Auktion: Klassiskt
Till katalogen
Nr. 114 Helmer Osslund (1866‑1938) ”Solbelysta tallar, Nordingrå”. Signerad Helmer Osslund. Olja på uppfodrad duk, 76 x 150 cm.
Med påskrift på spännram: ”Utsigt mot Ulfön”, ”Utställd i Uppsala”, samt etikett: ”41. Solbelysta tallar”.
Intygas a tergo: ”Originalarbete av Helmer Osslund intygar Gustaf Jaensson”.
400.000 – 600.000 SEK
€ 38.000 – 57.000
Bukowskis Auktioner, 28 maj 1997, kat. nr. 152.
Stockholms Auktionsverk, 16 maj 2000, kat. nr. 1125.
Åmells konsthandel, Stockholm.
Svensk privatsamling.
Åmells konsthandel, Stockholm, Helmer Osslund, 2001, kat. nr. 35.
Helmer Osslund var alltid den som klättrade högst. Utmanad av naturens otillgänglighet och ibland hopplösa väderförhållanden kämpade han sig envist fram. Att nå bergets topp och de högsta höjderna blev för honom ett självklart mål. Belöningen låg i de vidsträckta vyer som öppnade sig framför honom, i naturens storslagna överdådighet fann han de motiv som skulle bli till målningar som för alltid kommer att höra till de mest tongivande inom det svenska landskapsmåleriet. Att konsten likt naturen kräver mycket av sin utövare insåg Osslund tidigt; ”endast den som offrar något, kan vinna något.”
Egentligen var det hösten som var Osslunds favoritårstid. Det valörspel som naturens färgskiftningar bjöd på stimulerade hans sinne och otaliga är tolkningarna av höstens färgsprakande toner. Sommarmotiven är mer sällsynta, han uppskattade inte all grönska som gjorde naturen mer enahanda, men lyckades samtidigt alltid på ett elegant sätt finna andra typer av scener i naturen som inspirerade. Vattnet är också det ett återkommande tema hos Osslund; sjöar, kuster, älvar och forsar flyter fram som en röd tråd genom hans konstnärskap. I den här aktuella målningen ”Solbelysta tallar” befinner vi oss i hjärtat av Höga Kusten – Nordingrå. Helmer Osslund har bevingat sin publik och låter oss flyga högst upp på berget. Vi blickar ut över det praktfulla landskapet mot Ulvön och Skuleberget. Solen som precis håller på att sänka sig för dagen sveper sina värmande strålar över naturen. Ljuset reflekteras i vattnet och skapar ett brännande sken av djupa, mättade färger i såväl vattnet som i vegetationen. De vindpinade vresiga tallarnas stammar i förgrunden skapar en tydlig kontrast mot resten av landskapet.
Helmer Osslund fann i vår svenska natur sitt exotiska kall. Precis som många av sina samtida var han väl bevandrad i de internationella konstströmningarna i världen. I unga år hade han sökt lyckan i Amerika och därefter studerat konst i Paris. Han var en social och omtyckt person som snart fann vänner från olika delar av världen och inspirerades av dessa i sitt måleri. Under en kort period kom Osslund i kontakt med Paul Gauguin och gick som elev hos honom. I själen var det dock hemlandets överdådiga naturskådespel som för Osslund kom att bli det som Tahiti blev för Gauguin. Norden var vid denna tid omkring förra sekelskiftet betraktat som både exotiskt och mystiskt för den som aldrig varit här. En annan samtida nordisk målare som gjorde motsvarande konstnärliga resa som Osslund var finländaren Akseli Gallen-Kallela. De båda förenades i sin nationalromantiska vurm för hemlandets vidsträckta landskap och fann i naturen sin själsliga vän.
Den majestätiska målningen ”Solbelysta tallar, Nordingrå” bjuder en bild av vår svenskaste skönhet. En målning som utstrålar en harmoni och stillhet som med generositet sprider sin värme utan att kräva någonting tillbaka. Likt den ensamma fågeln högst upp i trädet blickar vi ut över en oändlighet. Här råder ett stilla lugn, här saknas spår av mänsklighet och vi blir ett med naturen.