Auktion: Klassiskt
Till katalogen
Klubbad för 390.000 kr vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 10-13 december 2019
Nr. 879 Helmer Osslund (1866‑1938). ”Lapporten i höstfärger”. Signerad Helmer Osslund. Olja på duk, 41,5 x 63,5 cm.
Jämför motivet med ”Lapporten i höstfärger” såld vid Uppsala Auktionskammares Internationella kvalitetsauktion 11‑14 juni 2019, kat. nr. 906 samt med ”Lapporten” från 1905, olja på papper, 22 x 36,5 cm och ”Före stormen, motiv från Lapporten” från omkring 1907, olja på duk, 56 x 97 cm, båda de senare utställda vid Nationalmuseums utställning ”Helmer Osslund – Norrlands målare”, 1971, kat. nr. 107 respektive 126.
300.000 – 400.000 SEK
€ 28.000 – 37.000
Helmer Osslund var en äventyrare. Han gjorde allt för konsten, levde under synnerligen knapra och ansträngda förhållanden, isolerade sig ofta i obygden, lärde känna naturens innersta väsen och blev vår främsta uttolkare av den. Som konstnär passar han inte i något särskilt fack, han tillhörde aldrig heller några grupperingar. Han var särlingen som sökte och fann, lika djärv, modig och storslagen som sina målningar.
Lapporten kom att för Helmer Osslund bli en speciell och betydelsefull plats. Ett motiv som ständigt lockade till vidare måleriska utforskningar och nya tolkningar av denna naturens förlovade plats. År 1905 kom Osslund för första gången till Lappland. Nog hade han anat att här fanns en särskild magi och under hela livet skulle han återvända och fortsätta fascineras av de vida vyerna i detta mytomspunna landskap. Särskilt var det under polarhösten – när det braskande färgspelets skönhet nästintill förhäxade honom, som hans måleri vann nya höjder.
Vägen till Lappland var för Osslund både lång och inte alltid enkel. Vägskälen i hans liv var många och han har av eftervärlden beskrivits som en person som aldrig stannade länge på en plats utan hela tiden sökte sig vidare. Efter resor i såväl USA som Europa fann Osslund i stället i sitt hemland, i det svenskaste av vår natur, det han letade efter. I Paris hade Osslund bland annat under några veckor studerat för fransmannen Paul Gauguin, en förebild med vilkens konstnärliga kvaliteter Osslund ofta sägs ha inspirerats av och jämförs med. Lappland blev för Osslund vad Tahiti blev för Gauguin – det mest exotiska och genuina vår värld har att erbjuda.
Lappland öppnade dörren till en ny, ännu outforskad del av Osslunds konstnärskap. Länge hade han drömt om att få besöka våra nordligaste breddgrader men väntat på rätt tillfälle. Först när han som konstnär kände att erfarenheten var honom mogen, var det så dags. Som ingen annan har Osslund så tagit sig an det norrländska landskapets natur och med sina penslar sjungit dess lovsång. Att Sverige är ett exotiskt land är måhända lätt att glömma, men Osslund visar oss tydligt detta självklara faktum. Här besjälas det svenskaste av natur, här briljerar en av vårt lands främsta kolorister.
I auktionens målning väller en böljande molnmassa i olika gråskalor in över det storslagna landskapet. Förgrundens växtlighet med buskarnas färgrika växtdräkt i brinnande varma kulörer och de knotiga stammarna blir tydliga kontraster till själva huvudmotivet – den blånande bergskedjan som centralt i bilden öppnar sin port. Målningen visar ett tydligt släktskap med den monumentala version av ”Lapporten i höstfärger” som på Uppsala Auktionskammares auktion i juni innevarande år såldes för ett nytt rekordpris för konstnären efter en intensiv budgivning. Ofta arbetade Osslund med samma motiv och vidareutvecklade sina kompositioner i olika versioner. Ute i naturen målade han oftast på olika ark av smörpapper, något som han lärt sig under åren i Paris och ett material han uppskattade inte bara för att det var synnerligen prisvärt och enkelt att bära med sig på fjället, utan även för att oljefärgerna här kom mer till sin rätt. Väl hemma i ateljén monterade han så upp arken och fyllde i skarvarna. Därefter målades motiven successivt upp i olika versioner på duk.