga möjligheter att förkovra en konstnärlig talang och dessutom visades stilar som skiljde sig markant från det traditionella svenska måleriet. När Osslund anlände till Paris efter några år vid Gustavsberg blev han den första svensken att studera för mästaren Paul Gauguin. Nu ville Osslund hänge sig helt åt måleriet och med endast 800 kronor i fickan inledde han vad som kom att bli avgörande år för hans karriär som en av våra främsta landskapsskildrare. Vid Académie Colarossi lärde sig Osslund om färglära och att balansera kompositionerna rätt utifrån naturens egna former.
Där Paul Gauguin inspirerades av exotiska miljöer på Haiti kom Osslund att istället finna sitt kall i de vindpinade vidderna i hans älskade Norrland. När han reste åter till Sverige var han uppfylld av en nyfunnen skaparlust och längtan efter att bege sig ut för att föreviga det han kände till så väl från sina barndomsår. Den kraftfulla naturen i Lappland kom att bli Helmer Osslunds främsta källa för inspiration och han fängslades av det föränderliga landskapet med massiva fjäll och strömmande forsar. Det har berättats att hösten var Osslunds absoluta favorit bland årstiderna. Både marken och löven färgades intensivt orange och gula, blånande berg i kontrast med spår av snödrivor som ännu inte lagt fjället i vintervila. Osslund kunde bege sig ut på månaders långa vandringar och bar alltid med sig penslar, färger och smörpapper för att snabbt kunna återge platser han såg. Tidpunkterna på dygnet förändrade naturen varje dag framför hans ögon och han återvände med en rad olika motiv efter varje tur i vildmarken. Arbetena på smörpapper fästes ibland senare upp på dukar eller pannåer, men materialet var kostsamt och dessutom tungt att bära med sig så smörpapper var alltid att föredra. De långa vandringarna visade honom hela Norrland och han upptäckte Nordingrå i Ångermanland och Torne träsk i Lappland. Just sjön Torne träsk har förevigats av Helmer Osslund under flera tillfällen och det blev ett av hans favoritmotiv. I auktionens målning möter vi en storslagen vy över fjällsjön med snötäckta fjälltoppar tornandes i bakgrunden. Det är en tidig vårdag, löven har ännu inte slagit ut på träden som här framträder med smala stammar och spretande grenar. En stark vind sköljer över landskapet och träden vajar för att stå emot. Osslund återkom ofta till de röda, blå och orange färgerna som han tyckte bäst representerade den norrländska naturen, nyanser får målningen att sjuda av liv och rörelse.
Helmer Osslund är idag vida hyllad för sina träffsäkra och expressiva skildringar av de norrländska miljöerna. Den orörda svenska naturen med sin säregna kraft och råa atmosfär träffar oss rakt i hjärtat och berör våra sinnen. Under de senare åren har hans verk nått nya rekord vid försäljningar på auktion och är idag mycket eftertraktade på marknaden. ■