Till katalogerna
Internationell Kvalitetsauktion 14 – 18 Juni 2022
Säljs vid Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 14 – 18 juni 2022
Nr 762 Helmer Osslund (1866-1938). ”Kvällstycke från Porjus”. Signerad Helmer Osslund. Olja på duk lagd på pannå, 49,5 x 73,5 cm.
250.000 – 300.000 SEK
€ 24.000 – 29.000
Helmer Osslund var en äventyrare. Han gjorde verkligen allt för konsten – levde under synnerligen knapra och ansträngda förhållanden, isolerade sig ofta i obygden, lärde känna naturens innersta väsen och kom så att bli en av våra främsta uttolkare av den. Som konstnär passar Osslund inte in i något fack, han tillhörde aldrig heller några grupperingar. Han var särlingen som sökte och fann, lika djärv, modig och storslagen som de mästerverk han med en säker hand skapade. År 1898 hade Osslund funnit sitt hjärtas och konsts sanna hemvist i mötet med Norrlands fjällmassiv och de storslagna vildmarksvidderna. Detta blev startskottet för Osslunds artistiska upptäcktsfärd i det svenska landskapet som kom att uppta resten av hans liv, och det är i dessa, av konstnärsgeografins oupptäckta utkanter, som hans dynamiskt uttrycksfulla landskapskonst har tillblivit. Han var ständigt på jakt, sökande efter ny inspiration, lärdomar, impulser och de månadslånga målarvandringarna i de norrländska ödemarkerna omfattade allt från Nordingrå i söder till Torne träsk i norr.
När Helmer Osslund för första gången kom till Lappland öppnade han dörren till en ny, ännu outforskad del av sitt konstnärskap. Länge hade han drömt om att få besöka våra allra nordligaste breddgrader men väntat på rätt tillfälle. Först när han som konstnär kände att erfarenheten var honom mogen, var det så dags. Att Sverige är ett exotiskt land är måhända lätt att glömma, när vi står framför hans kompositioner slås vi av detta självklara faktum. Vägen till Lappland var för Osslund både lång och inte alltid enkel. Vägskälen i hans liv var många och han har av eftervärlden beskrivits som en person som aldrig stannade länge på en plats utan ständigt sökte sig vidare. En orolig konstnärssjäl är måhända svaret, samtidigt är det många som vittnat om hans lättsamma och tillgängliga person. Det eviga sökandet såg Osslund som någonting självklart för den sanne konstnären, hans levnadstecknare har beskrivit hur han rådde den unge Leander Engström att söka sig från Sundsvall, där de båda för första gången möttes: ”En man, som, skall bli konstnär, måste ut och lufta på sig, annars dör konstnärsämnet inom honom … Konst är kamp, ensamhet, köld och svält, umbäranden i alla riktningar. Endast den, som offrar något, kan vinna något.” Det var en man av erfarenhet som talade, allt detta väl beprövat av Osslund själv.
Till det mytomspunna Lappland kom Osslund för första gången 1905 och nog hade han anat att här fanns en särskild magi. Det här aktuella katalognumret visar ett motiv från Porjus, beläget i centrala Lappland där det väldiga landskapet med de höga fjällmassiven delas av den kraftfulla forsen. Osslund återkom till Porjus vid flertalet tillfällen och har här skapat några av sina mest uppskattade målningar. I auktionens komposition möter vi det vidsträckta landskapet i ett finstämt kvällsljus som sprider sig över den norrländska skönheten. Som alltid laborerar Osslund med bildens olika färgplan som på ett effektfullt sätt förhöjer dess spännande dynamik. Förgrunden utgörs av ståtliga furor med knotiga kronor och fjällbjörkens böljande grenar vars gröna löv spelar livfullt denna ljuva sommarkväll. Det ljusa vattnet ringlar fram genom landskapet och i bakgrunden tronar de dimhöljda blånande bergen majestätiskt. Den för Osslund ovanligt enhetliga färgskalan domineras av de djupblå tonerna, själv har konstnären uttryckt att han sällan uppskattade sommarmånaderna som han i stället kallade för ”spenaten, då det blev en grön röra av alltsammans” som Helge Dahlstedt skrev till en utställning på Nationalmuseum 1971. ”Kvällstycke från Porjus” är allt annat än någon grön röra – en hänförande utsikt att försjunka i och överväldigas av naturundrets storslagna briljans tolkad av dess främste skildrare. ■